19.3.2021 Ajoneuvot Koeajo: Kawasaki Z 650 on huomiota herättämätön suosikki Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kawasaki Z 650 taistelee Yamaha MT-07:n kanssa keskiluokan nakupyörien suosikkimallin tittelistä. Hyvää: ominaisuuksien tasaisuus, moottorin laaja käyttöalue, kulutus. Huonoa: ohjaustangon muotoilu. Kawasaki Z 650 on hiottu ominaisuuksiltaan tasaiseksi, eikä suuria särmiä ole jäänyt jäljelle. Hyvä niin, sillä juuri ajamisen helppous ja vaivattomuus ovat tässä koko- ja hintaluokassa tärkeitä ostoperusteita.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMuotoiltu pienikokoiselleKeskikohdaltaan kapean rungon ja sopivan matalan istuinkorkeuden ansiosta jalat yltävät helposti maahan. Ainoa ajoasennossa aluksi häiritsevä asia on voimakkaasti taakse käännetty ohjaustanko. Se palvelee pienikokoisia kuljettajia, mutta kookkaammille suorempi tanko sopisi paremmin käteen.Käyntiääni on hiljainen, samoin vaihteiston toiminta. Ykkösvaihde riittää 73 km/h -nopeuteen, kakkonen 104:ään. Kuutosvaihteella satasen mittarinopeudessa kone kiertää 4 800 r/min. Välitykset ovat pyörän tehoon nähden sopivat.Z 650 vaikuttaa ajossa pirteältä. Syynä ei ole korkea huipputeho, vaan moottorin suhteellisen terävä reagointi kaasukahvan liikkeisiin – jopa niin, että moottorijarrutukselta vedolle sekä päinvastoin siirryttäessä tuntuu selvä nykäisy, mikä korostuu pikkuvaihteilla.Kytkinkahva on kevytkäyttöinen ja jopa tunnoton. Kaksisylinterinen rivimoottori vetää puhtaasti vajaasta 2 500 kierroksesta alkaen. Varsinaista tehopiikkiä ei yläkierroksilla ole havaittavissa.Jarruissa ja jousituksessa ei ole haettu ääriurheilullisia ominaisuuksia, vaan kustannustehokkuutta ja tasaisuutta. Siinä on myös onnistuttu. Jarrut ovat aloittelijallekin yllätyksettömät, ja ilahduttavasti takajarrukin on tunnokas sekä suhteellisen tehokas. Jousitus on melko pehmeä, samoin iskunvaimennus. Mukavuutta lisää pehmeä satula.Näyttö selkeä, käyttö hankalaaSelkeälukuinen mittaristo on lainattu Kawasakin isommista malleista. Ajotietokoneen näyttöjen rullaus ja nollaukset tehdään mittaristosta, joten käsi on irrotettava ohjaustangosta. Vilkkuvipu on muotoilultaan käteen sopiva, hyvin sijoitettu ja lisäksi tunnokas. Kuljettajalla ei juuri ole suojaa ajoviimaa vastaan, mikä hillitsee liian suuria ajonopeuksia. Viileällä kelillä ajetussa koeajossa eturengas varoitti selkeästi kuljettajaa pidon rajan lähestyessä. Koeajokulutus vaihteli 3,5 ja 4 litran välillä.Kawasaki Z 650 tekee kaiken kuljettajan toivoman huomaamattomasti ja yllätyksettömästi. Ominaisuuksiltaan ja suorituskyvyltään se osuu luontevasti 45-hevosvoimaisen Z 400:n ja 125-hevosvoimaisen Z 900:n välimaastoon. Ulkonäkökin on Z-perheeseen sopiva. Pyörän voi kuristaa helposti myös A2-luokan 35 kilowatin huipputehoon.Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Jari Saarentaus Kawasaki Z650 Hinta alkaen 9 690 € Moottori Bensiinimoottori 649 cm³, kaksisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys, 6 vaihdetta, ketjuveto. Teho 50 kW (68 hv), 8000 r/min Vääntö 64 Nm (6700 r/min) Vääntö 64 Nm (6700 r/min) Muu tieto Mitat: istuinkorkeus 790 mm, paino tankattuna 187 kg, akseliväli 1 410 mm, tankin tilavuus 15 litraa. Rengaskoko: edessä 120/70 ZR17, takana 160/60 ZR17. Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 12.5.2025 Koeajo Koeajo: BMW X3 – takuuvarma lataushybridi edeltäjää paremmilla sähköillä 11.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Multivan Life e-hybrid 4Motion – tuolileikki ladaten ja kontaten 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”