25.5.2024

Koeajo: Opel Combo-e Cargo – kompakti, kätevä ja sisäsiisti

Kuva Vesa Eskola, Opel

Kompakti sähköinen koppipaku on fiksu ratkaisu monelle yrittäjälle, joiden päivittäiset ajomatkat jäävät usein lyhyeksi. Sähkö-Combon hinnat Cargo-versiona alkavat 42 990 eurosta. Ja jos sähkö ei ole vaihtoehto, myös kaksi dieseliä on yhä mallistossa. Niiden hinnat alkavat 29 382 eurosta.

Työkalut aina mukana, ehkä kukkakuljetuksia, maalaus- ja rappausvehkeet… on paljon yrittäjiä, jotka eivät tarvitse isompaa tonniluokan pakua, joskaan kovin kauas ei Opel Combo Cargo niistä jää – etenkään XL-versiona. Sähköisenä Combon hinnat ovat ilman tukiaisia merkittävästi kalliimmat kuin dieselinä, joten kulutuslaskelmia joudutaan tekemään. Toki on mietittävä myös jälleenmyyntiarvoa.

Jokaisella lienee myös oma kantansa siihen, missä vaiheessa on valmis siirtymään sähköautoiluun. Siitä on hyötynsä ja haittansa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Rivakka liikkeissään

Kompakti pakettiauto tuntuu hyvin henkilöautomaiselta, Combo Cargon tekniikka on pitkälti sama kuin Opelin henkilöautoissa. Sähkömoottorin avuin se liikkuu varsin rivakasti muun liikenteen seassa. Koeajolla ruumassa oli kyydissä tosin vain 150 kilon kuorma.

Kestomagnetoidussa synkronimoottorissa on tehoa 100 kilowattia (136 hv). Ei paperilla hirveästi, mutta enemmän kuin dieseleissä: 75/96 kW (102/131 hv). Ja voima on tunnetusti erilaista.

Kuskin valittavana on kolme ajotilaa, jotka määrittelevät käytössä olevan tehon. Eco-asetuksella maksimiteho on 60 kW, normaaliasennossa tehoa on 80 kW ja Power-tilassa kaikki 100 kW. Suurin vääntömomentti on vastaavasti 180, 210 tai 260 Nm. Etenkin voiman tuntee Power-tilassa heti. Auto kiihtyy rivakasti, ja kiihtyvyyttä piisaa myös ohituksiin.

Riittävän kokoinen akku

Combon energiavarastona on 50 kWh litiumioniakku, joka mahdollistaa hyvissä olosuhteissa yli 300 kilometrin ajomatkan ilman latausta. Vaikka akun koko on sama kuin edeltäjässä, toimintamatkaan on tullut merkittävä lisä – kiitos ennen kaikkea lämpöpumpun, joka auttaa pitämään akun toimintalämmön lähempänä optimia kylmällä kelillä.

Akun lataus tapahtuu joko seinälaturista vaihtovirralla maksimissaan 11 kW teholla tai pikana maksimissaan 100 kW teholla. Tämä riittänee, sillä monen asiakkaan käytössä akku latautuu täyteen 11 kW -laturilla helposti yön aikana – tai vaihtoehtoisesti jopa työkohteessa, jos siellä on 3-vaiheinen seinälaturi. Tyhjä akku on täynnä viiden tunnin latauksen jälkeen. Pikalataus 80 prosentin akkukapasiteettiin sujuu puolestaan puolessa tunnissa eli lounastauon aikana.

Jarrutusenergian talteenottoa hyödynnetään melko tehokkaasti, ja ratista löytyvät vipukytkimet, joilla voi säädellä sitä, kuinka tehokkaasti vauhti hidastuu. Koeajo oli sen verran lyhyt, ettemme päässeet testaamaan kulutusta, mutta edeltäjän kohdalla pystyi etenkin taajamaliikenteessä ajamaan alle virallisten WLTP-arvojen. Ajamiseen pitää vain suhtautua eri tavalla kuin polttomoottorin kanssa.

Kaksi pituusversiota

Combon saa vakiona joko 3,3 tai 3,9 kuution kuormatilalla. Ensimainitussa auton kokonaismitta on 4,40 metriä ja jälkimmäisessä XL-versiossa 4,75 metriä. Ero ei tule pelkästään takaylityksestä, myös akseliväleissä on 19 sentin ero. Hintaero näiden kahden koripituuden välillä on 1650 euroa. Se tuskin ratkaisee ostopäätöstä. Kannattaa kuitenkin huomioida se, että lyhyemmän version kohdalla kantavuus on hieman suurempi eli 706 kiloa, kun pitkässä se on 634 kiloa. Isompi auto myös kuluttaa hieman enemmän virtaa.

Auton korkeus riippuu varustelusta, ja osuus välille 180–186 senttiä. Molempien korimallien perään voi kytkeä 750 kiloa painavan kärryn.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

2- tai 3-paikkainen

Kuski saa mukaan kyytiin joko 1 tai 2 pelkääjää. Kolmipaikkaisenakin kaikilla on omat istuimet, joskin kahden pelkääjän kohdalla tunnelma on tiiviimpi. Keskipaikan selkänoja voidaan kääntää kumoon, jolloin siitä tulee työtaso.

Laitamatkustajan istuinosa voidaan nostaa myös pystyyn, jolloin ohjaamossa voi kuljettaa myös kookkaampia esineitä. Istuin voidaan laskea myös kokonaan alas, jolloin kuormatila pitenee – jos kuormatilan väliseinään on valittu läpivientimahdollisuus. Näin mukana kulkevat esimerkiksi pidemmät tikkaat. Pienemmille tavaroille on niillekin riittävästi tilaa useamman suljettavan lokerikon muodossa.

Kojelauta on selkeä ja ergonomia on pääpiirteittäin kohdallaan. Kuskin edessä on 10-tuumainen digitaalinen ja mukautettava mittaristo, ja kojelaudan keskellä on niin ikään 10-tuumainen näyttö. Sen alla on ilmastoinnin käyttökytkimet, lokero älykännykän langattomalle lataukselle, kaksi USB-C-pistoketta, vaihdevipu, ajotilavalitsin, sähköisen käsijarrun kytkin sekä kännistysnappula.

Kaikki on paikallaan, ja helposti käsillä. Kosketusnäytön sijaintikin on sellainen, ettei katsetta tarvitse siirtää kauas tiestä.

Lämpöpumpun mainitsimme jo, ja etenkin talvella akkua voi säästää lyhyemmillä matkoilla niin, että pitää kabiinin lämmöt matalana. Sillä pärjää yllättävän pitkälle, kun käyttää kehon lämmitykseen pelkästään penkin- ja ratin lämmitystä. Myös lämmitettävä tuulilasi on talvisissa olosuhteissa kiva varuste.

Venyvä kuormatila

Auton kokonaispituudesta riippuen kuormatilalla on mittaa joko 1,82 tai 2,17 metriä. Läpiviennillä ohjaamoon tilan pituus kasvaa 3,09–3,44 metriin. Lastaamiseen tuovat joustavuutta liukuovet, joko vain toisella tai auton kummallakin puolella. Liukuoviaukon leveys on 64–68 senttiä.

Taakse saa puolestaan joko pariovet tai ylös aukeavan takaluukun. Ikkunoitakin saa sekä taakse että molemmille sivuille. Tavaratilan korkeus on 1,27 metriä ja leveys 1,63 metriä – pyöräkoteloiden välissä 1,23 metriä. Kyytiin mahtuu kaksi eurolavaa.

Fiksut ajovalot

Combon saa Matrix-Ledeillä, mitkä ovat Suomen olosuhteissa fiksu valinta. Suomessa on pitkä pimeän aika ja älykkäästi ajotilanteeseen sopeutuvat ajovalot tekevät matkan taittamisesta huomattavasti stressivapaampaa.

Toinen – ja etenkin taajamissa paljon ajaville – suositeltava varuste on digitaalinen taustapeili. Myös 360 asteen pysäköintikamera on ahtaissa paikoissa pyöriville varmasti hyödyllinen varuste.

Kuten sanottua, jokaisella on varmasti oma mielipiteensä sähköautoon siirtymisestä. Pysähtelevässä kaupunkiliikenteessä sellainen on parhaimmillaan, ja alhainen melutaso on myös mukava ominaisuus – niin autossa kulkevien kuin myös sen ulkopuolella olevien kohdalla. Ja se, ettei pakoputkea ole, on luonnollisesti myös etu.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Opel Combo-e Cargo

Hinta alkaen 42 990 euroa
Moottori
Kestomagnetoitu synkronimoottori, automaattivaihteisto, etuveto
Teho 100 kW (136 hv)
Vääntö 260 Nm
WLTP-kulutus 18,6/18,9 kWh/100 km
CO2-päästöt 0 g/km
Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,2/11,7 s
Huippunopeus 135 km/h
Luvattu toimintamatka 330 km
Mitat
pituus 4401/4751 mm
leveys 1848 mm
korkeus 1796–1860 mm
akseliväli 2785/2975 mm
tavaratilan pituus 1817–3440 mm
tavaratilan korkeus 1270 mm
leveys pyöränkoteloiden välissä 1229 mm
tavaratilan tilavuus 3,3–4,4 m3
suurin perävaunun massa 750 kg

Kommentoi artikkelia