2.8.2024 Moottoriurheilu Sukupolvenvaihdos Solbergin perheessä – hyppäsimme hetkeksi Oliverin kyytiin Teksti Miika Wuorela Kuva Miika Wuorela Moottori piipahti Oliver Solbergin kyydissä ennen Secto Rally Finlandia. Ruotsalaiskuljettaja johtaa WRC2-luokan MM-sarjaa. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Oliver Solberg on rallimaailman kuumin lupaus. Moottori kävi Secto Rally Finlandin ennakkotesteissä 22-vuotiaan ruotsalaisen kyydissä. Tällaisia päiviä ei enää juurikaan satu kohdalle. Olen sopinut meneväni tutkailemaan modernin ralliauton vauhtivaroja norjalaisruotsalaisen Oliver Solbergin ralliperheen mainetta jatkavan Oliverin kyytiin.Testipaikka on Jukojärven kylässä, Keuruulla. Näissä maisemissa on ajettu myös Suomen MM-rallissa, joskaan tie ei ole hetkeen kuulunut rallireitille. Testikäytössä se on yhä oivallinen vaihtoehto kilpailuun valmistautuville.Tapaan huoltopaikalla isä Petterin, äiti Pernillan sekä tiimin edustajan, joka tuo minulle kypärän ja vastuuvapautuskaavakkeen allekirjoitettavaksi. Se on normaali käytäntö tilanteissa, jossa autoon pääsee ulkopuolinen henkilö ilman tarvittavia vakuutuksia.Kun penkissä on löytynyt mukava asento ja turvavarusteet kiinnitetty, saapuu kuljettaja ohjaamoon.Matkaa huoltopaikalta testierikoiskokeen lähtöön kertyy kolme kilometriä. Sen käytämme niitä näitä jutustellen.-Oletko ollut aiemmin ralliauton kyydissä? Solberg kysyy.Annan hänelle nopean kertauksen kuljettajistani, joiden pitkässä listassa Solberg on 51. Oliverin isän, vuoden 2003 maailmanmestarin Petter Solbergin kyydin koin jo vuonna 2011.Isä ja poika kävivät neuvonpitoa testivetojen välissä. Petter Solberg voitti rallin maailmanmestaruuden vuonna 2003.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuippunopeutta tavoitellenSitten on aika kyyristyä lähtöviivalle. Muutama lyhyt kiihdytys jarrujen ja renkaiden lämmittämiseksi ja olemme valmiita. Lähtöpaikka on jo hieman pehmentynyt, sillä Solbergia ajattava Toksport WRT on tuonut kaikki neljä autoaan testiin. Niinpä tiessä alkaa näkyä käytön jälkiä, vaikka tie kovapohjainen onkin.Solberg laittaa kakkosvaihteen silmään, sillä ykkösvaihteella startatessa 330-hevosvoimainen Skoda jäisi helposti lyömään tyhjää ruotsalaiskuljettajan vapauttaessa kytkimen.Launch control, eli lähtöjärjestelmä muuttaa auton äänen kumeaksi ja rääkyväksi. Auton kori alkaa väristä. Hiljainen tuhina on vaihtunut villivarsojen kavioiden kopinaksi. Muutaman sekunnin kuluttua Solberg antaa autolle lähtökäskyn. Kaasu on pohjassa, kun nuori mies alkaa kiskoa vaihteita isommalle.Lähestymme viitosvaihteella ensimmäistä mutkaa. Kuljettajan edessä oleva ledinäyttö osoittaa käytössä olevan vaihteen sekä nopeuden. Näytön pohja on vihreä niin kauan, kunnes on aika kiskaista isompaa vaihdetta silmään. Silloin pohjan väri vaihtuu punaiseksi.Tällä tiellä ei hyppyjä ole, mutta vauhtia sitäkin enemmän. Solberg on ajanut koko aamupäivän kartanlukijansa Elliott Edmondsonin kanssa, joten hän muistaa tien riittävän tarkasti ja voi pitää yllä täyttä vauhtia.-Nyt on pitkä vaihdelaatikko. Saavutamme 200 km/h nopeuden, ilmoittaa Solberg kypäräpuhelimen välityksellä.Seuraan nopeuden nousemista…194, 195 – sitten auton moottori alkaa hakata rajoittimeen. Olemme saavuttaneet auton huippunopeuden ja muutaman sekunnin ajan kiidämme erikoiskoetta maksiminopeutta.Sitten Solberg viikkaa auton seuraavaan mutkaan ja pian olemmekin jo 3,8-kilometrisen testitien toisessa päässä.Voin vain hämmästellä nopeutta, jonka Solberg kykenee säilyttämään ohjatessaan Rally2-luokan Skodaansa mutkasta toiseen.Solbergia ajattava Toksport WRT järjesti testitapahtuman tiimin kaikille neljälle kuljettajalle Keuruulla.Uskomaton pitoSolberg kääntää auton takaisin kohti tulosuuntaa ja tekee samat manööverit kuin alussa. Yhtä nopeasti olemme jälleen täydessä vauhdissa. Tiestä noussut pölypilvi leijuu vielä tien yllä ja ehdin jo hetken huokaista mielessäni asiaa.Pölypilven läpipäästyämme näkymä on jälleen selkeä. Keskityn katselemaan tietä, joka vilistää huimaa vauhtia edessämme. Sitten Solberg antaa ennakkovaroituksen seuraavasta tien kohdasta.