22.6.2024 Matkailu Sähköauto kelpaa laivojen kuljetettavaksi – kunhan se ei ole vaurioitunut Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Emme edelleenkään kuljeta vaurioituneita sähköautoja, eikä sähköajoneuvojen lataaminen ole sallittua laivoillamme.” Sähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa herättää aika ajoin keskustelua niiden mahdollisiin merimatkan aikaisiin turvallisuusriskeihin liittyen. Moottori päivitti tilanteen neljän varustamon eli Tallink Siljan, Viking Linen, Eckerö Linen ja Finnlinesin osalta.Tulos on kiteytettynä selkeä: sähköautot ovat kuljetusten kannalta kuin tavalliset autot, ne siis kelpaavat kyytiin, kunhan sähköauto ei ole vaurioitunut.Jonkin verran käytännöissä on varustamojen kesken kuitenkin eroavaisuuksiakin. Yhteistä on, että aihe on varustamojen tarkassa seurannassa, kuten kävi ilmi Moottorin artikkelista elokuussa 2023, jonka otsikkona oli Sähköauto laivassa – varustamot tarkkana palouhkien vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNorjassa tuli kieltoSähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa herätti keskustelua Suomessa esimerkiksi sen jälkeen, kun eräs norjalaisvarustamo kertoi tammikuun lopulla 2023, ettei se enää ota kyytiin täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä vedoten turvallisuustekijöihin eli miehistön kykyyn sammuttaa mahdollisia autopaloja. Moottori kertoi tuolloin tuoreeltaan aiheesta otsikolla Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin.Moottori kysyi varustamoilta tuoreet kannat sähköautojen kuljettamiseen laivoilla. Kysyimme varustamoilta myös siitä, onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia tai ehtoja.Tallink Silja: ei muutoksia viime vuodestaTallink Siljan viestinnän asiantuntija Annika Mäki kertoo, ettei sähköautojen kuljettamisen suhteen ole tapahtunut muutoksia viime vuodesta.– Emme edelleenkään kuljeta vaurioituneita sähköautoja, eikä sähköajoneuvojen lataaminen ole sallittua laivoillamme. Aluksillamme on kuitenkin päivitetty erityisesti sähköpalojen torjuntaan tarkoitettua paloturvallisuusvarustusta ja lisätty miehistömme koulutusta muun muassa sähköpalojen käsittelyyn liittyen.Onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia/ehtoja?– Kaasuautojen kuljetuksessa ei ole erityisiä rajoituksia tai ehtoja. Kaikilla autokansilla on kaasuilmaisimet ja riittävä ilmankierto sekä ilmanvaihto taataan määräysten mukaisesti.Eckerö Line: ei muutoksia, ei lataustaEckerö Linen markkinointi- ja viestintäjohtaja Outi Nylund kertoo, että Eckerö Line ei ole muuttanut ohjeistuksiaan sähköautojen kuljettamisen suhteen sitten viime vuoden.– Latausta ei ole mahdollista suorittaa laivassa ja vahingoittumattomat sähköautot sallitaan kuljetettavaksi m/s Finlandialla ja m/s Finbo Cargolla. Tämän lisäksi Finbo Cargo kuljettaa myös vahingoittuneita sähköautoja, ja silloin ne luokitellaan vaarallisiksi aineiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViking Line: ei muutoksia, lisää autojaPunaisillakaan laivoilla ei ole tehty muutoksia ohjeistuksiin sähköautojen kuljettamisessa, taustoittaa Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg.– Mikään ei ole muuttunut, paitsi sähköoutojen määrä on lisääntynyt. Sovellamme samoja ohjeistuksia kuin aiemminkin (Guidance on the carriage of AFV:s in RO-RO spaces), jotka EMSA (European Maritime Safety Agency) Euroopan meriturvallisuusvirasto julkaisi keväällä 2022Näistä olemme ottaneet käyttöön varustamokohtaisia menettelytapoja turvallisuusjohtamisjärjestelmässämme.Onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia/ehtoja? – Varauksen yhteydessä – samoin kuin sähköautojen kohdalla – on ilmoitettava, että kyseessä on kaasukäyttöinen ajoneuvo. Kaasuautot vaikuttavat harvinaisemmilta, mutta LNG-käyttöisiä kuorma-autoja tulee silloin tällöin laivaan, ja meillä on joitakin käytäntöjä, joita noudatetaan, muun muassa polttoaineventtiilin sulkeminen LNG-säiliön ja moottorin välillä, kun ajoneuvo on sijoitettu paikoilleen.Finnlines: voidaan kuljettaa, ei voi ladataFinnlinesin Marine Manager Anders Hamming vahvistaa, että varustamon toimintaohjeet sähkö- ja kaasuautojen turvallisesta kuljettamisesta laivoilla ovat EMSAn (European Maritime Safety Agency) ohjeistuksen mukaisia.– Seuraamme tarkasti alan tutkimusta ja teemme yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Finnlinesin laivoilla voidaan kuljettaa sähköautoja, mutta merimatkan aikana niitä ei voi ladata. Vaurioituneita sähköautoja ei kuljeteta, Hamming linjaa.Finnlinesilta kerrotaan, että varustamon aluksille on hankittu lisälaitteita erityisesti sähköautopalojen sammutukseen ja laivahenkilökunta on saanut erikoiskoulutusta ja harjoittelee säännöllisesti.– Laivahenkilökunta koulutetaan jatkuvasti siihen, miten toimia mahdollisen tulipalon sattuessa. Laivoilla on kattavat valvontajärjestelmät, joten vaaratilanteet voidaan havaita jo varhaisessa vaiheessa.Artikkelia täydennetty Finbo Cargon tiedoilla 3.10. klo 23.55. Lue lisää Kaikki artikkelit 21.3.2025 Matkailu Aidon paellan syntysijoilla Valenciassa – tapaksia unohtamatta 20.3.2025 Matkailu Erikoiset unet: Yö Finlandia-talossa 20.3.2025 Koeajo Koeajo: Ford Capri on taas yksi hyvin samanlainen sähköauto erilaisesta nimestään huolimatta 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 16.3.2025 Laivat Baltic Princessin sisätilat uudistuvat näkyvästi – myös hallittu kaaos on näkyvää vain päiviä ennen paluuta liikenteeseen 16.3.2025 Matkailu Taormina – aikoinaan maailman hienoin teatteri on yhä vaikuttava näky 16.3.2025 Koeajo Koeajo: Rivian RT1 – Amerikan sähkö-herkkua 15.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Hyundai Ioniq 9 – nyt on tilaa matkustaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.3.2025 Laivat Baltic Princessin telakointi osa 2: nyt katsotaan mitä se on syönyt ja vedetään tuoreet maalit päälle 21.3.2025 Koeajo Maistiainen: Hyundai Inster – uutuushalpis on todellinen ekoilija 18.3.2025 Kuluttajat Asiakas löysi vikoja Volvosta autokauppojen jälkeen – myyjä piti vaatimuksia kohtuuttomina, koska ostajalla ei ollut kiirettä korjata niitä 20.3.2025 Ajoneuvot Alkulähteillä - Suomen ensimmäinen Volkswagen, ensimmäinen Mazda ja ensimmäinen Xpeng esillä Auto 25:ssä 19.3.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi ehti ensimmäisenä eurooppalaisvalmistajana tuomaan hybridiauton asiakaskäyttöön 17.3.2025 Uutinen Tiettävästi Suomen ainoiden Rivian R1T -sähköautojen omistaja Aapo Huovila: ”Paras käyttöauto, mikä minulla on koskaan ollut” 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 17.3.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Keine bombe – onko tässä toisen maailmansodan arvokkain ”panttipullo”? 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija 6.3.2025 Kuluttajat Uudehkosta Fordista oli öljyt vaihtamatta, jakopää ja laturi hajosivat, auto haisi, eikä sen valotkaan toimineet – ostajalta lähes 12 000 euron vaatimus myyjälle