15.2.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: kolme kuukautta koettua – iloja, murheita ja hiljaista hiipimistä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori koeajaa kaikki Suomessa tarjolla olevat kiinnostavat sähköautomallit. Tuoreimpia malleja tällä rintamalla on Hyundai Ioniq Electric, joka on ollut Moottorin pitkässä ja perusteellisessa koeajossa viime lokakuusta alkaen. Vuosi sähköllä -juttusarjan aikana on sähköautoilun arki tullut koetelluksi jo hyvin useasta eri näkökulmasta, monen eri koeajajan havaintojen pohjalta, monessa eri ajotilanteessa ja monenlaisissa ajosäissä. Moottori pitkä koeaja alkoi viime vuoden lokakuun lopulta, joten talviset ajohaasteetkin ovat jo käyneet tutuiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaarallisia tilanteitaKolmen kuukauden aikana on selvinnyt monenlaista, kuten se sähköautoilun eittämätön valtti, että sähköautolla eteneminen on vaivatonta etenkin kaupungissa ja taajamassa. Auto kiihtyy kerkeästi ja veto on käytössä heti alkukiihdytyksestä alkaen.Ioniqin kaukovalojen teho on vaatimaton. Valopesurit auttaisivat kurakeleillä asiaa.Ja sekin on erittäin mukavaa, että ajossa lähes äänetön sähköauto mahdollistaa vaivattoman keskustelun matkustamossa. Ja jos ajaa yksikseen, ei ajatuksia häiritse kuin rengasäänet ja mahdolliset tuulen suhinat.Kolareittakaan emme ole selvinneet. Eräänä koeajopäivänä olimme kääntymässä Ioniqilla vasemmalle, vilkutimme ajoissa ja jarruvalotkin paloivat. Opel Astra tuli kuitenkin takaa liiallisella vahdilla tai havaitsi tilanteen liian myöhään, ja tömäytti koeajoautomme perään.Hyundai Ioniq Electric selviytyi peräänajosta vähin vammoin, koeajaja onneksi vammoitta. Auton törmäysrakenteet toimivat siis suunnitellusti. Puskuri sai toki kipeää ja auto joutui muutamaksi päiväksi pajalle.Kolarikin on tullut koettua, mutta onneksi peräänajosta selvittiin varsin lievin vahingoin.Toiveissa 280 kilometrin toimintamatkaTalvisina koeajoviikkoina on käynyt ilmiselväksi, ettei Hyundai Ioniq yllä täyslatauksella optimaalisiin toimintamatkoihin. Lataus kuitenkin riittää moniin päivittäisiin ajotarpeisiin, mutta pidemmät ajotaipaleet on suunniteltava ennakolta, pikalatauspaikat etappeina.Valmistaja lupailee Hyundai Ioniqille parhaimmillaan akut täyteen ladattuina jopa 280 kilometrin toimintamatkaa. Tätä ei meidän koeajossamme ole vielä nähty.Ehkä sitten kesällä.Ioniqin kojetaulun näyttö kertoo auton kulloisenkin lataustilan ja jäljellä olevan toimintamatkan.Lataushaasteita on riittänytJulkisten pikalatauspaikkojen etsiskely on aika ajoin ollut varsin turhauttavaa: vaikka netti tarjoaakin ajantasaista tietoa latauspaikoista, ei niiden täsmällisen sijainnin löytäminen kauppakeskusten pysäköintihallien uumenista ole aina ihan yksinkertaista.Koeajon aikana olemme ehtineet kokeilla hyvin monenlaisia latausjärjestelyjä.Latausjärjestelyt eivät aina myöskään toimi odotetusti tai ole vapaina. Latausjohtojen pituuden rajallisuus vaatii sähköautoilijalta täsmällistä pysäköintiä, jotta auton saa tarpeeksi lähelle latauspistettä.Talvisen koeajon mittaan on käynyt myös ilmi, että pakkasen jäykistämien latausjohtojen virittely on työlästä puuhastelua, joka helposti sotkee housunlahkeet ja auton takakontin. Sähköauto olisi monin verroin vaivattomampi arkiautona, jos takaluukku toimisi sähköisesti, kontilla kun täytyy asioida alinomaa. Sähkötoimisuus lisäisi käyttömukavuutta, sillä suuren osan vuotta takaluukun vedin on aina kurainen ja epämiellyttävä käyttää.Talvista sähköautoiluarkea on latausjohtojen alituinen asettelu takakonttiin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatka jatkuuKoeajon mittaan tulemme mittaamaan kuinka sähköauton akusto ottaa virtaa vastaan, ja mitkä ovat todelliset latausajat. Käymme myös lävitse Hyundai Ioniq Electricin toiminnallisuuksia eri näkökulmista sekä kerromme kuinka auton tilaratkaisut toimivat matkustajien ja tavaroiden kannalta.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus, Roman Razinkov, Eila ParviainenMatka jatkuu, lähde mukaan: www.moottori.fi/vuosisahkolla Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa