6.11.2024

Nimi muutettu: tässä on upouusi Suzuki eVitara – kuoriiko odotettu Toyota-sisarmalli kermat sen kakun päältä?

Kuva Suzuki

EVitara on tärkeä aluevaltaus Suzukilta, mutta lähihistoria on osoittanut, että sisarmallin tekeminen Toyotan kanssa voi olla riskialtista.

Suzuki on liittynyt täyssähköautojen valmistajiin kansainvälisesti sen jälkeen, kun se on vuosia tarjonnut hybrideitä eri muodoissa. Intiassa valmistettava, ja sieltä myös esimerkiksi Eurooppaan aikanaan tuotava eVitara kompakti ja maastohenkinen, ja sen tulee saamaan nelivetoisena. Se on siis täyttä Suzukia täyssähkömaailmassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ensimmäinen sähkö-Suzuki

Suzuki avaa siis oman pelinsä täyssähköautojen pelilaudalla pelinappulalla nimeltä eVitara. Mallinimen on tarkoitus saada uutuus yhdistettyä asiakkaan mielessä pitkään valmistettuun ja luotettuun Vitara-mallinimeen, mutta muita teknisiä yhtäläisyyksiä Vitaran ja eVitaran välillä on vähemmän.

EVitara on rakennettu Suzukin "skeittilaudaksi" luonnehtimalle Heartect-perusrakenteen uudelle täyssähköversiolle, Heartect-e:lle. Kokonaisuudessa hyödynnetään myös Toyotan eAxlea. Hankkeessa on mukana niin ikään Toyotan tytäryhtiö Daihatsu omilla panoksillaan ja intresseillään.

Suzuki tulee tarjoamaan eVitaraa kahdella akkukoolla ja sekä etu- että nelivetoisena. Pienempi akkukoko on 49 kilowattituntia, suurempi puolestaan 61 kilowattituntia. Etuvetoversio tulee tarjolle kahtena eri tehoversiona, 106- tai 128-kilowattisena, joihin myös akkukoko on sidottu. Isompi akku mahdollistaa myös Suzukin kannalta tärkeän nelivedon, joka tosin on hyvin etupainotteinen, sillä nelivetoversion 135 kilowatin kokonaistehosta taka-akselin sähkömoottorilla on vain 48 kilowatin osuus. Tarkat eurooppalaiset toimintamatkalukemat ynnä muut tarkentuvat lähempänä markkinalanseerausta. EVitaran tuotantolinjan Intian Ahmedabadissa on määrä pyörähtää käyntiin ensi keväänä.

Nykyiseen Vitaraan verrattuna eVitara on kymmenen senttimetriä pidempi, ja Heartect-e:n mahdollistamana sen akseliväli on jopa parikymmentä senttimetriä polttomoottorivastinettaan pidempi, mistä tietenkin hyödytään sisätiloissa. Kokonaispituutta eVitaralla on 4,275 metriä eli uutuus asettuu tukevasti B-SUV -segmenttiin. Kilpakentällä on täten vastassa esimerkiksi koko joukko Stellantiksen B-segmentin sähköcrossovereita, Renaultin tarjontaa ynnä muuta, ynnä muuta.

Suurin uhka eVitaralle saattaa kuitenkin olla tulossa ihan omasta sisarmallista.

Toyotan versiota (kauhulla) odotellessa

EVitaran tuotantolinjan ja enemmän tai vähemmän kaikki piirustukset tulee siis ennemmin tai myöhemmin lainaamaan vielä nimeämätön Toyotan bZ-malliston jäsen.

Kuten tiedämme, Toyota yleensä voittaa kloonimallinsa myynnillisesti melko murskaavin lukemin. Esimerkiksi tässä samaisessa juttusarjassa selvitettiin parisen vuotta sitten, kuinka suuri yleisö ei reagoinut käytännössä mitenkään siihen, että myyntitilastojen kärkimalleilla, Toyota Corollalla, -Yariksella ja -RAV4:llä, oli houkuttelevat kloonimallit Suzukin ja Mazdan mallistossa. Esimerkiksi Toyota Corollaa myytiin vuonna 2022 yhteensä 4 502 kappaletta, ja sen onnistuneesti hinnoiteltua kloonimallia Suzuki Swacea komeat 20 kappaletta.

Nähtäväksi jää, onko näiden ennakkoasetelmien kannalta mitään vaikutusta sillä, että tällä kertaa Toyota lainaa Suzukilta eikä toisinpäin (tekniikka tosin on joiltain osin jopa yhteistä). Nyt ollaan myös vahvasti Suzukin tontilla, millä saattaa olla oma tasapainottava vaikutuksensa siinä vaiheessa, kun Toyota on työntämässä markkinoille omaa, Suzukin kannalta vaarallista näkemystään eVitarasta, tässä kasvavassa ja äärimmäisen kilpaillussa B-SUV -luokassa.

Lähde: Suzuki

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat