28.6.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: 0–100 km/h 9 sekuntia! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Juttusarjamme Hyundai Ioniq Electricistä on jo kirjoitettu miltei kaikki mahdollinen, mutta sähköauton suorituskykyä emme olleet vielä mitanneet. Korjasimme puutteen. Usean kuukauden testikokemuksella voi sanoa, että Vuosi sähköllä -sarjan pääesiintyjä Hyundai Ioniq Electric on varsin ripeä liikkeissään. Jo vähäistä ”kaasupolkimen” painallusta seuraa mojova kiihtyvyys, ja nopeusmittaria on syytä syynätä tarkkaan.Sähäkkyyden tuntua lisäävät myös autogenren ominaispiirteet. Sähkömoottori vastaa kuljettajan käskyihin täysin viiveettä, ja koska vaihteistossa on vain yksi nopeus, kiihtyvyys on kauttaaltaan tasaista. Käyntiäänen puuttuminenkin lisää liukkauden tunnetta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHelppo mitattavaNämä takapuolituntumat ovat käytännön kulkupuolen kannalta tietysti merkittäviä asioita.Absoluuttinen suorituskyvyn taso ilmenee kuitenkin vain mittaamalla, joten valjastimme Ioniqin satelliittipaikannusta hyödyntävällä Racelogic Performance Box -laitteella ja suuntasimme illan tullen tyhjentyneelle moottoritien suoralle.Sähköauto on myös suorituskyvyn mittaajan kannalta helppo kaveri. Ohituskiihtyvyys välillä 80–120 km/h ei vaadi muuta kuin nopeuden asettamisen kahdeksankympin alle ja polkimen painamisen pohjaan.Sama pätee kiihtyvyyden mittaamiseen perinteisellä 0–100 km/h -välillä: auto pysähdyksiin ja sitten vain menoksi. Ei kutittelua alkukaasulla, ei parhaiden lähtökierrosten etsimistä eikä myöskään vaihtokohtien opiskelua.Ja jos luistoneston pitää puuttua peliin, sähköautossa sekin tapahtuu kuljettajan huomaamatta.Yllättävän ripeäAloitimme ohituskiihtyvyydellä. Keli oli mittaushetkellä tyyni, joten kahteen suuntaan ajetut useat vedot saivat aikaan hyvin tasaisia tuloksia: keskiarvoksi asettui lopulta tasan seitsemän sekuntia.Arvo ei sinänsä kerro mitään, mutta avautuu, kun sitä verrataan Moottorin aiempiin mittaustuloksiin, joita olemme tehneet autovertailujen yhteydessä.Lähimmäksi asettuivat sellaiset autot kuin iso turbodiesel Renault Talisman dCi 160 Twin Turbo (7,1 s) sekä pikkuautovertailumme nopein laite Seat Ibiza 1.0 EcoTSI 115 (7,0 s).Vain hieman ripeämpiä ovat puolestaan olleet niin ikään turbodiesel Volkswagen Passat 2.0 TDI 110 kW DSG (6,7 s) sekä pieni bensaturbo Honda Civic 1.0 Turbo (6,6 s).Taakse puolestaan jäi koko joukko autoja, kuten premium-katumaasturi Jaguar E-Pace D180 A (7,5 s), iso perhe-SUV Skoda Kodiaq 1.4 TSI DSG A (7,7 s) sekä Suomen myydyin katumaasturi Nissan Qashqai DIG-T 115 (8,8 s).Eivätkä Ioniqin kanssa samaan ekoluokkaan sijoittuvat hybriditkään voineet sähköautolle mitään: Kia Niro 1.6 GDI Hybrid DCT suoritti aikanaan 80–120 km/h -välin ajassa 8,2 sekuntia, ja Toyota C-HR 1.8 Hybridiltä suoritus otti jo 9,4 sekuntia…Alle ilmoitetunNollasta sataan -kiihdytys puolestaan tuotti tasan yhdeksän sekunnin keskiarvolukeman. Valmistaja ilmoittaa Ioniq Electricin kiihtyvän saman nopeusvälin 9,9 sekunnissa, joten alitimme tuonkin luvun reippaasti.Lopputulos: ei Ioniq Electric sentään ihan Teslan tapainen raketti ole, muttei mikään mopokaan. Kun monet polttomoottoriautot jäävät jalkoihin, tientukoksi sähköautoa on enää turha epäillä.Teksti: Jussi Saarinen Kuva: Roman RazinkovMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa