12.7.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kisa toimintamatkasta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ajoimme Hyundai Ioniq -sähköautolla ja sen ladattavalla hybridisisarella saman kulutuslenkin. Miten toimintamatkat pelkällä sähköllä eroavat toisistaan? Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, Moottorin toimitukseen saapui hiljattain koeajoon Hyundai Ioniq Plug-in – siis ladattava hybridi.Malli on jo itsessään mielenkiintoinen, ja Vuosi sähköllä -juttusarjamme puitteissa tarjoutui myös oivallinen tilaisuus selvittää, miten Plug-in eroaa toimituksen käytössä olevasta Ioniq Electric -täyssähköautosta.Varsinainen ladattavaa hybridiä käsittelevä koeajoartikkeli on luvassa myöhemmin, mutta nyt pureudumme siihen, mihin lukemiin näiden autojen toimintamatkat asettuvat.Eli: miten pitkälle Ioniq Plug-inillä voi oikeasti ajaa pelkällä sähköllä? Ja kun akut ovat tyhjentyneet, kuinka kauas bensiinillä sen jälkeen luvataan pääsevän?Ja toisin päin: miltä Ioniq Electricin jäljellä oleva toimintamatka näyttää samassa pisteessä, kun ladattavan hybridin virta on loppu?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolminkertainen akkuTekniikkaa silmäilemällä saimme asiaan jo jotain osviittaa.Plug-inin akku on kooltaan 8,9 kilowattituntia, ja jatkeena on 43 litran polttonestesäiliö. Electricissä, jossa tankkia ei luonnollisestikaan ole, akun kapasiteetti on 28 kilowattituntia, siis yli kolminkertainen ladattavaan hybridiin verrattuna.Latasimme molempien autojen akut täyteen ja suuntasimme kulutuslenkille, jonka suoritamme nykyisin kaikilla koeajossa olevilla ladattavilla hybrideillä. Lenkin tarkoituksena on nimenomaan ajaa akut tyhjiksi, eli mitata auton sähköinen toimintamatka.Ajolenkkimme polveilee Vantaan, Espoon ja Helsingin laitamilla, ja sisältää niin tasaista maantieajoa kuin nykivämpää taajamasiirtymääkin. Ajo suoritettiin noin 24 asteen lämpötilassa, automaatti-ilmastointi säädettynä 22 asteeseen.Melkein 60 kilometriäEnsimmäiseksi tartuimme Ioniq Plug-inin rattiin. Kytkimme auton sähköajotilaan, ja ennen liikkeelle lähtöä otimme ajotietokoneen lukeman ylös: ajomatkaksi pelkällä sähköllä luvattiin rohkeat 63 kilometriä – sama matka kuin virallisessa normissa.Lenkin jälkeen oli todettava, että lupaus piti miltei paikkansa: auto siirtyi ensimmäisen kerran hybridiajotilaan vasta 57,5 kilometrin ajon jälkeen, ja tätä ennen ajotietokone kertoi sähkötoimintamatkan olleen jo pari kilometriä nollassa.Tätä täydentää tietysti vielä polttomoottori: täyteen tankatun bensatankin sisältö riittää ajotietokoneen mukaan vielä 940 kilometrin päähän. Kokonaisuutena Ioniq Plug-inin toimintamatkoja – kummalla käyttövoimalla tahansa – voi kehua kiitettävän pitkiksi.Sähköauto säästäjänäEntäpä sitten sähköauto? Sen ajotietokone lupasi ennen ajoa toimintamatkaksi tasan 200 kilometriä, joten 57,5 kilometrin identtisen lenkin olisi pitänyt vastaavasti lyhentää luvattua toimintamatkaa reiluun 140 kilometriin.Niinpä yllätyimme, kun samassa pisteessä missä ladattavan hybridin akut olivat tyhjentyneet, sähköauto näytti toimintamatkaksi vielä 161 kilometriä. Onhan tuo lukema toki laskennallinen, mutta silti virtaa näytti riittävän yllättävän hyvin.Osa-ansio kuuluu tietysti sille, että harrastimme lenkin aikana runsaasti regenerointia.Ioniq Electricin ohjauspyörän takana olevista lavoista kun saa säädeltyä energian talteenottoa portaittain väkevästä ”moottorijarrutuksesta” aina vapaaseen rullailuun asti. Kuten aiemminkin Vuosi sähköllä -juttusarjan aikana, myös kulutuslenkillämme luonto kiitti: etenkin mäkisellä tiellä kiihdytyspoljin sai toisinaan levätä rauhassa pitkiäkin aikoja.Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman RazinkovMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 9.7.2025 Ajoneuvot Puolustusvoimat tilaa Scanialta 15 paloautoa – autojen täysi varustelu tehdään Säynätsalossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 12.7.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 1965 Aston Martin DB5 12.7.2025 Moottoripyörät Moottoripyöräkortti taskuun – näin tutkinto etenee 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen