9.8.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Huolien sijaan osaksi arkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun sähköautoilusta vihdoin osaa unohtaa sen sähkön, jää jäljelle vain arkeen istuva autoilukokemus. Nyt se tapahtui: unohdin ajavani sähköautolla!Hyundai Ioniq Electric on ollut Moottorin toimituksen testissä kohta vuoden. Kaikki toimituksemme jäsenet ovat vuorollaan ajaneet sillä ja koonneet käyttökokemuksia. Ajot ovat kerrallaan olleet muutamasta päivästä pariin viikkoon. Kesän aikana tarjoutui kuitenkin tilaisuus reilun kuukauden yhtämittaiseen käyttörupeamaan. Se yllätti.Koko testimme ajan kaikki kuljettajat vuorollaan ovat tietenkin tarkkailleet ajamistaan ja sähköautoilun eri puolia. Niin on kuulunut tehdä, koska kyseessä nimenomaan on testi, jossa sähköautoilun arkea yritetään nähdä mahdollisimman monipuolisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntosarvet tokkurassaKun Ioniq tuli minulle heinäkuussa käyttöön, oli edellisestä käyttökerrasta ehtinyt kulua jokunen kuukausi. Ensimmäiset käyttöpäivät olivat tuttua toimintamatkan tarkkailua ja reitille osuvien latauspisteiden haravointia. Kun ensimmäisille päiville osui myös pitkän ja poikkeuksellisen ajoreitin sisältävä työmatka, se osoitti, että tuntosarveni sähköautoilijana eivät olleet ihan terävimmillään.Turhaa säätöä latauksen kanssa tuli, vaikka olosuhteet ja päivän pituus olisi ollut helposti ennakoitavissa jo aamulla kotoa lähtiessä. Puoli tuntia varhaisempi lähtö olisi antanut aamuun sellaista pelivaraa, joka olisi mahdollistanut olosuhteiden vaatimat muutokset reittiin ilman päivän aikataulujen vaarantumista.Tuo päivä kuitenkin karisti tomut tuntosarvista ja seuraavat viikot ovatkin sujuneet olosuhteista ja päivien pituudesta riippumatta vaivattomasti. Siis nimenomaan vaivattomasti.Sähköauto on arkinen asiaLatauspaikka löytyy kotoa ja työpaikalta. Pikalatausasemien verkosto näkyy varsin kattavasti esimerkiksi Plugsurfing.com -sovellusta käyttämällä tai sitten Hyundai Ioniqin omasta ajotietokoneesta. Sähköautoiluun on tullut aivan uusi rentous. Tuli päivä, jolloin havahduin odottamattomaan asiaan. Olin tyystin unohtanut, että allani on sähköauto!Ei, en jäänyt tielle, en yrittänyt tankata dieseliä Ioniqista puuttuvaan tankkiin, enkä unohtanut ladata tai irrottaa laturin töpseliä. Unohdin vain huolehtia ja tarkkailla.Ioniqin toimintamatkasta oli nyt tullut jokapäiväinen osa autoiluani. Samoin latauksesta. Kumpikaan näistä ei enää ollut minkäänlaisen huolen aihe, vaan asioita, jotka vain hoituivat päivän muun rytmin mukana. Näinhän se pitää ollakin.Olen ehkä kuljettajana saavuttanut jotain uutta, mutta tämä osoittaa myös sen, että sopivasti tarjolla olevat latausmahdollisuudet todella poistavat sähköautoilun esteet. Vaikka päivittäinen ajomatkani on säännöllisesti enemmän kuin Hundai Ioniq Electricin noin 200 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella, sähköautosta on nyt tullut minulle selkeästi vaihtoehto diesel- tai bensiinikäyttöisten autojen rinnalle.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?