-Tämä seuraava tuntuu hienolta.Ehdin odottaa kolme sekuntia tulevaa. Solberg ohjaa autonsa yli nyppylän, joka keventää hieman autoa irti tiestä samalla kun taitamme tiukkaan oikeaan mutkaan.Pelkästään tämä kohta korvasi viime vuosina vähiin jääneitä huvipuistokäyntejä. Edessä on vielä testitien viimeinen pitkä mutka – tällä kertaa oikealle.Nyt lähestymme paikkaa kaasu pohjassa kevyin ohjausliikkein. Katson nopeusmittaria, joka pysyy 170 km/h lukemassa, vaikka mutka on todella pitkä, eikä mitenkään loivaksi luonnehdittava. Tunne on uskomaton.Sitten testi on osaltamme ohi, on jälkispekulaatioiden aika.-Tällaisissa paikoissa ne erot rallissa varmasti tehdään, totean, ja Solberg vastaa myöntävästi.Varikolle saavuttaessa olen yhtä hymyä. Nämä kokemukset saavat vanhankin veren virtaamaan. Secto Rally Finland 2024 reittiopas: esittelyssä kaikki erikoiskokeet Secto Rally Finland ajetaan tuttuun tapaan Keski-Suomen maisemissa 1. – 4.8.2024. Secto Rally Finland 2024:n reittiopas Lue lisää Kaikki artikkelit 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 22.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Škoda 200 RS on tuntematon ralliauto 1970-luvulta 18.8.2024 Henkilö Tero Sarkkinen on rohkea visionääri, jonka perustama Basemark tähtää automaailman huipulle 17.8.2024 Uutinen Rallimuseon ystävien Suurajot – paikalla Timo Salonen ja Fiat 131 Abarth, sekä paljon muuta 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 10.8.2024 Moottoriurheilu Defender Rally Series – 2000 kilon keijukainen on epäsovinnainen ralliauto 6.8.2024 Moottoriurheilu Kotikisa ei antanut vieläkään armoa Kalle Rovanperälle – sama tilanne kuin toisella suomalaislegendalla 6.8.2024 Moottoriurheilu Secto Rally Finland 2024: Uskomatonta draamaa – lue Moottorin kisakooste! 4.8.2024 Moottoriurheilu Tutkalukemat EK18 Laajavuori 1: autot painavat huimaa nopeutta jyrkkään ylämäkeen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 8.9.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: uusi Hyundai Santa Fe on parhaimmillaan luksustila-auton ja katumaasturin yhdistelmä 8.9.2024 Koeajo Koeajo: Ford F-150 Raptor – peto on irti! 8.9.2024 Lentokoneet Lentokoneet: SAS Scandinavian Airlines vaihtoi Star Alliancesta SkyTeamiin - tätä se tarkoittaa matkustajan näkökulmasta 7.9.2024 Kuorma-autot Finnmetko 2024: Messujen veteraanikalusto – näillä autoilla ja koneilla saatiin puu liikkumaan 2.9.2024 Testit Rengastesti: kalliit kitkat ja halvat nastat - purevia piikkejä, liukkaita lamelleja 8.9.2024 Autoilun aikakone Toyota 222D: kun japanilaiset tekivät B-ryhmän ralliauton – melkein 6.9.2024 Laivat Laivat: Viking Glory ja -Grace liikennöivät itämeripäivän kunniaksi kokonaisen viikon ajan pelkällä biopolttoaineella 6.9.2024 Uutinen Kuluttajan ostaman sähköauton valot huurtuivat jatkuvasti – myyjä ei korvannut, vaan kehotti kuivattamaan umpioita säännöllisesti 2.9.2024 Esittely Koeistuttu: Audi Q5 – paljon uutta, jotain vanhaa 11.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Helsingissä on coolcationilla rekisterikilpi, joka voi helposti olla jopa kaksi kertaa kalliimpi kuin sitä kantava Brabuksen virittämä Mercedes-AMG G63 14.8.2024 Päivän kuva Päivän kuva: ensimmäinen suomalainen rallin maailmanmestari saapui erikoiskokeelle helikopterilla 24.8.2024 Lentokoneet Lentokoneet: Finnair ja useat muut länsiyhtiöt ovat alkaneet käyttää Talebanin hallitseman Afganistanin ilmatilaa, koska se on turvallisin reitti Euroopasta Aasiaan 15.8.2024 Autoilu Autoliitto tyrmää: dieselautojen ajokielto on käytännössä mahdoton 11.8.2024 Koeajo Koeajo: Smart #1 – tämä on kyllä jo vähän noloa Volvon kannalta