16.10.2024 Yleinen Pääkirjoitus: Näe ja näy – kaksi parasta turvaa liikenteessä Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ilman törmäystä vastaanottavia ajoneuvoja olisimme saaneet lukea vielä useammasta turhasta kuolemasta kesken pelastustehtävien. Havaintojen teko ympärillä tapahtuvista asioista on meille kaikille hyvin luontaista. Silti se on vaikeaa. Havaitsemme ja havainnoimme toki ympäristöämme, mutta joskus havainnot ovat valikoivia. Huomiomme kiinnittyy asioihin, jotka ovat juuri itseä eniten kiinnostavia. Yleensä tästä ei ole haittaa, kuin korkeintaan havainnoitsijalle itselleen, jolta kenties jää valikoivan havainnoinnin vuoksi jotain vielä kiinnostavampaa huomaamatta.Liikenteessä valikoivat havainnot tai havaitsemisen puute voivat olla kohtalokkaita.Kaikkein julmimmalla tavalla tämä on tullut esiin viime aikojen uutisoinnissa, kun on kerrottu onnettomuuspaikalla pelastustehtävissä olleiden pelastajien kuolemasta kesken työtehtäviensä. Hinausauto vilkkuvine valoineen ja sen kuljettaja ovat tehneet työtään ja ohikulkeva ajoneuvo on törmännyt paikalle tuhoisin seurauksin. Kenenkään ei pitäisi kuolla tieliikenteessä, mutta kaikkein vähiten sellaisen henkilön, joka on tekemässä siellä työtään pelastaakseen muita. Näissä viimeaikaisissa tilanteissa on ollut kyse nimenomaan havainnoinnin vajavaisuudesta, ei siitä, etteivätkö vilkkuvalot ja kirkkaat työasut erottuisi liikenteessä.Mitä ihmeen merkitystä jalankulkijan heijastimella siis on, ellei edes työtehtävässä oleva hinausauto tule huomatuksi?Vaikka vakavia onnettomuuksia on sattunut huomiovaatteissakin oleville pelastustyöntekijöille, on kaikenlainen oman näkymisen varmistaminen silti erittäin tärkeää juuri nyt, kun pimein vuodenaika lähestyy.Ajoneuvojen kirkkaat valot heijastavat ja joskus häikäisevätkin, valojen reunamille syntyy varjoisia katveita, mutta oikein kiinnitetty heijastin toimii silloinkin, kun omat silmät häikäistyvät. Heijastinta on markkinoitu halvimpana henkivakuutuksena. Sitä se onkin, mutta parhaimmillaan oma turvallisuus on silloin, kun heijastimesta ja muista huomiovaatteista huolimatta muistaa, että aina sinua ei nähdä, vaikka olisit kuinka näkyvä. Jalankulkija voi aina tämän muistaessaan ottaa liikenteeseen mukaan aimo annoksen lisää valppautta siltä varalta, että muut tekevät liikenteessä virheitä.Kolaritilanteissa näkee nykyään yhä useammin ennen kolaripaikkaa tien reunaan pysäköidyn, törmäystyynyllä varustetun ajoneuvon. Sen tarkoituksena on varmistaa kolaripaikalla tiealueella työtään tekevien turvallisuus estämällä ohiajavien autojen törmäys heihin. Kolaripaikalle siis lähtee yhden hinausauton lisäksi myös toinen ajoneuvo, jonka tarkoituksena on nimenomaan suojata hinausauton työskentelyä. Ratkaisu on kallis ja nostaa tieltä pelastamisen kustannuksia, mutta se pelastaa ihmishenkiä. Esimerkiksi Uudellamaalla jokaiseen törmäysautoon on törmätty viimeisen vuoden aikana vähintään kerran. Ilman törmäystä vastaanottavia ajoneuvoja olisimme siis saaneet lukea vielä useammasta turhasta kuolemasta kesken pelastustehtävien.Näe ja näy ovat molemmat yleensä hyvin halpoja keinoja varmistaa oma ja muiden turvallisuus. Nyt on oikea aika ottaa nämä keinot käyttöön, yhdessä toisiamme kannustaen – olemmepa liikenteessä auton ratissa, jalkaisin tai pyöräillen. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 16.4.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Toyota RAV4:ään asennettiin Tesla Model S:n voimalinja ennen Tesla Model S:ää 17.4.2025 Moottoripyörät Sähköprätkät eivät edelleenkään kiinnosta ostajia – mikä jarruttaa kehitystä? 17.4.2025 Käyttötesti Käyttötesti: pääseekö Volkswagen Tiguan -lataushybridi yli 100 km pelkällä sähköllä? 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 11.4.2025 Yleinen Guinness World Records -maailmanennätys suomalaiselle sähkömoottoripyörälle – 310 kilometriä yhdellä latauksella 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 27.3.2025 Uutinen Ajokortin ylläpito käy kalliimmaksi – ikäkuskien kukkarolla käydään 25.3.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ostimme vanhan diesel-Mersun tilalle lähes 300 000 km ajetun Toyota Prius -hybridin 10.4.2025 Kuluttajat 8 päivää edellisellä omistajalla ollut auto palautui automyyjälle – seuraava ostaja joutui heti turvautumaan kuluttajariitalautakuntaan