26.6.2024

Nimi muutettu: Toyota bZ3X – Toyotan bZ-malliston tuorein kiinalainen jäsen on omaa sukua GAC Aion V

Toyotallakin on kova paine kasvattaa täyssähköpresenssiään Kiinassa paikallisten valmistajien tuella tai jopa vetovastuulla, kuten bZ3X:n tapauksessa.

Siitä on tasan kaksi kuukautta, kun tässä samaisessa juttusarjassa tuli esiteltyä Mazda EZ-6, Mazda 6:n kiinalainen, sähköinen seuraaja, jossa Mazdaa on käytännössä vain pintapeltien muotoilu. Toyotaa ja Mazdaa yhdistää varsinkin nykyään moni asia, ja yksi niistä on näennäinen viivyttely täyssähköautojen kanssa. Molemmat kannattavat tulevaisuudessakin asiakaslähtöistä valinnanvapautta käyttövoimien suhteen, ja kummallakin on vasta yksi täyssähkömalli länsimaisessa mallistossaan.

Kiinan kansantasavallan varsin suljetuilla automarkkinoilla tällainen peli ei enää niin sanotusti vetele, jos aikoo pärjätä paikallisille nouseville tähdille tai muille länsimerkeille. Ilmiöksi onkin noussut se, että varsin omavaraiset länsimerkit alkavat lainaamaan kiinalaisten autonvalmistajien sähköautoja, ja brändäämään niitä omalle nimelleen. Mazda EZ-6:n lisäksi vallan hyvä ja tuore esimerkki tästä on Toyota bZ3X.

bZ3X on taannoisen Toyota bZ Flexspace -konseptin toteutuma.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toyotan vuoro lainata

Käytännössä kaikilla merkittävillä länsimerkeillä on siis Kiinassa oma yhteistyökumppaninsa 50:50 -omistajuusjärjestelyllä. Kiinalaisosapuolet toimivat näissä yhteistyökuvioissa ikään kuin "paikallisina oppaina" ja valmistavat länsiautot omilla tehtaillaan kiinalaisilla spekseillä, aika usein esimerkiksi pitkällä akselivälillä, noille varsin suljetuille maailman suurimmille automarkkinoille. Yhteistyötehtaita on käytännössä kaikilla länsivalmistajilla, Japanista Euroopan kautta Yhdysvaltoihin. Tätä kautta ovat syntyneet muiden muassa FAW-Volkswagen, SAIC-GM-Wuling sekä mainittu Changan Mazda.

Toisen polven GAC Aion V, johon Toyota bZ3X perustuu.

Toyotan "pääopas" ja FAW:in ohella toinen iso opas Kiinan markkinoilla on kansantasavallan viidenneksi suurin autonvalmistaja, GAC Group. Yhdessä GAC:in kanssa Toyota pitää Kiinan sisällä yhteisyritystä nimeltä GAC Toyota. Isoista länsimerkeistä myös Hondalla on yhteisyritys GAC:in kanssa, ja vielä hetki sitten olemassa oli myös GAC Mitsubishi.

Toyotan toistaiseksi ainoa meikäläisillä markkinoilla myytävä sähköautomalli on tunnetusti katumaasturi bZ4X, joka edustaa RAV4:n kokoluokkaa. Kuten hyvin tiedämme, Subaru on kloonannut bZ4X:n omaan mallistoonsa Solterran nimellä, ja auton e-TNGA -pohjarakenteessa itse asiassa näkyy myös Subarun kädenjälki.

bZ3X on saatu ulkonäöllisesti osaksi bZ-mallistoa ja muutenkin Toyotan uusinta muotokieltä eritoten "vasarahaikeulansa" ansiosta. Mitään muuta linkkiä bZ3X:n ja bZ4X:n välillä ei kuitenkaan teknisesti ole, sillä GAC Toyota on lainannut bZ3X:n GAC:in Aion-alabrändiltä. Sisarmallit eli uusi, toisen sukupolven GAC Aion V sekä Toyota bZ3X esiteltiin Kiinassa yhtä aikaa vuoden alussa, ja ne ovat etenemässä tuotantoon. Kumpikaan ei ole näillä näkymin menossa millekään Kiinan ulkopuolisille markkinoille myyntiin.

bZ3X tuo Toyotan sähköautomallistoon hieman bZ4X:ää pienemmän, noin 4,6-metrisen ja viisipaikkaisen katumaasturin.

Aion V ja bZ3X rakentuvat GAC:in itse kehittämälle AEP -sähköautoarkkitehtuurille, ja kumpaakin kuljettaa 135 kilowatin sähkömoottori. Kuten kuvastakin voi nähdä, autojen tuulilasin yläreunasta löytyy peräti lidar-sensori, ja mallit on muutenkin varustettu kattavalla turvateknologialla.

Toyota harvemmin lainaa näin paljon

bZ3X ei ole suinkaan ainoa meillä tuntematon Toyotan bZ- eli beyond Zero -sähköautoalamalliston jäsen. Sedania nimeltä Toyota bZ3 on myyty Kiinassa jo viime vuodesta lähtien. Coupé-henkinen crossover bZ3C näki puolestaan päivänvalon Pekingin autonäyttelyssä keväällä 2024.

Toyota bZ3

bZ3 ja bZ3C ovat GAC Toyotan sijaan FAW Toyotan valmistamia tuotteita, mutta niidenkään sähköteknologia ei ole Toyotan omaa. FAW Toyota nimittäin lyöttäytyi hiljattain yhteen kiinalaisten sähköautojen jättitoimijan BYD:in kanssa. Toyota ja BYD muodostavat Kiinassa nimellä BTET (BYD Toyota EV Technology) -yhteisyrityksen yhteisiä päämääriä varten. Tällä tavoin bZ3:ssa ja bZ3C:ssä vaikuttavat BYD:in akut ja sähkömoottorit, tosin Toyotan omalla e-TNGA:lla.

Toyota bZ3C

Beyond Zero -yhteistyötä Kiinan markkinoilla voi pitää Toyotalle poikkeuksellisen syvänä. Siltä löytyy toki lainamalleja muun muassa pakettiautojen muodossa Euroopan markkinoilla sekä joidenkin kehittyvien markkinoiden kompaktimallistosta. On kuitenkin aika tavalla poikkeuksellista, että Toyota päätyy tällä tavalla lainaamaan hienoa tekniikkaa tai jopa kokonaisia volyymimalleja vieraalta merkiltä.

Vielä ylimääräisenä anekdoottina todettakoon, että edellisen, vuodesta 2020 vuoteen 2024 tuotetun ensimmäisen polven GAC Aion V:n lainasi omaan mallistoonsa puolestaan GAC Mitsubishi. Syy oli sama kuin Toyotalla ja Mazdalla eli Mitsubishi tarvitsi Kiinan markkinoita varten täyssähköauton, ja edullisinta oli lainata.

Aion V taipuikin vuosiksi 2021 - 2023 Mitsubishi Airtrekiksi, ja kyseessä oli noiden parin vuoden ajan ainoa Mitsubishinä markkinoitu täyssähköauto millään markkinoilla maailmassa. Airtrek ei saanut toista sukupolvea eikä siitä tullut Toyota bZ3X:n hyvin todennäköistä sisarmallia, sillä GAC Mitsubishi -yhteisyritys purettiin viime vuonna, ja Mitsubishi vetäytyi kauttaaltaan Kiinan markkinoilta pois.

Luetuimmat