Käytetyt erikoisuudet: Boss Hoss BHC-3 LS – kun maailman suurinkaan ei riitä

Kuva Tori Autot

Jos essonbaarissa haluaa lyödä pöytään moottoripyörän iskutilavuuslukeman jota ei heti ylitetä, niin varminta on hankkia ajopeliksi Boss Hoss.

Triumphin vuonna 2004 julkaisemaa, 2294-kuutioista Rocket III -mallia pidettiin yleisesti iskutilavuudeltaan maailman suurimpana sarjatuotantomoottoripyöränä. Vuonna 2019 se uudistui ja iskutilavuus kasvoi 2458 kuutiosenttimetriin, jolla ykköspaikka vahvistui entisestään. Mutta onko se sittenkään maailman suurin?

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Maailman suurin tuotantomoottoripyörä vai ei?

Yhdysvaltalaisen Boss Hoss Cyclesin rakentamissa moottoripyörissä käytetään Chevroletin eri kokoisia V8-moottoreita, joten Triumphin rivikolmosen iskutilavuus ylittyy kaksin-, jopa kolminkertaisesti. Se, onko Boss Hoss iskutilavuudeltaan maailman suurin sarjatuotantomoottoripyörä, onkin sitten jo toinen juttu, monen mielestä makuasia. Ja siihen on kaksikin syytä. Ensinnäkin siinä käytetään auton moottoria, joten voidaanko sen moottoria sanoa moottoripyörän moottoriksi, vai onko oikeampi tapa ilmaista, että se on auton moottori, johon on siirtelyä varten asennettu alle kaksi pyörää. Toiseksi Boss Hossin valmistusmäärät ovat suhteellisen vaatimattomia, ja malleja useita, joten voidaanko niitä kutsua sarjatuotantomoottoripyöriksi, vai onko enemmän kyseessä yksittäiskappaleet? Joka tapauksessa Boss Hoss V8-moottoreineen on juhlava ja kuuluva näky, joka takuulla kerää katseita ja huomiota missä ikinä liikkuukin. 

Liikeideana valmistaa "överi"-moottoripyöriä

Boss Hoss Cycles on Monte Warnen vuonna 1990 perustama yritys, jonka kotipaikka on Dyersburg, Tennessee. Sen alkuperäisenä säilynyt liikeidea on rakentaa moottoripyörä täysin ylimitoitetuilla moottoreilla. Siihen tarjoavat eväät Chevroletin V8-moottorit. Vuosien varrella on käytetty eri kokoisia vinkkelikaseja, joista matkan varrella yleisin on tainnut olla ns. ”pikkulohko”. Suurimpana moottorivaihtoehtona on ollut tarjolla 502-kuutiotuumainen, eli 8,2-litrainen versio. Vaihteisto on pääsääntöisesti ollut sekin harvinaisuus moottoripyörämaailmassa, eteen yksi vaihde plus ylivaihde, ja lisäksi peruutusvaihde. Runko on valmistettu kromimolybdeeniputkesta. Toisiovetona on hammashihna. Boss Hossien painot vaihtelevat moottorityypistä riippuen, mutta kaikki mallit painavat yli 500 kiloa. 

6,2-litrainen moottori ja 427 hevosvoimaa

Tällä hetkellä Boss Hoss Cyclesin sivuilla tarjotaan asiakkaille kolmea eri moottorivaihtoa: 6,2-litrainen ja 445-hevosvoimainen GM LS 3, toisena vaihtoehtona 6,3-litrainen 383 Stroker joka tarjoilee 430 hevosvoimaa ja 7,5-litrainen eli 454-kuutiotuumainen versio, joka puskee juhlavat 563 hevosvoimaa. Jenkeissä hinnat alkavat saman sivuston mukaan 69 173 taalasta.

Myynnissä oleva Boss Hoss on vuodelta 2012, mutta matkamittarissa on vain 24 600 kilometrin lukema. Moottorina siinä on 6,2-litrainen ja 427-hevosvoimainen versio. Varusteiksi luetellaan vaatimattomasti astinlaudat ja sähkökäynnistys, vaikka kukaan tuskin olettakaan käynnistävänsä V8-moottoria käynnistyspolkimella. Hinta 54 500 euroa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia