9.8.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Huolien sijaan osaksi arkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun sähköautoilusta vihdoin osaa unohtaa sen sähkön, jää jäljelle vain arkeen istuva autoilukokemus. Nyt se tapahtui: unohdin ajavani sähköautolla!Hyundai Ioniq Electric on ollut Moottorin toimituksen testissä kohta vuoden. Kaikki toimituksemme jäsenet ovat vuorollaan ajaneet sillä ja koonneet käyttökokemuksia. Ajot ovat kerrallaan olleet muutamasta päivästä pariin viikkoon. Kesän aikana tarjoutui kuitenkin tilaisuus reilun kuukauden yhtämittaiseen käyttörupeamaan. Se yllätti.Koko testimme ajan kaikki kuljettajat vuorollaan ovat tietenkin tarkkailleet ajamistaan ja sähköautoilun eri puolia. Niin on kuulunut tehdä, koska kyseessä nimenomaan on testi, jossa sähköautoilun arkea yritetään nähdä mahdollisimman monipuolisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntosarvet tokkurassaKun Ioniq tuli minulle heinäkuussa käyttöön, oli edellisestä käyttökerrasta ehtinyt kulua jokunen kuukausi. Ensimmäiset käyttöpäivät olivat tuttua toimintamatkan tarkkailua ja reitille osuvien latauspisteiden haravointia. Kun ensimmäisille päiville osui myös pitkän ja poikkeuksellisen ajoreitin sisältävä työmatka, se osoitti, että tuntosarveni sähköautoilijana eivät olleet ihan terävimmillään.Turhaa säätöä latauksen kanssa tuli, vaikka olosuhteet ja päivän pituus olisi ollut helposti ennakoitavissa jo aamulla kotoa lähtiessä. Puoli tuntia varhaisempi lähtö olisi antanut aamuun sellaista pelivaraa, joka olisi mahdollistanut olosuhteiden vaatimat muutokset reittiin ilman päivän aikataulujen vaarantumista.Tuo päivä kuitenkin karisti tomut tuntosarvista ja seuraavat viikot ovatkin sujuneet olosuhteista ja päivien pituudesta riippumatta vaivattomasti. Siis nimenomaan vaivattomasti.Sähköauto on arkinen asiaLatauspaikka löytyy kotoa ja työpaikalta. Pikalatausasemien verkosto näkyy varsin kattavasti esimerkiksi Plugsurfing.com -sovellusta käyttämällä tai sitten Hyundai Ioniqin omasta ajotietokoneesta. Sähköautoiluun on tullut aivan uusi rentous. Tuli päivä, jolloin havahduin odottamattomaan asiaan. Olin tyystin unohtanut, että allani on sähköauto!Ei, en jäänyt tielle, en yrittänyt tankata dieseliä Ioniqista puuttuvaan tankkiin, enkä unohtanut ladata tai irrottaa laturin töpseliä. Unohdin vain huolehtia ja tarkkailla.Ioniqin toimintamatkasta oli nyt tullut jokapäiväinen osa autoiluani. Samoin latauksesta. Kumpikaan näistä ei enää ollut minkäänlaisen huolen aihe, vaan asioita, jotka vain hoituivat päivän muun rytmin mukana. Näinhän se pitää ollakin.Olen ehkä kuljettajana saavuttanut jotain uutta, mutta tämä osoittaa myös sen, että sopivasti tarjolla olevat latausmahdollisuudet todella poistavat sähköautoilun esteet. Vaikka päivittäinen ajomatkani on säännöllisesti enemmän kuin Hundai Ioniq Electricin noin 200 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella, sähköautosta on nyt tullut minulle selkeästi vaihtoehto diesel- tai bensiinikäyttöisten autojen rinnalle.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen