20.9.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Kaunis miljöö ja makoisat pullat ei riitä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Taukopaikkojen markkinointi on uuden edessä, kun autoilu muuttuu. Sähköautoilijalle ei riitä kaunis miljöö ja makoisat pullat, ellei tarjolla ole pikalatausta autolle. Pitkä työmatka Lahden ja Jyväskylän välillä alkoi leppoisasti. Sähköautoiluun tulleen rentouden myötä Hyundai Ioniq Electric jäi sunnuntai-iltana kotipihan parkkiin hiukan vajaalla akulla odottelemaan maanantaiaamun pitkää työmatkaa. En ollut huolissani, sillä olin varmistanut, että menomatkalle osuu pikalatauspiste Hartolaan ja se olikin aamun ensimmäinen etappi.Koska Ioniq vaati latausta, oli pakko ohittaa lähellä etappia idyllinen ja entuudestaan viihtyisäksi kokemani pysähdyspaikka ja kaartaa vähän myöhemmin ison, rekkojenkin suosiman taukopaikan pihaan. Latauspiste löytyi pienen epäröinnin jälkeen rekkaparkin laitamilta.Kahvittelu hoitui nopeasti ja kun työ Jyväskylässä jo kiritti matkaan, niin päätin jättää pikalatauksen hiukan kesken. Jyväskylään päästäisiin ja toki sieltä saadaan lisää virtaan ennen paluumatkaa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPikalataukseton JyväskyläVarsinainen yllätys olikin, kun havaitsin, että Jyväskylästä ei löydy vielä yhtään julkista pikalatauspistettä. Päivän päätteeksi oli ajettava kauppakeskukseen, jossa näytti olevan tarjolla ainakin hidasta latausta.Yhdeksän typötyhjänä ammottavaa latauspaikkaa olivat vaikuttava näky parkkihallissa. Ilmiselvästi sähköautoilu ei ole vielä Jyväskylää tavoittanut.Ostoksille ei ollut tarvetta, joten autossa odotellessani selvittelin tarkemmin kotimatkani vaihtoehtoja.Jämsään vain pikalatauksen vuoksiPlugsurfing.fi -sovellus näytti kahden vaihtoehtoisen reitin latausmahdollisuudet etäisyyksineen. Paluumatka aamun reittiä pitkin ja ennen kaikkea pääsy samaiselle Hartolan pikalatausasemalle olisi vaatinut reilun tunnin odottelun hitaassa latauksessa, joten päätös syntyi nopeasti.Töpseli irti ja keula kohti Jämsää. Siellä on lähin reitille osuva pikalataus ja jäljellä olevalla latauksella sinne pääsee helposti.Jämsässä Patalahden Teboil oli osuva valinta sekä autolle että kuljettajalle. Pitkä päivä vaati myös kuljettajan tankkausta ja tällä kertaa molemmat hoituivat samassa ajassa. Kotimatkan viimeinen siivu saatettiin ajaa täysin akuin ja vatsoin.Odottamaton reitinvalintaPäivän opetus? Jyväskylässä on tullut käytyä ennenkin, mutta koskaan aikaisemmin ei ole tullut mieleenkään ajaa kotimatkaa Jämsän kautta. Tällä kertaa reitti tuli valittua käytännön saneleman pakon kautta. Kun sähköauto on ladattava, ei matkalla olevalla sähköautoilijalla riitä motivaatiota hitaiden latauspisteiden armoille jättäytymiseen.Palveluntarjoajille vinkki on selvä: ne palveluasemat ja taukopaikat, jotka pystyvät tarjoamaan sähköautoilijalle nopeaa latausta, saavat sähköautoilijat asiakkaikseen. Se on kasvava asiakasryhmä ja siihen kannattaa panostaa. Niin kauan kuin sähköautojen pikalatausverkosto on harva, sähköautoilijan taukopaikkojen valinta ohjautuu ensi sijaisesti nopeiden latauspisteiden saatavuuden mukaan. Kuljettajan vatsa ja mieltymykset tulevat vasta toisella sijalla.Teksti ja kuvat: Eila ParviainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa