9.8.2018

Vuosi sähköllä: Huolien sijaan osaksi arkea

Vuosi sähköllä: Huolien sijaan osaksi arkea

Kun sähköautoilusta vihdoin osaa unohtaa sen sähkön, jää jäljelle vain arkeen istuva autoilukokemus.

Nyt se tapahtui: unohdin ajavani sähköautolla!

Hyundai Ioniq Electric on ollut Moottorin toimituksen testissä kohta vuoden. Kaikki toimituksemme jäsenet ovat vuorollaan ajaneet sillä ja koonneet käyttökokemuksia. Ajot ovat kerrallaan olleet muutamasta päivästä pariin viikkoon.
Kesän aikana tarjoutui kuitenkin tilaisuus reilun kuukauden yhtämittaiseen käyttörupeamaan. Se yllätti.

Vuosi sähköllä: Huolien sijaan osaksi arkea

Koko testimme ajan kaikki kuljettajat vuorollaan ovat tietenkin tarkkailleet ajamistaan ja sähköautoilun eri puolia. Niin on kuulunut tehdä, koska kyseessä nimenomaan on testi, jossa sähköautoilun arkea yritetään nähdä mahdollisimman monipuolisesti.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuntosarvet tokkurassa

Kun Ioniq tuli minulle heinäkuussa käyttöön, oli edellisestä käyttökerrasta ehtinyt kulua jokunen kuukausi. Ensimmäiset käyttöpäivät olivat tuttua toimintamatkan tarkkailua ja reitille osuvien latauspisteiden haravointia. Kun ensimmäisille päiville osui myös pitkän ja poikkeuksellisen ajoreitin sisältävä työmatka, se osoitti, että tuntosarveni sähköautoilijana eivät olleet ihan terävimmillään.

Vuosi sähköllä

Turhaa säätöä latauksen kanssa tuli, vaikka olosuhteet ja päivän pituus olisi ollut helposti ennakoitavissa jo aamulla kotoa lähtiessä. Puoli tuntia varhaisempi lähtö olisi antanut aamuun sellaista pelivaraa, joka olisi mahdollistanut olosuhteiden vaatimat muutokset reittiin ilman päivän aikataulujen vaarantumista.

Tuo päivä kuitenkin karisti tomut tuntosarvista ja seuraavat viikot ovatkin sujuneet olosuhteista ja päivien pituudesta riippumatta vaivattomasti. Siis nimenomaan vaivattomasti.

Vuosi sähköllä

Sähköauto on arkinen asia

Latauspaikka löytyy kotoa ja työpaikalta. Pikalatausasemien verkosto näkyy varsin kattavasti esimerkiksi Plugsurfing.com -sovellusta käyttämällä tai sitten Hyundai Ioniqin omasta ajotietokoneesta. Sähköautoiluun on tullut aivan uusi rentous. Tuli päivä, jolloin havahduin odottamattomaan asiaan. Olin tyystin unohtanut, että allani on sähköauto!

Ei, en jäänyt tielle, en yrittänyt tankata dieseliä Ioniqista puuttuvaan tankkiin, enkä unohtanut ladata tai irrottaa laturin töpseliä. Unohdin vain huolehtia ja tarkkailla.

Vuosi sähköllä: Huolien sijaan osaksi arkea

Ioniqin toimintamatkasta oli nyt tullut jokapäiväinen osa autoiluani. Samoin latauksesta. Kumpikaan näistä ei enää ollut minkäänlaisen huolen aihe, vaan asioita, jotka vain hoituivat päivän muun rytmin mukana. Näinhän se pitää ollakin.

Olen ehkä kuljettajana saavuttanut jotain uutta, mutta tämä osoittaa myös sen, että sopivasti tarjolla olevat latausmahdollisuudet todella poistavat sähköautoilun esteet. Vaikka päivittäinen ajomatkani on säännöllisesti enemmän kuin Hundai Ioniq Electricin noin 200 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella, sähköautosta on nyt tullut minulle selkeästi vaihtoehto diesel- tai bensiinikäyttöisten autojen rinnalle.

Teksti ja kuvat: Eila Parviainen

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat