15.2.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kolme kuukautta koettua – iloja, murheita ja hiljaista hiipimistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori koeajaa kaikki Suomessa tarjolla olevat kiinnostavat sähköautomallit. Tuoreimpia malleja tällä rintamalla on Hyundai Ioniq Electric, joka on ollut Moottorin pitkässä ja perusteellisessa koeajossa viime lokakuusta alkaen. Vuosi sähköllä -juttusarjan aikana on sähköautoilun arki tullut koetelluksi jo hyvin useasta eri näkökulmasta, monen eri koeajajan havaintojen pohjalta, monessa eri ajotilanteessa ja monenlaisissa ajosäissä. Moottori pitkä koeaja alkoi viime vuoden lokakuun lopulta, joten talviset ajohaasteetkin ovat jo käyneet tutuiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaarallisia tilanteitaKolmen kuukauden aikana on selvinnyt monenlaista, kuten se sähköautoilun eittämätön valtti, että sähköautolla eteneminen on vaivatonta etenkin kaupungissa ja taajamassa. Auto kiihtyy kerkeästi ja veto on käytössä heti alkukiihdytyksestä alkaen.Ioniqin kaukovalojen teho on vaatimaton. Valopesurit auttaisivat kurakeleillä asiaa.Ja sekin on erittäin mukavaa, että ajossa lähes äänetön sähköauto mahdollistaa vaivattoman keskustelun matkustamossa. Ja jos ajaa yksikseen, ei ajatuksia häiritse kuin rengasäänet ja mahdolliset tuulen suhinat.Kolareittakaan emme ole selvinneet. Eräänä koeajopäivänä olimme kääntymässä Ioniqilla vasemmalle, vilkutimme ajoissa ja jarruvalotkin paloivat. Opel Astra tuli kuitenkin takaa liiallisella vahdilla tai havaitsi tilanteen liian myöhään, ja tömäytti koeajoautomme perään.Hyundai Ioniq Electric selviytyi peräänajosta vähin vammoin, koeajaja onneksi vammoitta. Auton törmäysrakenteet toimivat siis suunnitellusti. Puskuri sai toki kipeää ja auto joutui muutamaksi päiväksi pajalle.Kolarikin on tullut koettua, mutta onneksi peräänajosta selvittiin varsin lievin vahingoin.Toiveissa 280 kilometrin toimintamatkaTalvisina koeajoviikkoina on käynyt ilmiselväksi, ettei Hyundai Ioniq yllä täyslatauksella optimaalisiin toimintamatkoihin. Lataus kuitenkin riittää moniin päivittäisiin ajotarpeisiin, mutta pidemmät ajotaipaleet on suunniteltava ennakolta, pikalatauspaikat etappeina.Valmistaja lupailee Hyundai Ioniqille parhaimmillaan akut täyteen ladattuina jopa 280 kilometrin toimintamatkaa. Tätä ei meidän koeajossamme ole vielä nähty.Ehkä sitten kesällä.Ioniqin kojetaulun näyttö kertoo auton kulloisenkin lataustilan ja jäljellä olevan toimintamatkan.Lataushaasteita on riittänytJulkisten pikalatauspaikkojen etsiskely on aika ajoin ollut varsin turhauttavaa: vaikka netti tarjoaakin ajantasaista tietoa latauspaikoista, ei niiden täsmällisen sijainnin löytäminen kauppakeskusten pysäköintihallien uumenista ole aina ihan yksinkertaista.Koeajon aikana olemme ehtineet kokeilla hyvin monenlaisia latausjärjestelyjä.Latausjärjestelyt eivät aina myöskään toimi odotetusti tai ole vapaina. Latausjohtojen pituuden rajallisuus vaatii sähköautoilijalta täsmällistä pysäköintiä, jotta auton saa tarpeeksi lähelle latauspistettä.Talvisen koeajon mittaan on käynyt myös ilmi, että pakkasen jäykistämien latausjohtojen virittely on työlästä puuhastelua, joka helposti sotkee housunlahkeet ja auton takakontin. Sähköauto olisi monin verroin vaivattomampi arkiautona, jos takaluukku toimisi sähköisesti, kontilla kun täytyy asioida alinomaa. Sähkötoimisuus lisäisi käyttömukavuutta, sillä suuren osan vuotta takaluukun vedin on aina kurainen ja epämiellyttävä käyttää.Talvista sähköautoiluarkea on latausjohtojen alituinen asettelu takakonttiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatka jatkuuKoeajon mittaan tulemme mittaamaan kuinka sähköauton akusto ottaa virtaa vastaan, ja mitkä ovat todelliset latausajat. Käymme myös lävitse Hyundai Ioniq Electricin toiminnallisuuksia eri näkökulmista sekä kerromme kuinka auton tilaratkaisut toimivat matkustajien ja tavaroiden kannalta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus, Roman Razinkov, Eila ParviainenMatka jatkuu, lähde mukaan: www.moottori.fi/vuosisahkolla Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?