9.8.2021 Ajoneuvot Yhdeksänkertainen maailmanmestari Valentino Rossi eläkkeelle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ratamoottoripyöräilylegenda Valentino Rossi on ilmoittanut vetäytyvänsä MM-tasolta tämän kauden päätteeksi. Tällä hetkellä 42-vuotias Rossi ajaa MM-sarjassa jo 26. kauttaan. 423 MM-osakilpailua, joista 115 voittoa ja 235 palkintopallisijoitusta. Siis useammassa kuin joka toisessa ajamassaan MM-osakilpailussa italialaiskuljettaja Valentino Rossi (synt. 16.2.1979) on noussut podiumille. Lähes yhtä ainutlaatuista on se, että Rossi ajaa yhä 42-vuotiaana MM-tasolla lajissa, joka on yksi moottoriurheilun vaarallisimmista ja vauhdikkaimmista. MM-osakilpailujen määrässä Rossi on kaikkien aikojen ykkönen. Maailmanmestaruuksien määrässäkin hänen yläpuolellaan on vain yksi nimi, maanmies Giacomo Agostini.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRaha vaikutti lajivalintaanUrbinossa Italiassa syntynyt Rossi voisi olla moninkertainen maailmanmestari Formula 1 -luokassa. Ratamoottoripyöräilijä Graziano Rossin poika Valentino nimittäin aloitti kilpailu-uransa kartingissa. Äidin mielestä se oli lajivalintana turvallisempi kuin isän valitsema ratamoottoripyöräily. Ja Valentino menestyikin nelipyöräisillä hyvin.Kun tuli aika siirtyä kilpailemaan EM-tasolle, oli isä Grazianon nostettava kädet pystyyn korkeiden kustannusten takia, ja pojan oli siirryttävä kilpailemaan edullisemmilla kaksipyöräisillä 1990-luvun alussa. Jälkeenpäin ajatellen lajinvaihto ei välttämättä ollut huono asia.Toinen kerta toden sanooValentino Rossi voitti 125-kuutioisten Italian mestaruuden vuonna 1995. Seuraavalla kaudella hän siirtyi MM-sarjaan samassa luokassa. Ensimmäisen maailmanmestaruutensa Rossi voitti toisella MM-kaudellaan vuonna 1997. Kahden 125-kuutioisissa vietetyn kauden jälkeen Rossi siirtyi 250-kuutioisiin ja voitti sielläkin maailmanmestaruuden toisella kaudellaan. Vuonna 2000 hän siirtyi kuninkuusluokkaan, jossa vielä silloin ajettiin 500-kuutioisilla kaksitahtipyörillä. Myös viisisatasissa Rossi voitti mestaruuden toisella kaudellaan. Sen jälkeen nähtiin ainutlaatuinen ketsuppipulloilmiö, sillä mestaruuksia tuli samantien viisi peräkkäin (2001-2005). Kun Rossi vielä nousi maailmanmestariksi vuosina 2008 ja 2009, kohosi hän viimeistään siinä vaiheessa todelliseksi lajilegendaksi seitsemällä kuninkuusluokan maailmanmestaruudellaan ja kaikki luokat huomioiden yhdeksällä MM-tittelillään.Valentino Rossin pitkän uran arvoa nostaa se, että hän pystyi muokkaamaan ajotyyliään ja pysyttelemään kärjessä siitä huolimatta, että säännöt ja pyörät muuttuivat tiheään tahtiin. Kuninkuusluokkaan noustessaan Rossi ajoi ensimmäiset kaksi kautta 500-kuutioisella kaksitahti-Hondalla. Sen jälkeen siirryttiin 1000-kuutioisiin nelitahtimoottoreihin.Muutaman vuoden ajaksi säännöissä laskettiin kuutiotilavuusraja 800 kuutiosenttimetriin, jolloin pyörä vaati taas kuljettajaltaan erilaista ajotyyliä. Vuonna 2012 palattiin jälleen 1000-kuutioisiin nelitahtisiin, jonka jälkeen elektroniikan kehitys on muuttanut ajotyyliä ja pyörän käsittelyn vaatimuksia aivan uudelle tasolle. Myös renkaiden huikea kehitys on vaatinut ajotyylin muutosta. Kullakin aikakaudella on noussut uusia haastajia, mutta Valentino Rossi on käytännössä ainoa joka on pysynyt koko ajan huipulla.Tämän kauden viimeisissä MM-osakilpailussa hän ehtii vielä kaunistella lukemiaan MM-osakilpailumäärän ja MM-pisteiden osalta, mutta jo tähän mennessä uralla saavutetut 6330 MM-pistettä on sellainen määrä, että ei tarvitse paloa liioitella kun voi sanoa että kaikki muut MotoGP-luokan kuljettajat saavat laskea pisteensä yhteen yltääkseen samaan. Hattu…päästä!Teksti: Janne Huhtala Kuvat: motogp.com Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa