14.6.2024 Käyttötesti Kia Niro EV Käyttötesti: Kia Niro EV:n pohjakosketus – ei korjaustarvetta Teksti Jussi Saarinen Kuva Eetu Kokkonen ja Jari Saarentaus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kia Niro EV -sähköauto sai puoli vuotta kestäneen käyttötestimme aikana pohjakosketuksen, ja uhkana oli akun vaurioitumisen tuoma jättilasku. Nyt uhka peruuntui, sillä valmistaja katsoi auton täysin toimintakuntoiseksi. Auton mukana seuraa todistus tulevia katsastuksia varten. Kerroimme tammikuussa 2024 sähköautojen pohjakolhuista ja niitä mahdollisesti seuraavista jättimäisistä korjauskustannuksista. Kipinän artikkeliin saimme, kun käyttötestissämme olleesta Kia Niro EV -sähköautosta löytyi auton palautuksen jälkeen merkkejä pohjakosketuksesta, jota emme olleet ajon aikana havainneet. Kävimme tarkastamassa korjaamolla olleen käyttötestiauton kunnon, ja maallikon silmin korkeajänniteakun pohjakoteloon ilmestyneet naarmut ja painumat vaikuttivat varsin harmittomilta. Maahantuojan mukaan vaurio oli kuitenkin niin merkittävä, ettei auto olisi enää mennyt sellaisenaan katsastuksesta läpi. Varsinainen pommi oli kuitenkin korjauksen kustannusarvio. Vaurioitunut pohja on osa akun kantavaa rakennetta, joten koko pohjakotelo oli vaarassa mennä vaihtoon. Lisäksi tarvittaisiin vielä akkukotelon yläpuolella sijaitseva lämmönjohtomassa ja tiivistykset, joten kokonaiskustannusarvioksi tulisi töineen yli 15 000 euroa! Asia ei kuitenkaan sillä erää selvinnyt, vaan Niro jäi odottamaan valmistajan ohjeistusta. Maahantuojan mukaan Kian akuston pohja on suunniteltu kestämään pieniä osumia, ja korjaustoimenpiteet arvioidaan merkkihuollossa tapauskohtaisesti. Koska kyseessä oli entinen testiauto, maahantuoja jäi siis rauhassa odottamaan virallista korjausohjeistusta valmistajalta. Tästä ohjeistuksesta sitten riippuisi, pitääkö akku avata vai onko kyseessä pieneksi jäljeksi määriteltävä osuma, joka ei vaadi toimenpiteitä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ratkaisu miltei vuoden jälkeen Tapauksen aikajanasta tuli lopulta huomattavan pitkä. Käyttötesti alkoi 12.12.2022, ja palautimme auton maahantuojalle testin päätyttyä 28.6.2023. Ensitiedon pohjakosketuksesta saimme 31.7.2023 – testin viimeisinä päivinä joku sivullinen autoilija oli aiheuttanut parkkihallissa Niron takapuskuriin naarmun, jonka tarkastuksen yhteydessä auto nostettiin korjaamon nosturilla ylös, ja tällöin akun pohjassa olleet jäljet havaittiin. Tämän jälkeen jäimme sitten mielenkiinnolla odottamaan mitä tuleman pitää. Ratkaisu asiaan tuli viimein 20.5.2024, kun maahantuojan edustaja viestitti, että Niro oli saanut testeissä puhtaat paperit, ja auton käyttö voi jatkua normaaliin tapaan. Kyseisenä päivänä Autokeskuksen korjaamolla tehdyssä tarkastuksessa autolle oli tehty korkeajänniteakun jäähdytysjärjestelmän tiiviystesti, mistä ilmeni, että vuotoja ei ollut. Auto läpäisi myös eristysmittauksen ja akkupaketin ilmatiiviystestin. Viimeksi mainitun ajaksi korkeajänniteakku piti irrottaa. Kun auto ei antanut vikakoodeja, kaikki oli tältä osin kunnossa ja tapaus Niro taputeltu. Tulevia katsastuksia varten auton mukana seuraa dokumentointi, joka sisältää autolle tarkastuksessa tehdyt toimenpiteet kuvineen, jotka on otettu testerien näytöiltä sekä auton pohjasta. Seuraavien omistajien pitää siis näyttää nämä dokumentit katsastuksessa, jos niitä pyydetään. Kialla ei ole käytössä sähköistä huoltokirjaa, joten dokumentin säilyttäminen ja mukana pitäminen on käyttäjän vastuulla samalla tavalla kuten huoltokirjankin. Kyseessä ei myöskään ole merkki- ja mallikohtainen yleisohje, vaan todistus pätee vain tähän kyseiseen autoyksilöön. Maahantuojan mukaan pelkkä visuaalinen tarkistus ei tämänkokoisessa vauriossa riitä, minkä vuoksi vastaavissa tapauksissa akuston tiiviystesti on aina välttämätön. Katsastajilla on käytössään tietyt raja-arvot ja ohjeistukset, ja kyseisen Niron pohjassa olevat naarmut edellyttävät todistuksen läpäistystä tiiviystestistä. Entä tavallinen kuluttaja? Meidän osaltamme tapaus sujui siis lopulta mutkattomasti – ja ilman sitä jättilaskua. Varomattomasti ei sähköautolla silti kannata edelleenkään ajaa: maahantuojan mukaan 15 000 euron korjauskustannus pätee edelleen, jos vaurio olisi niin paha, että se vaatisi akun pohjakotelon vaihtamisen. Entä miten olisi toimittu, jos auto olisi ollut tavallisen kuluttajan omistuksessa? Maahantuojan mukaan kyseessä oli ensimmäinen heidän tietoonsa tullut tapaus kyseisen automallin osalta, joten maahantuoja joutui käymään keskustelua valmistajan kanssa oikeista toimenpiteistä. – Tällaisia tapauksia on sen verran vähän, että nämä hoidetaan aina yksilöllisesti ja tilanteen mukaan neuvottelemme asiakkaan kanssa sijaisauton tarpeesta, Kian maahantuonnista Astara Finlandista todetaan. Myös tarkastuksen kustannukset olisivat luonnollisesti koituneet omistajan maksettavaksi. Asentajalla kului toimenpiteisiin työaikaa noin kahdeksan tuntia, eli pääkaupunkiseudulla suoritettuna kustannus on 1 200 euron luokkaa. Lue lisää Kaikki artikkelit 23.6.2024 Koeajo Maistiainen: Audi Q6 e-tron ja uuden kuun tuulet 22.6.2024 Matkailu Sähköauto kelpaa laivojen kuljetettavaksi – kunhan se ei ole vaurioitunut 21.6.2024 Volvo EX30 Volvo EX30 ja odottamaton annos naapurimaan kieltä 17.6.2024 Koeajo Koeajo: Porsche Taycan jatkaa sähköautojen piikkipaikalla 16.6.2024 Koeajo Koeajo: Mini Cooper SE – sähköinen taskuraketti kelpaa vaikka muotiviikoille 10.6.2024 Koeajo Koeajo: Polestar 3 – katumaasturi heille, jotka eivät pidä katumaastureista 9.6.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID.7 GTX lupailee kevyttä sporttausta sähkösedaniin 7.6.2024 Koeajo Maistiainen: BYD Seal U – vetovoimaa kaveripiiristä 6.6.2024 Käyttötesti Volvo EX30 on pikkuauto, mutta riittääkö sen tilat edes satunnaiseen lapsiperhekäyttöön? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 24.6.2024 Laivat The Tall Ships Races on kesän suurin yleisötapahtuma 25.6.2024 Ajoneuvot Audi Q6 E-Tron on nyt jännittävällä ensivisiitillään Suomessa - maahantuonnin mielenkiintoiset piirteet selvillä 25.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Päivän kuva: käytetty Mersu ja hikitauko Sääksmäellä 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta 23.6.2024 Käytetyt autot Yli 7 000 euron vaatimus lähes 10-vuotiaan auton vian korjaamisesta, oman ajan käytöstä sekä mielipahasta – kuluttajariitalautakunta ratkaisi 18.6.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124:ssä on vain yksi tuulilasinpyyhkijä – miksi ihmeessä? 22.6.2024 Lentokoneet Finnairin kaukoliikennelaivaston matkustamouudistus on nyt valmis - uutta löytyy kaikista matkustusluokista 21.6.2024 Käytetyt autot Traficom-katsastus: vähävikaisimmat ja runsasvikaisimmat henkilöautomallit erottuvat selvästi 11.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Pappa-Tunturi 3.6.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo Amazon - vain kesäisin ajettu 25.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: saako jarrullista perävaunua vetää tyhjänä, jos ei ole BE-korttia? 24.6.2024 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Škoda Superb farmarin kevythybridillä 1800 kilometriä Suomen suvessa tankkaamatta