16.9.2021 Ajoneuvot Yksi pakettiautorengas hylättiin rengastestistä – Moottorin nastarengastesti 2021 Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Pakettiautojen nastarengastestissämme koettiin ylimääräistä draamaa, kun Viatti Vettore Inverno -rengas jouduttiin hylkäämään puuttuvan tyyppihyväksynnän takia. Kuten aiemmassa jutussa kerroimme, otimme testiin kahdeksan erityisesti pakettiautoihin suunniteltua, niin kutsuttua C-nastarengasta. Nämä renkaat poikkeavat rakenteeltaan samanmerkkisistä henkilöautorenkaista tuntuvasti.Kuljetus- ja muuhun vastaavaan käyttöön tarkoitetut renkaat on tehty kestämään henkilöautorenkaita suurempia kuormia ja paineita. Myös renkaiden kulutus- ja vauriokestävyys ovat paremmat. C-renkaan rakenne on kauttaaltaan henkilöautorenkaita vahvempi – alkaen vahvemmista teräsvöistä, kumirakenteesta sekä useammasta runkokerroksesta ja päätyen paremmin kestävään kulutuspintaseokseen sekä suurempaan palakuvioon.Nastoituskin on poikkeava. Kun henkilöautorenkaissa käytetään pääsääntöisesti kevytmetallinastoja, C-renkaiden nastat ovat teräksisiä. Teräsnastat kestävät paremmin kulutusta, eikä kevytmetallinasta vastaavasti kestäisi kovempia kuormia ja C-renkaan kovempaa kumiseosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVähemmän nastojaC-renkaiden pitää täyttää samat nastarenkaiden tekniset vaatimukset ja tyyppihyväksyntämääräykset kuin henkilöautorenkaissakin. Nastojen tulee olla tyyppihyväksyttyjä ja niitä saa olla enintään 50 kappaletta yhtä renkaan vierintäkehän metriä kohden. Jos nastamäärä ylittää edellä mainitun rajan, pitää rengas/nasta -yhdistelmä tyyppihyväksyttää yliajokokeella. Käytännössä C-renkaiden nastamäärää ei voi kasvattaa yhtä suureksi kuin henkilöautorenkaissa.Testirenkaista Hankookissa on 106 ja Bridgestonen sekä Nokian tuotteissa 108 nastaa. Continentalilla, Gislavedilla ja Goodyearilla nastoja on 110. Michelinin ja Viattin nastamäärät ovat muita selvästi suuremmat, tässä järjestyksessä 124 ja 128 nastaa.Tyyppihyväksyntä puuttuiViattille tuli testimme jälkeen mutkia matkaan, sillä Traficomin mukaan Viatti Vettore Inverno -renkaalla ei ole Suomen myöntämää tai tunnustamaa tyyppihyväksyntää yliajokokeesta. Koska nastamäärä on niin ikään enemmän kuin 50 kappaletta yhtä vierinmetriä kohden, on Viattin tulos tässä rengastestissä hylätty. Julkaisemme kuitenkin Viattin tulokset osakokeittain, ja rengas on mukana myös loppuarvostelutaulukossa.Pakettiautojen nastarengastesti on kokonaisuudessaan luettavissa Moottorin numerossa 9/2021, jonka ilmestymispäivä on 15.9. Ilmestymispäivän jälkeen numero on luettavissa sähköisesti myös Lehtiluukussa.Teksti: Juuso Kallioinen ja Jussi Saarinen Kuvat: Ville-Veikko Heinonen Testin toteutus Test Finland Oy / Juuso Kallioinen ja Pasi Piironen Testirenkaat, koko 215/65 R16 C Bridgestone Noranza Van 001 Continental Van Contact Ice Gislaved Nord Frost Van 2 Goodyear Cargo Ultra Grip 2 Hankook Winter i*Pike LT Michelin Agilis X-Ice North Nokian Hakkapeliitta C3 Viatti Vettore Inverno Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisää aiheestaPakettiautojen nastarenkaat ensimmäisessä testissä – Moottorin nastarengastesti 2021 Nokian Nordman 8 edullisten nastarenkaiden ykkönen – Moottorin nastarengastesti 2021 Rengastestin voittoon uusi Nokian Hakkapeliitta 10 – Moottorin nastarengastesti 2021 EU:n rengasmerkintäuudistus auttaa autoilijoita Pohjoismaissa: jää- ja lumipito näkyviin Lue lisää Kaikki artikkelit 30.3.2025 Ajatuksia autoista Mitä välivuoden jälkeen Jaguar: haastattelussa toimitusjohtaja Rawdon Glover 28.3.2025 Klassikko Vuoden 1961 Geneven perintö: ainutkertainen ja alkuperäinen Jaguar E-Type 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4×4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 27.3.2025 Ajoneuvot Nissan luovii hankalien aikojen läpi – jo tänä vuonna Leafista tehdään crossover ja Micra muuttuu täyssähköiseksi Renault R5:n DNA:lla 21.3.2025 Ajoneuvot Ajatuksia autoista: Jaguar Type 00 – renesanssi 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä – Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 16.3.2025 Ajoneuvot Keulasta sen erottaa – uudistunut Škoda Enyaq on nyt tuotannossa ja Suomen kamaralla 16.3.2025 Ajoneuvot Täyssähköisessä Mercedes-Benz ESprinter -retkeilyautossa on yllättävänkin paljon järkeä 15.3.2025 Testit Testi: Kuluneet vastaan uudet kesärenkaat – poistuuko pito? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 1.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: moottorin vikavalo syttyi heti, mitä muuta vikaa vanhasta Toyota Prius -hybridistä löytyi? 1.4.2025 Yleinen Päivän kuva: Ankkurien hautausmaalla 31.3.2025 Autoilu Kyllä se tulee – kesä ja kesänopeudet! 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 31.3.2025 Lentokoneet Japan Airlines toi Boeing 777-300ER:n kesäkaudeksi Helsinki-Vantaalle, vaikka on jo eläköittämässä tätä maailman suurinta kaksimoottorityyppiä 27.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti alkaa: Dacia Duster 4x4 – järkirakkautta ensisilmäyksellä 30.3.2025 Ajatuksia autoista “Se ei ole puhelin, se on auto” – VW-pomon kommentti kertoo paljon mielentilastamme – Ajatuksia autoista 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle