12.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kisa toimintamatkasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoimme Hyundai Ioniq -sähköautolla ja sen ladattavalla hybridisisarella saman kulutuslenkin. Miten toimintamatkat pelkällä sähköllä eroavat toisistaan? Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, Moottorin toimitukseen saapui hiljattain koeajoon Hyundai Ioniq Plug-in – siis ladattava hybridi.Malli on jo itsessään mielenkiintoinen, ja Vuosi sähköllä -juttusarjamme puitteissa tarjoutui myös oivallinen tilaisuus selvittää, miten Plug-in eroaa toimituksen käytössä olevasta Ioniq Electric -täyssähköautosta.Varsinainen ladattavaa hybridiä käsittelevä koeajoartikkeli on luvassa myöhemmin, mutta nyt pureudumme siihen, mihin lukemiin näiden autojen toimintamatkat asettuvat.Eli: miten pitkälle Ioniq Plug-inillä voi oikeasti ajaa pelkällä sähköllä? Ja kun akut ovat tyhjentyneet, kuinka kauas bensiinillä sen jälkeen luvataan pääsevän?Ja toisin päin: miltä Ioniq Electricin jäljellä oleva toimintamatka näyttää samassa pisteessä, kun ladattavan hybridin virta on loppu?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolminkertainen akkuTekniikkaa silmäilemällä saimme asiaan jo jotain osviittaa.Plug-inin akku on kooltaan 8,9 kilowattituntia, ja jatkeena on 43 litran polttonestesäiliö. Electricissä, jossa tankkia ei luonnollisestikaan ole, akun kapasiteetti on 28 kilowattituntia, siis yli kolminkertainen ladattavaan hybridiin verrattuna.Latasimme molempien autojen akut täyteen ja suuntasimme kulutuslenkille, jonka suoritamme nykyisin kaikilla koeajossa olevilla ladattavilla hybrideillä. Lenkin tarkoituksena on nimenomaan ajaa akut tyhjiksi, eli mitata auton sähköinen toimintamatka.Ajolenkkimme polveilee Vantaan, Espoon ja Helsingin laitamilla, ja sisältää niin tasaista maantieajoa kuin nykivämpää taajamasiirtymääkin. Ajo suoritettiin noin 24 asteen lämpötilassa, automaatti-ilmastointi säädettynä 22 asteeseen.Melkein 60 kilometriäEnsimmäiseksi tartuimme Ioniq Plug-inin rattiin. Kytkimme auton sähköajotilaan, ja ennen liikkeelle lähtöä otimme ajotietokoneen lukeman ylös: ajomatkaksi pelkällä sähköllä luvattiin rohkeat 63 kilometriä – sama matka kuin virallisessa normissa.Lenkin jälkeen oli todettava, että lupaus piti miltei paikkansa: auto siirtyi ensimmäisen kerran hybridiajotilaan vasta 57,5 kilometrin ajon jälkeen, ja tätä ennen ajotietokone kertoi sähkötoimintamatkan olleen jo pari kilometriä nollassa.Tätä täydentää tietysti vielä polttomoottori: täyteen tankatun bensatankin sisältö riittää ajotietokoneen mukaan vielä 940 kilometrin päähän. Kokonaisuutena Ioniq Plug-inin toimintamatkoja – kummalla käyttövoimalla tahansa – voi kehua kiitettävän pitkiksi.Sähköauto säästäjänäEntäpä sitten sähköauto? Sen ajotietokone lupasi ennen ajoa toimintamatkaksi tasan 200 kilometriä, joten 57,5 kilometrin identtisen lenkin olisi pitänyt vastaavasti lyhentää luvattua toimintamatkaa reiluun 140 kilometriin.Niinpä yllätyimme, kun samassa pisteessä missä ladattavan hybridin akut olivat tyhjentyneet, sähköauto näytti toimintamatkaksi vielä 161 kilometriä. Onhan tuo lukema toki laskennallinen, mutta silti virtaa näytti riittävän yllättävän hyvin.Osa-ansio kuuluu tietysti sille, että harrastimme lenkin aikana runsaasti regenerointia.Ioniq Electricin ohjauspyörän takana olevista lavoista kun saa säädeltyä energian talteenottoa portaittain väkevästä ”moottorijarrutuksesta” aina vapaaseen rullailuun asti. Kuten aiemminkin Vuosi sähköllä -juttusarjan aikana, myös kulutuslenkillämme luonto kiitti: etenkin mäkisellä tiellä kiihdytyspoljin sai toisinaan levätä rauhassa pitkiäkin aikoja.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?