8.3.2023 Ajoneuvot Nimi muutettu: mitä tapahtuu, kun kolme Suomen myydyintä automallia kloonataan? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vuoden 2022 kokonaistilastossa kolme myydyintä automallia olivat kaikki Toyotia. Hauskaa kyllä, niistä jokaisesta löytyy lähes identtinen klooni jonkin toisen japanilaismerkin mallistossa. Tilasto osaa kuitenkin kertoa, ettei Toyotan kloonaaminen ole välttämättä kaupallisesti kovin kannattavaa. Vuosi 2022 ei poikennut useasta edellisestä sen puitteissa, että Toyota Corolla kelpasi suomalaisille jälleen kerran paremmin kuin mikään muu automalli. Viime vuoden aikana maanlaajuisesti (poislukien Ahvenanmaa) myytiin 4 502 Corollaa. Ykköspaikka pysyi, vaikka pudotusta edellisvuoteen oli yli 15 prosenttia. Toiselle sijalle tilastossa pääsi Toyota Yaris, sekin tuntuvalla pudotuksella myyntimäärissä, jotka ylsivät 3 144:ään. Toyota RAV4 puolestaan tiputti Škoda Octavian viidenneksi, nousten itse kolmospaikalle, ennen Volvo XC60:ta, 2 248 kappaleen myyntimäärällään. Myyntitilasto oli siis Toyotan juhlaa, mutta jos pelkkää tuotetta katsotaan, olisi se voinut olla ainakin joiltain osin myös Suzukin ja Mazdan juhlaa. Toyota on lainannut jokaisen myyntikärkensä kumppanimerkeilleen, mutta jotenkin tuntuu, ettei suuri yleisö noteeraa näitä mitenkään. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 20 kappaletta: Suzuki Swace Jos merkkiuskollisuus, imagoasiat, ynnä muut mielikuvat siirretään syrjään ja puhutaan pelkästään tuotteesta, pitäisi Suzuki Swacen myyntitilastojen näyttää ihan toisenlaisilta. Vuoden myydyimmän automallin, Toyota Corollan klooni löysi Autoalan tiedotuskeskuksen ensirekisteröintitilaston mukaan vuoden 2022 aikana vaivaiset 20 ostajaa. Edellisvuonna lukema oli sentään vähän kauniimpi, 283 Swacea. Osa karusta lukemasta selittyy toki sillä, että Swace-mallisto on Corolla-mallistoa suppeampi. Sitä myydään vain farmarikorisena (toki Corollan suosituin korimalli), ja ainoastaan pienemmällä, 1,8-litraisella voimanlähteellä. Myös varustetasoja on vähemmän. Swacen keula on hieman erilainen kuin Euroopan-Corollassa. Swacen ylämaski ja logon asettelu muistuttavat joiltain osin GAC-Toyota Levin Sportin (Corollan Kiinassa myytävä versio) keulaa. Muilta osin autot ovat käytännössä lattiasta kattoon identtisiä. 123 kappaletta: Mazda 2 Hybrid Mazda kloonasi Toyota Yariksen vasta vuosi sitten maaliskuussa, joten tässä tilastossa ei itse asiassa ole edes mukana koko vuotta. Euroopassa myytävä Mazda 2 Hybrid on lähes täyskaima sen rinnalla myytävän, saman kokoluokan Mazda 2:n kanssa. Siihen yhtäläisyydet sitten loppuvatkin, sillä 2 Hybrid ei ole mitään sukua muille Mazda-malleille. Mazda 2 Hybridin ja tilaston toista paikkaa pitäneen Toyota Yariksen eroavaisuudet rajoittuvat logoihin. Mazda tarjoaa lisäksi Toyotaa vähemmän valinnanvaraa, sillä samaan aikaan pitäisi todellakin yrittää myydä sitä toista Mazda 2:ta. Maahantuojan mukaan viime vuonna kloonimalli peittosi Mazdan oman DJ-korimallin 2:n selvin luvuin, 123 - 14. 22 kappaletta: Suzuki Across Kolmannen tilan haltijan peilikuva ei sekään kovin mairitteleviin myyntimääriin päässyt - ainakin jos sitä vertaa RAV4:n tasan sata kertaa parempaan myyntionneen. 22 kappaleessa on pudotusta edellisvuoden 59 kappaleesta. Selvänä osasyynä RAV4:ää matalampiin myyntilukuihin on se, että Suzuki tarjoaa Acrossia ainoastaan yhtenä versiona, joka on kalliimpi lataushybridi. Suzuki Acrossin eroavaisuudet RAV4 Plug-iniin ovat kosmeettisia, ja eroa on lähinnä keulassa. Acrossin keulaan on lainattu Toyota Wildlanderin ajovalot. Wildlander on GAC-Toyotan Kiinassa valmistama versio muun maailman RAV4:stä. Wildlanderissa on myös hieman erilainen maski ja takavalot, jotka eivät kuitenkaan ole päätyneet Acrossiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Syitä varmasti monia Edellä kuvatussa on kysymys ostokäyttäytymisestä, eikä noin valtavia eroja saman tuotteen myynnissä voi loppuun saakka ikään kuin "järjellä" selittää. Suurin osa selityksestä on kuitenkin silkkaa matematiikkaa, sillä mainitut autothan ovat Toyotan syvää osaamisaluetta, joissa se on betonoinut asemansa, maineensa ja tunnettuutensa. Toyotalla on myös esimerkiksi mainituista merkeistä kattavin myynti- ja huoltoverkosto. Myös käsite nimeltä merkkiuskollisuus selittää ison osan tilastosta. Toyotalla on hyvin merkkiuskolliset asiakkaat, jotka eivät usein, jos koskaan, vaihda merkkiä. Niin ovat myös Suzukilla ja Mazdalla. Toyotalta lainatut etuvetoinen farmari sekä isokokoinen lataushybridimaasturi eivät ole esimerkiksi kompakteista ja omaperäisistä crossovereistaan tunnetun Suzukin asiakkaille sitä mitä he haluavat ja tarvitsevat. Ja jälleen kerran muilta merkeiltä tulevat asiakkaat valitsevat todennäköisimmin Toyotan, edellisessä kappaleessa mainituista syistä. Kaikissa kolmessa esimerkissä on kyse myös valmistajilleen jollain tavalla muusta, kuin myyntivaltin saamisesta "helpolla". Suzuki esimerkiksi tarvitsee Acrossia mallistoonsa sen lataushybridivoimalinjan takia. Tämä laskee Suzukin mallistopäästöjä Euroopassa. Mazda puolestaan kokeilee, kuinka markkinat reagoivat ensimmäiseen laina-Mazdaan Skyactiv-aikakaudella. Tekeekö Solterra oikun tilastoon? Kolmas merkki, jonka kanssa Toyota jakaa Euroopassa tällä hetkellä suoraan henkilöautomallin, on tietysti Subaru. Ehkäpä maailman surullisenkuuluisin sähköautomalli juuri tällä hetkellä on Toyota bZ4X, jonka (lähes, ei kuitenkaan täysin identtinen) sisarmalli Subaru Solterra on. Molemmat ovat valmistajiensa ensimmäiset tuotantosähköautot maailmanmarkkinoilla. Samaisen viime vuodelta kerätyn ensirekisteröintitilaston mukaan Toyotan ja Subarun erot ovat olleet pienemmät kuin mitä edellä esiteltyjen kohdalla oli. Jos bZ4X:ää myytiin 153 kappaletta, löysi Solterra 23 ostajaa. Vaikka ero on iso ja tilastopohjaa toistaiseksi vähän, on se suhteessa paljon pienempi kuin esimerkiksi Corollalla ja Swacella. Pitää myös ottaa huomioon, että Toyota myy myös merkkinä huomattavasti Subarua paremmin. Molempien sähkömallien myyntiä haittasivat erilaiset ongelmat, joista voi lukea tarkemmin esimerkiksi täältä. Subarulla voi kuitenkin olla jopa ihan hyvät saumat kilpailla Solterralla bZ4X:ää vastaan. Korkean maavaran seikkailuhenkisenä autona Solterra on Subarulle ominta alaa, ja sen puolesta se kelpaa hyvin sähköön vaihtaville Subaru-asiakkaille. Solterra voi kiinnostaa myös muilta astetta pienemmän volyymin japanilaismerkeiltä tulevia asiakkaita nimenomaan sähköisyytensä kautta. On niin ikään mahdollista, että Solterra - vaikka onkin teknisesti sama auto - voi nyt tavallaan hyötyä bZ4X:n nimen ympärille kerääntyneestä mainehaitasta. Subaru on myös esittellyt ja markkinoinut Solterraa eri otteella kuin esimerkiksi Suzuki Acrossiaan. Teksti: Benjamin Helander Lähteet: Autoalan tiedotuskeskus, Toyota, Mazda, Suzuki, Subaru Kuvat: valmistajat, Moottorin arkisto Lisää aiheesta Nimi muutettu: Suzuki Swacessa on kaikki ainekset Suomen myydyimmäksi autoksi Nimi muutettu: Toyota GR86, Subaru BRZ, 10-vuotisjuhlamallit ja kadonnut sisar Nimi muutettu: Kun Yhdysvalloissa ostat Toyota Yariksen, saat Mazda 2:n Nimi muutettu: Japanissa Toyota Camryn saa myös Daihatsuna hieman paremmalla jälleenmyyntiarvolla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? – Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 2.5.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electricissä on kilpa-auton ainesta 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt