8.2.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: ajettava ja mukava – latauspistokkeen paikka kismittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electric on niin kiinnostava uutuusmalli ja sähköauto, että se ansaitsee tulla arvioiduksi monesta eri näkökulmasta. Niitä ovat muun muassa suorituskyky, kulutus, ajettavuus, laatu ja tilat. Sähkömoottori antaa täyden vääntömomentin heti liikkeellelähdössä. Siksi kiihtyvyys paikaltaan lähdettäessä on mainio, mikä helpottaa kaupunkiajoa. Valittavissa on kolme ajoasetusta, eco, normaali ja sport. Ekoasetus on hyvin käyttökelpoinen. Niinpä ajoin koko jakson ekoasetuksella. Voimaa piisaa riittävästi kaikissa tilanteissa.Vakionopeudensäätimellä Ioniq jaksaa pitää tasanopeuden tarkasti ekoasennossakin mäkisellä Ykköstiellä tai vanhalla Helsinki–Turku-tiellä Paimion kohdalla, missä on runsaasti nousuja. Moni muu niin sanottu ekoauto on hyytynyt Paimion mäkiin nopeuden laskettua asetetusta jopa yli 10 km/h.Ohituskiihtyvyys 60–100 km/h kaasu pohjassa sujuu noin kuudessa sekunnissa. Tulos on liki sama kaikissa asennoissa. Se vastaa saman teholuokan (noin 90 kW) alemman keskiluokan bensiiniautoja. Ohituskiihtyvyys ei kuitenkaan ole ihan niin ärhäkkää kuin ripeä liikkeellelähtö antaa aiheen olettaa.Ekoasentokin antaa täydet tehot, kun kaasun survaisee pohjaan, mikä on hyvä asia. Osakaasulla sport ja normaali tuntuvat ärhäkämmältä, mutta niitä en koeajossa kaivannut.Voimakas moottorijarrutus moottorin toimiessa generaattorina miellyttää, liike-energia saadaan lataamaan akkuja. Moottorijarrutuksen voi säätää kolmeen eri asentoon, joista keskimmäinen takaa jouhevan ajon. On erittäin mukavaa, kun voi hyötyjarruttaa moottorilla alamäessä ja ennen kaarretta tai risteystä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHyvä energiatehokkuus, rajoitettu toimintamatkaHyundain energiatehokkuus on hyvä. Autonvalmistajan ilmoittama kulutus on 11,5 kWh /100 km.Talvikelillä (-2 … -12 °C) lämmitys toiminnassa kulutus vaihteli 14,8–17,4 kWh:n välillä. Ilmalämpöpumppu vähentää matka-ajossa lämmitykseen tarvittavaa energiantarvetta.Kilpailijoihin verrattuna pienehkö akkujen energiasisältö (28 kWh) rajoittaa toimintamatkaa, mikä NEDC -normin mukaan on 280 km. Käytännössä kesällä toimintamatka on reilun 200 kilometrin luokkaa, talvella -2… -12 asteen pakkasessa näyttö lupasi reitistä riippuen 160–192 km. Moottoritienopeus on myrkkyä sähköautolle.Vertailukelpoisia tietoja löytyy esimerkiksi tästä.Laakea, mutta matala konttiTakakontti on laakea, mutta matala, koska akut ovat takakontin alla. Tilan korkeus peitteen alla on 40 senttimetriä. Kahden henkilön mökkiviikonlopun tavarat kylmälaukkuineen mahtuivat takakonttiin juuri ja juuri peitteen alle, mutta latausjohdot ja niiden mötikät eivät. Johdot ja mötikät täytyy tunkea takapenkin jalkatilaan ja apukuskin istuimen alle.Ioniqilla ei voi kuljettaa kattokuormaa eikä vetää perävaunua.Huolellista viimeistelyäAuton laatuvaikutelma on erinomainen. Huolellinen viimeistely miellyttää. Valmistajan usko tuotteen laatuun on luja: takuuaika on viisi vuotta ilman kilometrirajaa.Litium-ioni-polymeeriakun takuu on laajennettu kahdeksaan vuoteen tai 200 000 kilometriin. Ioniq Electricin huoltoväli on yksi vuosi tai 15 000 kilometriä.Sähköautojen jälleenmyyntiarvo on suuri kysymysmerkki.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLatauspistoke eteen, kiitos!Koeajon aikana jää kummastelemaan sitä, miksei auton latauspistoke ole sijoitettu auton eteen aivan kuten moottorilämmittimen pistokekin yleensä?Ioniqin takana vasemmalla sijaitseva latauspistoke osoittautuu käytössä hankalaksi. Auto täytyy peruuttaa latausaseman tai pistorasian luokse. Onneksi peruutuskameran näyttö on selkeä parkkikolhujen ehkäisemiseksi. Ja jos latausjohdon vetää edestä taakse, johto voi vaurioittaa maalipintaa.Latauspistokkeen tulisi olla auton edessä. Silloin auton voisi ajaa etuperin parkkiruutuun lähelle latausasemaa. Esimerkiksi taloyhtiöiden parkkiruuduissa latausasemat tai pistorasiat ovat useimmiten kiinni seinässä tai aidassa, jolloin edessä oleva latauspistoke olisi kaikkein kätevin. Auton voi ajaa ruutuun etuperin ja silloin pääsy takakonttiin on helppoa. Jos auto pitää peruuttaa ruutuun, on tavaroiden lastaus tavaratilaan ja purkaus tavaratilasta hankalaa.Teksti: Timo Turkula Kuvat: Timo Turkula ja Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?