12.1.2021

Koeajo: missä Suzuki Swace on parempi kuin Corolla-sisarmallinsa?

Suzuki Swace

Suzuki hakee lisämyyntiä Toyotalta lainattujen mallien voimin. Keihäänkärkenä toimii Suzuki Swace. Hyvää: voimalinja, helppous, vaihtoehto Corollalle. Huonoa: jälleenmyyntiarvon arveluttavuus, ei Corollaa edullisempi.

Toyota Corolla oli viime vuonna Suomen myydyin auto – niitä ensirekisteröitiin koronan rokottamista markkinoista huolimatta vakuuttavat 5 394 kappaletta. Toiseksi jäänyt Škoda Octavia hävisi taiston noin 1 500:lla autolla. Miten tämä liittyy Suzuki Swace -koeajoon? Siten, että loppuvuodesta markkinoille tullut Swace on sama auto kuin Corolla. Erot jäävät logon vaihdoksiin sekä pieniin etupuskurin ulkonäkömuutoksiin.

Suzuki Swace
Suzukin suurin ulkonäköero Corollaan on keulassa.

Swacen valikoima on huomattavasti Corollaa suppeampi. Suzukin versiota saa ainoastaan farmarina, kun taas Corollaa myös porras- ja viistoperäisinä. Corollan kahdesta voimalinjavaihtoehdosta Swaceen voi valita vain toisen, piskuisemman 1,8-litraisen hybridin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Hintaetu riippuu varusteista

Myös varustelu on huomattavasti yksioikoisempaa. Kun Corollassa tasoja on seitsemän, Suzukilla niitä on kaksi – GL+ ja GLX. Koeajoautomme edusti jälkimmäistä.

Puhtaasti ominaisuuksien kautta tarkasteltuna Corollassa ja Swacessa ei ole eroja. Voimansiirto toimii samalla sulavuudella, kulutus on ei-ladattavien bensiiniautojen kärkeä, tilat ovat hyvät ja tietoviihdejärjestelmä vanhahtavaa sorttia – jota voi onneksi paikata Anrdroid Auto ja Apple Car Play -älypuhelinpeilauksilla.

Suzuki Swace

Ostaisiko sitten Corollan vai Swacen, jos haluaa ostokselleen muutakin perustelua kuin paremman näköisen puskurin? Aloitetaan rahasta. Swacen GL+ vertautuu parhaiten Corollan Active-varusteluun, jossa Toyota jää edullisemmaksi 28 792 euron hinnalla, eli Suzuki on kuutisen sataa euroa kalliimpi. Itse asiassa myös Corollan kattavampi Active Plus -varustelu on Swace GL+:aa edullisempi.

Suzuki Swace

Suunta on toinen paremmassa GLX-varustelussa. Sitä lähimpänä on Corollan Style-varustelu, jonka Swace nokittaa pysäköintitutkilla ja muutamalla aktiivisen turvallisuuden lisävarusteella. Näillä eväillä Swacen hinta on 31 590 ja Corollan 31 653 euroa. Huomattavaa varustelussa on myös se, ettei Swaceen saa navigaattoria – mutta Toyotan järjestelmän kohdalla kyseessä ei ole kummoinen menetys.

Miksi valitsisit toisin?

Käytännössä autojen hankintahinnat asettuvat siis samalle viivalle. Takuuehdotkin ovat identtiset. Taloudellisin perustein valintaa tekevän kannattaa kuitenkin ottaa huomioon Corollan tunnettuus ja hyvä maine Suomessa, mikä vaikuttanee jossain määrin jälleenmyyntiarvoon – tai ainakin myynnin helppouteen.

Suzuki Swace

Lisäksi Toyotalla on huomattavasti laajempi huoltoverkosto, joka konkretisoituu etenkin pohjoisemmassa Suomessa. Kun Suzukilla on maassamme vajaat 50 korjaamoa, Toyotalla niitä on noin kahdeksankymmentä.

Suzuki Swace

Swacen valinnalle on silti helppo löytää perusteluita. Jo naapurin Corollasta erottuminen on hyväksyttävä syy. Sitä paitsi aiemmin Suzukilla ajaneelle Swaceen siirtyminen voi olla helpompaa ennestään tutun merkkiliikkeen vuoksi.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Suzuki Swace 1.8 GLX

Hinta alkaen

31 590 €

Koeajetun auton hinta varusteineen

31 590 €

Moottori

Hybridi, bensiinimoottori 1 798 cm³, 4 sylinteriä, portaaton hybridivoimansiirto, etuveto. Sähkömoottori 53 kW (72 hv).

Teho

72 kW (98 hv), 5200 r/min

Vääntö

142 Nm (3600 r/min)

Vääntö

142 Nm (3600 r/min)

Hybridijärjestelmän yhteisteho

90 kW

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,1 s

Huippunopeus

180 km/h

Kulutus l/ 100 km

WLTP-kulutus 4,5 (yhd.)

CO2-päästöt

103 g/km

Mitat

pituus 4655 mm, leveys 1790 mm, korkeus 1460 mm, akseliväli 2700 mm

Vetokyky jarrullinen/ jarruton

750 / 450 kg

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

3 vuotta / 100 000 km

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat