29.7.2024

Päivän kuva: 100-vuotisjuhlaa viettäneet Kuninkuusravit ravattiin Jyväskylän Killerillä

Kuva Rikhard Wacker

Kuninkuusravit ravattiin menneenä viikonloppuna Jyväskylän Killerillä. Moottori oli paikalla satavuotisjuhliaan viettävässä tapahtumassa.

Heinä-elokuun vaihde tarjoaa Jyväskylässä vauhdikkaita yleisötapahtumia peräjälkeen, sillä peräkkäisinä viikonloppuina liikkeellä ovat ensiksi ravihevoset ja jälkimmäisenä ralliautot. Kuninkuusraveja ja Secto Rally Finlandia on markkinoitu yleisölle Hevosvoimien superviikkona.

Rallien ja Kuninkuusravien osuminen samaan kaupunkiin on harvinaista herkkua, sillä Kuninkuusravit kiertävät vuodesta toiseen. Viimeksi Kuninkuusravit on ravattu Jyväskylässä vuonna 2008 ja tuolloinkin ralli ja ravit tapahtumajärjestämisessä yhteistyötä – sattuipa Killerin raviradalla ajettu erikoiskoe avaamaan koko rallin, mutta tänä vuonna Killeri ei kuulu Secto Rally Finlandin ohjelmaan.

Moottori oli paikalla Kuninkuusraveissa Jyväskylän Killerillä. Vaikka raviurheilu ei ollut ennen tapahtumavierailua tuttua edes perusteiltaan, riitti Kuninkuusraveissa paljon nähtävää läpi viikonlopun. Myös Suomen kesä pisti parastaan muutamasta pienestä sadekuurosta huolimatta, joten ei ihme, että yleisö löysikin hyvin paikalle.

Seuraavaksi on luvassa kuvasaldoa satavuotisjuhlaa viettäneiden Kuninkuusravien viikonlopulta.

Kuten kunnon yleisötapahtuman luonteeseen kuuluu, radalla nähtiin viikonlopun aikana myös paljon muutakin kuin pelkkää kilpailua.

Yksi Kuninkuusravien mielenkiintoisimmista hevosista oli suomenhevostammojen pikkukuningatar-lähdössä kilpaillut Vapiskaa, jonka omistajiin lukeutuu rallimestari Kalle Rovanperä. Rovanperä oli myös paikalla seuraamassa tammansa kulkua. Heikki Mikkosen ohjastama Vapiskaa ylsi lopulta pikkukuningatar-lähdössä sijalle seitsemän. Pikkukuningattareksi kruunattiin Henri Bollströmin ohjastama Villilotta.

Välillä siirryttiin ravikärryistä satulan puolelle.

Raveissa on kaksi lähtötapaa. Volttilähdössä hevoset pyörivät lähtöpaikalla ympyrää ja lähtevät liikkeelle kuulutettavalla lähtökomennoilla. Kenties tunnetumpi lähtömuoto on autolähtö, jonka kääntyvien siivekkeiden takaa hevoset ampaisevat liikkeelle. Kuninkuusraveissa lähtöauton virkaa toimitti Toyota Hilux.

Kunkuusraveihin oli saapunut paikalle runsaasti yleisöä. Kuva on otettu sunnuntain päätöspäivänä.

Kuninkuusravien 100-vuotisjuhlien vuoksi alueella myös pienimuotoinen museo, jossa esiteltiin suomenhevosen ja raviurheilun historiaa.

Killerin raviradalla on luotettu jo pitkään Valtran työkoneisiin. Viikonlopun aikana Valtroihin kertyi varmasti mukava määrä työtunteja ja -kilometrejä, sillä lähes jokaisen lähdön jälkeen traktorit parantelivat rataa useamman kierroksen verran. Kuninkuusraveissa työvelvoitteita suorittivat punainen Valtra T194 ja harmaa Valtra Q305. Lisäksi alueella oli yleisölle esillä uusi Valtra S416.

Kuninkaallisella messualueella esillä oli kattavasti hevoskuljetuskalustoa autoista perävaunuihin.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat