22.6.2024

Maistiainen: Kawasaki ZX-4RR – paljon asennetta ja vielä enemmän kierroksia

Kuva Jari Saarentaus

Pitkän tauon jälkeen 400-kuutioisten luokassa on tarjolla jälleen nelisylinterinen vaihtoehto. Kawasaki tarjoileekin todella urheilullisen luonteen, mutta samalla edellyttää myös kuljettajalta urheilullista ajotyyliä.

Kun 400-kuutioisesta moottorista puristetaan irti 77 hevosvoimaa, tarkoittaa se yli 190 hevosvoiman litratehoa. Lukema on siis täysin vertailukelpoinen tehokkaimpien 1000-kuutioisten sporttipyörien kanssa. Tällaisen teholukeman saavuttaminen edellyttää männän lyhyttä iskunpituutta (39,1 mm) ja korkeaa kierroslukua (punaraja 16 000 kierroksella). Kun tähän vielä lisätään yhdistettynä matala maksimivääntölukema 39 newtonmetriä ja sen saavuttaminen korkealla 13 000 kierroksella, niin saadaan jo aavistus millainen moottori on luonteeltaan.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lyhyt ykkösvaihteen välitys yllättää

Kun sporttipyörillä on tottunut pitkäksi välitettyyn ykkösvaihteeseen, niin Kawasaki yllättää ensimmäisen kerran jo liikkeelle lähdettäessä. Ykkösvaihteella kytkin vapautettuna ja tyhjäkäyntikierroksilla nopeusmittari näyttää vain yhdeksän kilometrin tuntinopeutta. Lyhyelle ykkösvaihteelle on hyvät perusteet; varsinainen tehoalue alkaa vasta 10 000 kierroksen paremmalta puolelta, joten pitkä ykkönen merkitsisi turhaa odottelua ennen kuin sitä. 

Huima huippunopeus

80 hevosvoimaa lähentelevällä teholla ZX-4RR kerää lähes 240 kilometrin huippunopeuden, todellista nopeutta. Valmistajan mukaan se jää huippunopeudessa vain 4 km/h 124-hevosvoimaiselle isoveljelle eli ZX-6R:lle. Mainitun lukeman saavuttaminen tosin edellyttää myös kuljettajalta fyysisesti sopivia mittoja, eli katteen suojaan mahtumista. 

Moottorin koko saattaa unohtua

Ajossa pieni, nelisylinterinen ja korkeaviritteinen moottori on hyvin kaksijakoinen. Käyntiääni on miehekäs ja sporttipyörille sopiva, mikä saa kuljettajan helposti unohtamaan, että kyseessä on vain 400-kuutioinen moottori. Maantienopeuksissa suurimmalla vaihteella kun kääntää kaasun pohjaan, niin tuloksena on lähinnä karkeiden imuäänien kovempi taso. Henkilöautoista toki pääsee ohi, mutta kuutosvaihteella ei mitenkään ripeästi. Jos haluaa edetä urheilullisemmin, on kiihtyvyyden maksimoimiseksi syytä vaihtaa kaksi, jopa kolme vaihdetta pienemmälle Parhaimmillaan menohalut ovat, kun pitää kierrosluvun 13 000 ja 16 000 kierroksen välillä. Kolmosvaihteella se tarkoittaa jo selvästi laittomia nopeuksia Suomessa, kakkosella taas mutkateille sopivia nopeuksia. Mutta näin se pitää ollakin tässä kokoluokassa, jos haluat urheilullisen ja korkeaviritteisen moottorin, niin juuri sellaisen Kawasaki tarjoaa, muttei juurevaa vääntöä alhaisilla kierroksilla .

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kawasaki ZX-4RR

Moottori: nelisylinterinen rivimoottori, 399cc

Teho: 57 kW (77 hv) / 14 500 r/min

Vääntö: 39 Nm / 13 000 r/min

Voimansiirto: märkä monilevykytkin, 6 vaihdetta, ketjuveto

Akseliväli: 1380 mm

Istuinkorkeus: 800 mm

Tankin tilavuus: 15 litraa

Massa tankattuna: 189 kg

Hinta: 12 700 €

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat