19.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki Z 650 on huomiota herättämätön suosikki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Z 650 taistelee Yamaha MT-07:n kanssa keskiluokan nakupyörien suosikkimallin tittelistä. Hyvää: ominaisuuksien tasaisuus, moottorin laaja käyttöalue, kulutus. Huonoa: ohjaustangon muotoilu. Kawasaki Z 650 on hiottu ominaisuuksiltaan tasaiseksi, eikä suuria särmiä ole jäänyt jäljelle. Hyvä niin, sillä juuri ajamisen helppous ja vaivattomuus ovat tässä koko- ja hintaluokassa tärkeitä ostoperusteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuotoiltu pienikokoiselleKeskikohdaltaan kapean rungon ja sopivan matalan istuinkorkeuden ansiosta jalat yltävät helposti maahan. Ainoa ajoasennossa aluksi häiritsevä asia on voimakkaasti taakse käännetty ohjaustanko. Se palvelee pienikokoisia kuljettajia, mutta kookkaammille suorempi tanko sopisi paremmin käteen.Käyntiääni on hiljainen, samoin vaihteiston toiminta. Ykkösvaihde riittää 73 km/h -nopeuteen, kakkonen 104:ään. Kuutosvaihteella satasen mittarinopeudessa kone kiertää 4 800 r/min. Välitykset ovat pyörän tehoon nähden sopivat.Z 650 vaikuttaa ajossa pirteältä. Syynä ei ole korkea huipputeho, vaan moottorin suhteellisen terävä reagointi kaasukahvan liikkeisiin – jopa niin, että moottorijarrutukselta vedolle sekä päinvastoin siirryttäessä tuntuu selvä nykäisy, mikä korostuu pikkuvaihteilla.Kytkinkahva on kevytkäyttöinen ja jopa tunnoton. Kaksisylinterinen rivimoottori vetää puhtaasti vajaasta 2 500 kierroksesta alkaen. Varsinaista tehopiikkiä ei yläkierroksilla ole havaittavissa.Jarruissa ja jousituksessa ei ole haettu ääriurheilullisia ominaisuuksia, vaan kustannustehokkuutta ja tasaisuutta. Siinä on myös onnistuttu. Jarrut ovat aloittelijallekin yllätyksettömät, ja ilahduttavasti takajarrukin on tunnokas sekä suhteellisen tehokas. Jousitus on melko pehmeä, samoin iskunvaimennus. Mukavuutta lisää pehmeä satula.Näyttö selkeä, käyttö hankalaaSelkeälukuinen mittaristo on lainattu Kawasakin isommista malleista. Ajotietokoneen näyttöjen rullaus ja nollaukset tehdään mittaristosta, joten käsi on irrotettava ohjaustangosta. Vilkkuvipu on muotoilultaan käteen sopiva, hyvin sijoitettu ja lisäksi tunnokas. Kuljettajalla ei juuri ole suojaa ajoviimaa vastaan, mikä hillitsee liian suuria ajonopeuksia. Viileällä kelillä ajetussa koeajossa eturengas varoitti selkeästi kuljettajaa pidon rajan lähestyessä. Koeajokulutus vaihteli 3,5 ja 4 litran välillä.Kawasaki Z 650 tekee kaiken kuljettajan toivoman huomaamattomasti ja yllätyksettömästi. Ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään se osuu luontevasti 45-hevosvoimaisen Z 400:n ja 125-hevosvoimaisen Z 900:n välimaastoon. Ulkonäkökin on Z-perheeseen sopiva. Pyörän voi kuristaa helposti myös A2-luokan 35 kilowatin huipputehoon.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kawasaki Z650 Hinta alkaen 9 690 € Moottori Bensiinimoottori 649 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 50 kW (68 hv), 8000 r/min Vääntö 64 Nm (6700 r/min) Vääntö 64 Nm (6700 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 790 mm, paino tankattuna 187 kg, akseliväli 1 410 mm, tankin tilavuus 15 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 160/60 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 16.1.2025 Koeajo Koeajo: Alpine A110 R Turini – R niin kuin raaseri 15.1.2025 Koeajo Koeajo: Cupra Born VZ – kylkimyyryssä talvikelin kimppuun 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 17.1.2025 Autoilu Ladattavien hybridien suosio vakaata – mutta kuinka kauan? 16.1.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akkuongelmaan saatiin softapäivitys 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti