12.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kisa toimintamatkasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoimme Hyundai Ioniq -sähköautolla ja sen ladattavalla hybridisisarella saman kulutuslenkin. Miten toimintamatkat pelkällä sähköllä eroavat toisistaan? Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, Moottorin toimitukseen saapui hiljattain koeajoon Hyundai Ioniq Plug-in – siis ladattava hybridi.Malli on jo itsessään mielenkiintoinen, ja Vuosi sähköllä -juttusarjamme puitteissa tarjoutui myös oivallinen tilaisuus selvittää, miten Plug-in eroaa toimituksen käytössä olevasta Ioniq Electric -täyssähköautosta.Varsinainen ladattavaa hybridiä käsittelevä koeajoartikkeli on luvassa myöhemmin, mutta nyt pureudumme siihen, mihin lukemiin näiden autojen toimintamatkat asettuvat.Eli: miten pitkälle Ioniq Plug-inillä voi oikeasti ajaa pelkällä sähköllä? Ja kun akut ovat tyhjentyneet, kuinka kauas bensiinillä sen jälkeen luvataan pääsevän?Ja toisin päin: miltä Ioniq Electricin jäljellä oleva toimintamatka näyttää samassa pisteessä, kun ladattavan hybridin virta on loppu?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolminkertainen akkuTekniikkaa silmäilemällä saimme asiaan jo jotain osviittaa.Plug-inin akku on kooltaan 8,9 kilowattituntia, ja jatkeena on 43 litran polttonestesäiliö. Electricissä, jossa tankkia ei luonnollisestikaan ole, akun kapasiteetti on 28 kilowattituntia, siis yli kolminkertainen ladattavaan hybridiin verrattuna.Latasimme molempien autojen akut täyteen ja suuntasimme kulutuslenkille, jonka suoritamme nykyisin kaikilla koeajossa olevilla ladattavilla hybrideillä. Lenkin tarkoituksena on nimenomaan ajaa akut tyhjiksi, eli mitata auton sähköinen toimintamatka.Ajolenkkimme polveilee Vantaan, Espoon ja Helsingin laitamilla, ja sisältää niin tasaista maantieajoa kuin nykivämpää taajamasiirtymääkin. Ajo suoritettiin noin 24 asteen lämpötilassa, automaatti-ilmastointi säädettynä 22 asteeseen.Melkein 60 kilometriäEnsimmäiseksi tartuimme Ioniq Plug-inin rattiin. Kytkimme auton sähköajotilaan, ja ennen liikkeelle lähtöä otimme ajotietokoneen lukeman ylös: ajomatkaksi pelkällä sähköllä luvattiin rohkeat 63 kilometriä – sama matka kuin virallisessa normissa.Lenkin jälkeen oli todettava, että lupaus piti miltei paikkansa: auto siirtyi ensimmäisen kerran hybridiajotilaan vasta 57,5 kilometrin ajon jälkeen, ja tätä ennen ajotietokone kertoi sähkötoimintamatkan olleen jo pari kilometriä nollassa.Tätä täydentää tietysti vielä polttomoottori: täyteen tankatun bensatankin sisältö riittää ajotietokoneen mukaan vielä 940 kilometrin päähän. Kokonaisuutena Ioniq Plug-inin toimintamatkoja – kummalla käyttövoimalla tahansa – voi kehua kiitettävän pitkiksi.Sähköauto säästäjänäEntäpä sitten sähköauto? Sen ajotietokone lupasi ennen ajoa toimintamatkaksi tasan 200 kilometriä, joten 57,5 kilometrin identtisen lenkin olisi pitänyt vastaavasti lyhentää luvattua toimintamatkaa reiluun 140 kilometriin.Niinpä yllätyimme, kun samassa pisteessä missä ladattavan hybridin akut olivat tyhjentyneet, sähköauto näytti toimintamatkaksi vielä 161 kilometriä. Onhan tuo lukema toki laskennallinen, mutta silti virtaa näytti riittävän yllättävän hyvin.Osa-ansio kuuluu tietysti sille, että harrastimme lenkin aikana runsaasti regenerointia.Ioniq Electricin ohjauspyörän takana olevista lavoista kun saa säädeltyä energian talteenottoa portaittain väkevästä ”moottorijarrutuksesta” aina vapaaseen rullailuun asti. Kuten aiemminkin Vuosi sähköllä -juttusarjan aikana, myös kulutuslenkillämme luonto kiitti: etenkin mäkisellä tiellä kiihdytyspoljin sai toisinaan levätä rauhassa pitkiäkin aikoja.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa