28.12.2017

Vuosi sähköllä: hyötyjarruttamalla edeten

Vuosi sähköllä

Hyundai Ioniq Electric nielee nöyrästi kilometrejä tyypillisessä ajotilanteessa, jossa lähdetään aamusella kotipihasta ja edetään aluksi taajamateillä, sitten kaupunkiruuhkissa.

Aamuinen arkiajaminen on jatkuvaa nytkähtelyä aina uusien risteyksien, liikennevalojen, autojonon häntien ja eteen poukkoilevien kanssa-autoilijoiden vuoksi.

Nopeusrajoitusten sallimasta tasaisesta nopeudesta ei voi haaveillakaan. Välillä ajo sujuu joutuisasti, mutta useimmiten matkanteko on yhtä peräkkäisten kiihdytysten, hidastusten ja seisahdusten katkomaa etenemistä.

Ioniq-sähköautolla ajonopeuden hidastuessa esimerkiksi jarrutettaessa tai alamäissä sähkömoottori toimii generaattorina ja muuttaa liike-energian sähköenergiaksi. Ja sen energian Ioniq Electric säilöö auton takaistuinten alle sijoitettuun akkuun.

Hyundai kutsuu ratkaisua virallisesti regeneroivaksi jarrujärjestelmäksi. Sanahirviöstä huolimatta se toimii oivasti! Kutsukaamme toimintoa hyötyjarruttamiseksi.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Näppärää jarrutussäätöä

Kuljettaja voi näppärästi ajon aikana säätää kolmiportaisesti, kuinka vahvasti auton halutaan hyötyjarruttavan. Säätö on toteutettu ohjauspyörässä takana kummallakin puolella olevin vipusin. Samanlaiset ratin takaiset vivut hoitavat urheilullisissa autoissa vaihteiden vaihtamisen.

Huomaan käyttäväni koeajon aikana jarrutuksissa lähinnä kahta tehokkainta tasoa.

Jään miettimään sähköauton kanssa nopeasti omaksumaani uudenlaista ajotapaa. Voiko ongelmaksi muodostua, että jarrujen mekaaniset osat ruostuvat, hapettuvat ja ruostuvat käyttämättömyyttään? No, talvisin luistonesto käyttää jonkin verran jarruja.

Sähköautoilijan täytyy siis muistaa jarruttaa ihan mekaanisestikin, jottei jarrujen käyttämättömyys tuo ongelmia.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Roman Razinkov

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat