20.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Kaunis miljöö ja makoisat pullat ei riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taukopaikkojen markkinointi on uuden edessä, kun autoilu muuttuu. Sähköautoilijalle ei riitä kaunis miljöö ja makoisat pullat, ellei tarjolla ole pikalatausta autolle. Pitkä työmatka Lahden ja Jyväskylän välillä alkoi leppoisasti. Sähköautoiluun tulleen rentouden myötä Hyundai Ioniq Electric jäi sunnuntai-iltana kotipihan parkkiin hiukan vajaalla akulla odottelemaan maanantaiaamun pitkää työmatkaa. En ollut huolissani, sillä olin varmistanut, että menomatkalle osuu pikalatauspiste Hartolaan ja se olikin aamun ensimmäinen etappi.Koska Ioniq vaati latausta, oli pakko ohittaa lähellä etappia idyllinen ja entuudestaan viihtyisäksi kokemani pysähdyspaikka ja kaartaa vähän myöhemmin ison, rekkojenkin suosiman taukopaikan pihaan. Latauspiste löytyi pienen epäröinnin jälkeen rekkaparkin laitamilta.Kahvittelu hoitui nopeasti ja kun työ Jyväskylässä jo kiritti matkaan, niin päätin jättää pikalatauksen hiukan kesken. Jyväskylään päästäisiin ja toki sieltä saadaan lisää virtaan ennen paluumatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikalataukseton JyväskyläVarsinainen yllätys olikin, kun havaitsin, että Jyväskylästä ei löydy vielä yhtään julkista pikalatauspistettä. Päivän päätteeksi oli ajettava kauppakeskukseen, jossa näytti olevan tarjolla ainakin hidasta latausta.Yhdeksän typötyhjänä ammottavaa latauspaikkaa olivat vaikuttava näky parkkihallissa. Ilmiselvästi sähköautoilu ei ole vielä Jyväskylää tavoittanut.Ostoksille ei ollut tarvetta, joten autossa odotellessani selvittelin tarkemmin kotimatkani vaihtoehtoja.Jämsään vain pikalatauksen vuoksiPlugsurfing.fi -sovellus näytti kahden vaihtoehtoisen reitin latausmahdollisuudet etäisyyksineen. Paluumatka aamun reittiä pitkin ja ennen kaikkea pääsy samaiselle Hartolan pikalatausasemalle olisi vaatinut reilun tunnin odottelun hitaassa latauksessa, joten päätös syntyi nopeasti.Töpseli irti ja keula kohti Jämsää. Siellä on lähin reitille osuva pikalataus ja jäljellä olevalla latauksella sinne pääsee helposti.Jämsässä Patalahden Teboil oli osuva valinta sekä autolle että kuljettajalle. Pitkä päivä vaati myös kuljettajan tankkausta ja tällä kertaa molemmat hoituivat samassa ajassa. Kotimatkan viimeinen siivu saatettiin ajaa täysin akuin ja vatsoin.Odottamaton reitinvalintaPäivän opetus? Jyväskylässä on tullut käytyä ennenkin, mutta koskaan aikaisemmin ei ole tullut mieleenkään ajaa kotimatkaa Jämsän kautta. Tällä kertaa reitti tuli valittua käytännön saneleman pakon kautta. Kun sähköauto on ladattava, ei matkalla olevalla sähköautoilijalla riitä motivaatiota hitaiden latauspisteiden armoille jättäytymiseen.Palveluntarjoajille vinkki on selvä: ne palveluasemat ja taukopaikat, jotka pystyvät tarjoamaan sähköautoilijalle nopeaa latausta, saavat sähköautoilijat asiakkaikseen. Se on kasvava asiakasryhmä ja siihen kannattaa panostaa. Niin kauan kuin sähköautojen pikalatausverkosto on harva, sähköautoilijan taukopaikkojen valinta ohjautuu ensi sijaisesti nopeiden latauspisteiden saatavuuden mukaan. Kuljettajan vatsa ja mieltymykset tulevat vasta toisella sijalla.Teksti ja kuvat: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?