25.11.2018 Ajoneuvot Toimivaa ei korjata: Range Rover Evoque siirtyy toiseen sukupolveen tyylikkäällä hienosäädöllä Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuden Range Rover Evoquen kuoret kunnioittavat edeltäjää, mutta sisällä kaikki on uutta. Range Rover Evoquen merkitystä Land Roverille ei voi vähätellä: kompakti pikku-Range on myynyt lähes 800 000 kappaletta sitten vuoden 2011 ensiesittelynsä. Britit osuivat napakymppiin tarjotessaan yhdistelmän haluttavaa brändiä, pelkistetyn tyylikästä ulkoasua ja haluttavaa maasturimaisuutta.Ei siis ihme, että Evoquen uusi toinen sukupolvi jatkaa vahvasti samalla linjalla. Pikavilkaisulla uutuuden voi jopa sekoittaa edeltäjäänsä. Keulaa hallitsevat yhä matalat ja leveät ajovalot, jotka kätkevät nyt matriisiled-teknologiaa. Nousevan kylkilinjan alta löytää Velarista tutut kätkeytyvät ovenkahvat. Perästä sukunäkö edeltäjään on selvä, vaikka entistä matalammat ja leveämmät ajovalot tekevätkin sukupolvieron selväksi. Ensikuvien perusteella Evoque on siis hiotumpi ja parannellumpi versio edeltäjästään. Se lienee juuri sitä, mitä autolta odotetaankin.Sisätilat noudattavat Jaguar Land Rover -konsernin nykylinjaa: digitaalimittaristo ja kaksi kosketusnäyttöä hallitsevat muuten pelkistettyä ohjaamoa. Land Rover kertoo tarjoavansa vaihtoehtona nahkaverhoilulle myös kierrätysmuovista tehtyä tekstiiliä.Valmistaja kertoo päämittojen olevan lähes ennallaan, mutta akseliväli on venynyt 20 millimetriä. Sen kerrotaan sallivan väljemmät sisätilat, erityisesti takaistuimen polvitilassa ja tavaratilassa (nyt 591 litraa).Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKevythybridiä ja ladattavaakinValmistaja kertoo uuden perusrakenteen mahdollistavan 48-voltin kevythybridit (Land Rover –kielellä MHEV), ja kaikki Suomeen tuotavat nelisylinteriset bensiini- ja dieselmallit sisältävät järjestelmän.Land Rover kertoo esittelevänsä Range Rover Evoquesta myös ladattavan hybridimallin noin vuoden päästä.Vaikka Evoque lieneekin enemmän urbaanien katujen kasvatti, kertoo valmistaja panostaneensa myös nelivetopuoleen. Autoon saa esimerkiksi Terrain Response 2 -järjestelmän optimoimaan vetopitoa alustan mukaan. Kahluusyvyydeksi kerrotaan varsin vaikuttavat 600 millimetriä.Land Rover kertoo tuoneensa uutuuteen ripauksen alkuperäisessä Range Roverissa kiehtonutta loistavaa näkyvyyttä ulos digitaalitekniikan keinoin. Taustapeilin kerrotaan muuntuvan teräväpiirtonäytöksi, joka toistaa 50-asteen näkökentän auton takaa paremman takanäkyvyyden takaamiseksi. Toinen mielenkiintoinen teknologia on Ground Viewiksi nimetty järjestelmä, joka lupaa tehdä konepellistä läpinäkyvän. Käytännössä tämä tehdään piirtämällä kosketusnäyttöön 180-asteen näkymä ajoneuvon etuosan alta.Evoque saapuu ennakkoesittelyyn maaliskuussa, ja varsinainen julkaisu tapahtuu huhtikuussa 2019. Hinnat alkavat 55 360 eurosta.Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Land Rover Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa