17.2.2023 Liikenne Sähköauto laivassa: varustamot eivät kiellä kuljettamista – näillä näkymin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa on herättänyt keskustelua liittyen niiden mahdollisiin turvallisuusriskeihin liittyen. Aihe on varustamojen tarkassa seurannassa – myös merimatkan aikaista latausta pohditaan. Sähköautojen kuljettaminen matkustaja-aluksissa on herättänyt keskustelua Suomessakin sen jälkeen, kun eräs norjalaisvarustamo kertoi tammikuun lopulla, ettei se enää ota kyytiin täyssähköautoja tai ladattavia hybridejä vedoten turvallisuustekijöihin eli miehistön kykyyn sammuttaa mahdollisia autopaloja, asiasta on aiemmin uutisoinut Ilta-Sanomat.Kysyimme Suomen satamista liikennöivien varustamojen näkökantoja aiheeseen: sähköautojen kyytiin otto on tarkassa seurannassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyFinnlines: emme ole kieltämässäFinnlinesilta kerrotaan, että merenkulkualalla on käynnissä tässäkin suhteessa käytäntöjen yhdenmukaistaminenViestintäpäällikkö Heidi Österberg taustoittaa, että EMSA (European Maritime Safety Agency) on päivittänyt omat toimintaohjeensa sähkö- ja kaasuautojen turvallisesta kuljettamisesta laivoilla.– Näihin ohjeistuksiin perustuvat myös omatkin ohjeistuksemme.– Emme ole kieltämässä sähköautojen kuljettamista, Österberg kertoo.Tallink Silja: emme kiellä toistaiseksiTallink Silja on odottavaisella kannalla sähköautojen kyyditsemisen suhteen.– Toistaiseksi emme ole kieltämässä. Sen sijaan vaurioituneiden sähköautojen kuljettaminen on meillä kiellettyä, viestintäjohtaja Marika Nöjd kertoo.Hän kertoo, että yhtiön asiantuntijat käyvät jatkuvaa keskustelua varustamoalan kanssa aiheesta.– Toistaiseksi ei ole tullut mitään uusia määräyksiä tai ohjeita sähköautojen laivoilla kuljettamiseen liittyen.– Olemme tunnistaneet sähköautoihin liittyviä riskejä ja selvitämme parhaillaan mahdollisuuksia valmistautua erilaisiin tilanteisiin laivoillamme sähköauto-ongelmiin liittyen. Valitettavasti edelleenkään ei ole saatavilla kaikkea tietoa tai prosesseja esimerkiksi sähköautojen paloturvallisuuteen liittyen. Meidän laivoillamme ei ole ollut tapauksia, joissa olisi jouduttu sammuttamaan sähköautopaloa.Nöjd kertoo, kuinka yhtiön aluksilla toimittaisiin hätätilanteessa.– Sähköautopalon sammutus etenisi niin, että ensin käynnistettäisiin autokannen sprinklerijärjestelmä, jonka jälkeen auton alle työnnettäisiin erikoislaite, johon kytketään paloletku. Tämä järjestelmä on ikään kuin suutinjärjestelmä, joka työntää paljon vettä auton alle ja viilentää samalla akkuja.Nöjdin mukaan tavoitteena on ”hukuttaa” auto vedellä.– Merivesi ei onneksi lopu merellä kesken. Näin palo saadaan sammutettua tai pidettyä hallinnassa.Viking Line: ei kolariautoja kyytiinViking Linen vastuullisuuspäällikkö Dani Lindberg kertoo, että varustamo on käsitellyt sähköautojen kuljettamista ja siihen liittyviä mahdollisia haasteita jo usean vuoden ajan. Yhtiö on päivittänyt turvallisuusjärjestelmänsä EMSAn ohjeiden mukaisesti.– Seuraamme jatkuvasti sähköautojen ja markkinoiden tarjoamien sammutusaineiden kehitystä. Olemme myös tehneet riskianalyysejä kuljetuksiin liittyen ja ryhtyneet riskejä vähentäviin toimenpiteisiin, Lindberg kertoo.Hän tähdentää, että ennaltaehkäisyssä on ensiarvoisen tärkeää, ettei kolarivaurioituneita autoja kuljeteta.– Tästä syystä meillä on useita tarkastuspisteitä lähtöselvityksestä lastaukseen tämän ehkäisemiseksi. Sähköautot myös varataan meillä omalla nimikkeellä, jolloin autokantta lastaava henkilökunta tietää ennalta montako sähköautoa on tulossa.Lindberg myös taustoittaa, että sähköautojen osuus kaikista laivoilla kuljetetuista henkilöautoista on kasvanut sähköautokannan kasvun myötä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEckerö Line: ok, jos auto on kunnossaTurvallisuusjohtaja Bo-Gustav Donning Eckerö Linelta kertoo, että varustamolle sähköauto kyydissä ovat ok, kunhan autot ovat vahingoittumattomia.– Vaurioituneita sähköautoja ei saa kuljettaa.Entä onnistuuko auton lataus?Kuljetuskäytöntöihin liittyy myös se, että varustamoilla on pohdittavana, voisiko sähköautoja ladata autokansilla merimatkan aikana.Bo-Gustav Donning Eckerö Linelta kertoo, ettei autojen lataus matkan aikana ole mahdollista.Tallink Siljan Marika Nöjd kertoo, ettei sähköautoja ole mahdollista ladata yhtiön aluksilla matkan aikana.Sama linjaus on Finnlinesilla: laivamatkan aikana autoja ei ole mahdollista ladata.Viking Linella sen sijaan on pohdittu vakavasti latauksen mahdollistamista.Dani Lindberg kertoo, että latausmahdollisuuksia tarkastellaan Turku–Tukholma -reitillä liikennöivillä Viking Gracella ja Viking Glorylla.– Viking Glorylla on jo sähköautolatausvalmiudet, mutta emme ole vielä ottaneet niitä käyttöön. Lataus matkan aikana saattaa jopa olla positiivinen turvallisuustekijä, koska silloin voi olla mahdollista seurata akkujen tilaa ja latausta reaaliajassa ja saada varoituksia ennalta, jos ladattavan auton akut käyttäytyvät epätavallisesti, Lindberg toteaa.Teksti ja kuvituskuvat: Marko Jokela Lähteet: Varustamot Lue lisää Kaikki artikkelit 30.4.2025 Yleinen Ensin tariffit, sitten U-käännös – Trump höllää autoalan tariffitaakkaa 29.4.2025 Sähköautot Sähkisten osuus Suomen autokannasta nousi jo 11,2 prosenttiin 29.4.2025 Liikenne Vappu tuo harrasteajoneuvot liikenteeseen – vanha auto vaatii erityistä huomiota 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 25.4.2025 Yleinen Vapise BMW – uusi kolarikuningas on Tesla 24.4.2025 Uutinen Renkaanvaihto – näin se sujuu 24.4.2025 Sähköautot Kiinalaismerkit toivat polttomoottoriversiot nihkeään sähköautomarkkinaan – nyt uhkaavat jo päästösakot 23.4.2025 Esittely Smart #5 – auto, jossa pienintä on 45390 euron hinta 23.4.2025 Autoilu Bensiini yhä suosituin käyttövoima – työsuhdeautoilijat sähköistyvät Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.4.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Toyota Prius tuntuu vanhan mersun jälkeen stereotypiselle riisikipolle 28.4.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Transporter T7 – kun kilpailijasta tuli kumppani 29.4.2025 Ajoneuvot Citroën C5 Aircross siirtyi näyttävästi toiseen sukupolveensa - lippulaivan asema edellyttää tietyn määrän brassailua 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 28.4.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: torpedokeulainen Scania T124 -rekkaveturi 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa 25.4.2025 Pyöräily Testi: Pyöräilykypärien vallankumous? – Tuleeko tästä pyöräilykypärän hihnasta tulevaisuudessa jopa standardi? 25.4.2025 Moottoripyörät KTM-leirissä kuhisee jälleen – pääkaupunkiseudun myymälä ja huolto lopettaa toimintansa 27.4.2025 Ajatuksia autoista Polttomoottori sähköauton varavirtana, eikö näiden aika mennyt jo? – Ajatuksia autoista 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous