28.6.2018

Vuosi sähköllä: 0–100 km/h 9 sekuntia!

Vuosi sähköllä

Juttusarjamme Hyundai Ioniq Electricistä on jo kirjoitettu miltei kaikki mahdollinen, mutta sähköauton suorituskykyä emme olleet vielä mitanneet. Korjasimme puutteen.

Usean kuukauden testikokemuksella voi sanoa, että Vuosi sähköllä -sarjan pääesiintyjä Hyundai Ioniq Electric on varsin ripeä liikkeissään. Jo vähäistä ”kaasupolkimen” painallusta seuraa mojova kiihtyvyys, ja nopeusmittaria on syytä syynätä tarkkaan.

Sähäkkyyden tuntua lisäävät myös autogenren ominaispiirteet. Sähkömoottori vastaa kuljettajan käskyihin täysin viiveettä, ja koska vaihteistossa on vain yksi nopeus, kiihtyvyys on kauttaaltaan tasaista. Käyntiäänen puuttuminenkin lisää liukkauden tunnetta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Helppo mitattava

Nämä takapuolituntumat ovat käytännön kulkupuolen kannalta tietysti merkittäviä asioita.

Absoluuttinen suorituskyvyn taso ilmenee kuitenkin vain mittaamalla, joten valjastimme Ioniqin satelliittipaikannusta hyödyntävällä Racelogic Performance Box -laitteella ja suuntasimme illan tullen tyhjentyneelle moottoritien suoralle.

Sähköauto on myös suorituskyvyn mittaajan kannalta helppo kaveri. Ohituskiihtyvyys välillä 80–120 km/h ei vaadi muuta kuin nopeuden asettamisen kahdeksankympin alle ja polkimen painamisen pohjaan.

Sama pätee kiihtyvyyden mittaamiseen perinteisellä 0–100 km/h -välillä: auto pysähdyksiin ja sitten vain menoksi. Ei kutittelua alkukaasulla, ei parhaiden lähtökierrosten etsimistä eikä myöskään vaihtokohtien opiskelua.

Ja jos luistoneston pitää puuttua peliin, sähköautossa sekin tapahtuu kuljettajan huomaamatta.

Yllättävän ripeä

Aloitimme ohituskiihtyvyydellä. Keli oli mittaushetkellä tyyni, joten kahteen suuntaan ajetut useat vedot saivat aikaan hyvin tasaisia tuloksia: keskiarvoksi asettui lopulta tasan seitsemän sekuntia.

Arvo ei sinänsä kerro mitään, mutta avautuu, kun sitä verrataan Moottorin aiempiin mittaustuloksiin, joita olemme tehneet autovertailujen yhteydessä.

Lähimmäksi asettuivat sellaiset autot kuin iso turbodiesel Renault Talisman dCi 160 Twin Turbo (7,1 s) sekä pikkuautovertailumme nopein laite Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 115 (7,0 s).

Vain hieman ripeämpiä ovat puolestaan olleet niin ikään turbodiesel Volkswagen Passat 2.0 TDI 110 kW DSG (6,7 s) sekä pieni bensaturbo Honda Civic 1.0 Turbo (6,6 s).

Taakse puolestaan jäi koko joukko autoja, kuten premium-katumaasturi Jaguar E-Pace D180 A (7,5 s), iso perhe-SUV Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG A (7,7 s) sekä Suomen myydyin katumaasturi Nissan Qashqai DIG-T 115 (8,8 s).

Eivätkä Ioniqin kanssa samaan ekoluokkaan sijoittuvat hybriditkään voineet sähköautolle mitään: Kia Niro 1.6 GDI Hybrid DCT suoritti aikanaan 80–120 km/h -välin ajassa 8,2 sekuntia, ja Toyota C-HR 1.8 Hybridiltä suoritus otti jo 9,4 sekuntia…

Alle ilmoitetun

Nollasta sataan -kiihdytys puolestaan tuotti tasan yhdeksän sekunnin keskiarvolukeman. Valmistaja ilmoittaa Ioniq Electricin kiihtyvän saman nopeusvälin 9,9 sekunnissa, joten alitimme tuonkin luvun reippaasti.

Lopputulos: ei Ioniq Electric sentään ihan Teslan tapainen raketti ole, muttei mikään mopokaan. Kun monet polttomoottoriautot jäävät jalkoihin, tientukoksi sähköautoa on enää turha epäillä.

Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Roman Razinkov

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat