22.6.2024 Matkailu Sähköauto kelpaa laivojen kuljetettavaksi – kunhan se ei ole vaurioitunut Teksti Marko Jokela Kuva Marko Jokela Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Emme edelleenkään kuljeta vaurioituneita sähköautoja, eikä sähköajoneuvojen lataaminen ole sallittua laivoillamme.” Sähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa herättää aika ajoin keskustelua niiden mahdollisiin merimatkan aikaisiin turvallisuusriskeihin liittyen. Moottori päivitti tilanteen neljän varustamon eli Tallink Siljan, Viking Linen, Eckerö Linen ja Finnlinesin osalta.Tulos on kiteytettynä selkeä: sähköautot ovat kuljetusten kannalta kuin tavalliset autot, ne siis kelpaavat kyytiin, kunhan sähköauto ei ole vaurioitunut.Jonkin verran käytännöissä on varustamojen kesken kuitenkin eroavaisuuksiakin. Yhteistä on, että aihe on varustamojen tarkassa seurannassa, kuten kävi ilmi Moottorin artikkelista elokuussa 2023, jonka otsikkona oli Sähköauto laivassa – varustamot tarkkana palouhkien vuoksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNorjassa tuli kieltoSähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa herätti keskustelua Suomessa esimerkiksi sen jälkeen, kun eräs norjalaisvarustamo kertoi tammikuun lopulla 2023, ettei se enää ota kyytiin täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä vedoten turvallisuustekijöihin eli miehistön kykyyn sammuttaa mahdollisia autopaloja. Moottori kertoi tuolloin tuoreeltaan aiheesta otsikolla Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin.Moottori kysyi varustamoilta tuoreet kannat sähköautojen kuljettamiseen laivoilla. Kysyimme varustamoilta myös siitä, onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia tai ehtoja.Tallink Silja: ei muutoksia viime vuodestaTallink Siljan viestinnän asiantuntija Annika Mäki kertoo, ettei sähköautojen kuljettamisen suhteen ole tapahtunut muutoksia viime vuodesta.– Emme edelleenkään kuljeta vaurioituneita sähköautoja, eikä sähköajoneuvojen lataaminen ole sallittua laivoillamme. Aluksillamme on kuitenkin päivitetty erityisesti sähköpalojen torjuntaan tarkoitettua paloturvallisuusvarustusta ja lisätty miehistömme koulutusta muun muassa sähköpalojen käsittelyyn liittyen.Onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia/ehtoja?– Kaasuautojen kuljetuksessa ei ole erityisiä rajoituksia tai ehtoja. Kaikilla autokansilla on kaasuilmaisimet ja riittävä ilmankierto sekä ilmanvaihto taataan määräysten mukaisesti.Eckerö Line: ei muutoksia, ei lataustaEckerö Linen markkinointi- ja viestintäjohtaja Outi Nylund kertoo, että Eckerö Line ei ole muuttanut ohjeistuksiaan sähköautojen kuljettamisen suhteen sitten viime vuoden.– Latausta ei ole mahdollista suorittaa laivassa ja vahingoittumattomat sähköautot sallitaan kuljetettavaksi m/s Finlandialla ja m/s Finbo Cargolla. Tämän lisäksi Finbo Cargo kuljettaa myös vahingoittuneita sähköautoja, ja silloin ne luokitellaan vaarallisiksi aineiksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyViking Line: ei muutoksia, lisää autojaPunaisillakaan laivoilla ei ole tehty muutoksia ohjeistuksiin sähköautojen kuljettamisessa, taustoittaa Viking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg.– Mikään ei ole muuttunut, paitsi sähköoutojen määrä on lisääntynyt. Sovellamme samoja ohjeistuksia kuin aiemminkin (Guidance on the carriage of AFV:s in RO-RO spaces), jotka EMSA (European Maritime Safety Agency) Euroopan meriturvallisuusvirasto julkaisi keväällä 2022Näistä olemme ottaneet käyttöön varustamokohtaisia menettelytapoja turvallisuusjohtamisjärjestelmässämme.Onko kaasuautojen kuljetuksessa joitakin rajoituksia/ehtoja? – Varauksen yhteydessä – samoin kuin sähköautojen kohdalla – on ilmoitettava, että kyseessä on kaasukäyttöinen ajoneuvo. Kaasuautot vaikuttavat harvinaisemmilta, mutta LNG-käyttöisiä kuorma-autoja tulee silloin tällöin laivaan, ja meillä on joitakin käytäntöjä, joita noudatetaan, muun muassa polttoaineventtiilin sulkeminen LNG-säiliön ja moottorin välillä, kun ajoneuvo on sijoitettu paikoilleen.Finnlines: voidaan kuljettaa, ei voi ladataFinnlinesin Marine Manager Anders Hamming vahvistaa, että varustamon toimintaohjeet sähkö- ja kaasuautojen turvallisesta kuljettamisesta laivoilla ovat EMSAn (European Maritime Safety Agency) ohjeistuksen mukaisia.– Seuraamme tarkasti alan tutkimusta ja teemme yhteistyötä eri toimijoiden kanssa. Finnlinesin laivoilla voidaan kuljettaa sähköautoja, mutta merimatkan aikana niitä ei voi ladata. Vaurioituneita sähköautoja ei kuljeteta, Hamming linjaa.Finnlinesilta kerrotaan, että varustamon aluksille on hankittu lisälaitteita erityisesti sähköautopalojen sammutukseen ja laivahenkilökunta on saanut erikoiskoulutusta ja harjoittelee säännöllisesti.– Laivahenkilökunta koulutetaan jatkuvasti siihen, miten toimia mahdollisen tulipalon sattuessa. Laivoilla on kattavat valvontajärjestelmät, joten vaaratilanteet voidaan havaita jo varhaisessa vaiheessa.Artikkelia täydennetty Finbo Cargon tiedoilla 3.10. klo 23.55. Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Matkailu Metsähallitus neuvoo: näin alkaa onnistunut retki kansallispuistoihin ja luontokohteisiin 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Sähköautot Työsuhdeautoilu sähköistyy vauhdilla – katso Ayvensin top 10 -lista 14.7.2025 Matkailu Rooma – nälkäisenä Dan Brownin jalanjäljissä 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta – ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 13.7.2025 Matkailu Pohjanmeren rannalla Belgiassa sijaitseva Sea Life jätti toivomisen varaa 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 12.7.2025 Sähköautot Yhdellä latauksella Alppien yli – Lucid rikkoi sähköautojen ennätyksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen