1.6.2021 Ajoneuvot Nissan pohtii sähköautoakkujen gigatehdasta Britanniaan – jos kannustimista sovitaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nissan suunnittelee Sunderlandin autotehtaan tueksi suurta akkutehdasta yhtiön panostaessa Britannian toimintoihin. Neuvotteluissa kaivataan kuitenkin porkkanoita hallituksen suunnalta. Nissanin Euroopan toiminnot ovat perustuneet usean vuosikymmenen ajan voimakkaasti yhtiön autotehtaaseen Iso-Britannian Sunderlandissa, jossa on valmistettu vuosien varrella muun muassa Qashqaita, Jukea, Almeraa, Bluebirdia, Micraa ja Leafia. Brexit on kuitenkin keikuttanut japanilaismerkin suunnitelmia, aluksi uhkakuvina ja sittemmin toteutuneena sopimuksena.Nyt Nissan on keskustellut Britannian hallituksen kanssa suuresta akkutehtaasta, joka tukisi Sunderlandin autotehtaan toimintaa. Nissanille tämä akkujen gigatehdas merkitsisi suurinta sähköautotuotannon keskittymää Japanin ulkopuolella. Keskustelut alkoivat Brexit-sopimuksen jälkeen ja tehdassopimus saatetaan julkistaa jo tulevana kesänä ennen COP26-ilmastohuippukokousta. Nissan haluaa kuitenkin kymmenien miljoonien puntien suuruiset tuet tehtaalleen, mukaan lukien keinon alentaa akkutehtaan energiakustannuksia.Britannian autotehtaiden kannalta investointien varmistaminen on kriittistä ja sähköistymisen edetessä kilpailu akkutehtaiden sijoittamisesta on kovaa. Britannia kärsi jo aiemmin kolauksen kun Tesla valitsi Euroopan tehtaansa sijoituspaikaksi Saksan. Teslan toimitusjohtaja Elon Musk kuitenkin vihjasi hiljattain, että merkki saattaisi olla kiinnostunut myös Britanniasta, mutta aktiivisia keskusteluja ei ole käynnissä. Sisäpiirilähteiden mukaan Nissanin gigatehtaan lisäksi käynnissä on myös muita akkutehdassuunnitelmia.Nissan juhlisti maaliskuussa hetkeä, jolloin sähköauto Leafin valmistusmäärä ohitti 1986 avatun tehtaan Bluebirdin valmistusmäärän. Alkuperäisistä työntekijöistä Leafin tuotantolinjalta löytyy vielä 19.Nissanin Sunderlandin tehtasalueelle tuleva akkutehdas kuuluisi kiinalaiselle akkuvalmistaja Envision AESC:lle ja se mahdollistaisi 200 000 sähköauton akkujen valmistamisen vuosittain. Alussa vuotuinen valmistuskapasiteetti olisi kuusi gigawattituntia akkukapasiteettia vuodessa tehtaan auetessa 2024 ja voisi nousta 18-20 gWh vuositasolle seuraavina vuosina. Samalla se loisi tuhansia työpaikkoja.Envision operoi jo Sunderlandin tehtaan lähellä olevaa 1,9 gigawattitunnin akkutehdasta, joka valmistaa akkuja Sunderlandissa valmistettavaan Nissan Leafiin. Akkutehdas oli aiemmin Nissanin ja Envisionin yhteisyritys, mutta Nissan myi osuutensa 2019.Nissanin suunnitelmissa 1986 avatusta Sunderlandin tehtaasta tulisi sen johtava sähköautotehdas Japanin Tochigin jälkeen. Seuraavan polven Nissan Leaf valmistetaan näillä näkymin sekä Japanissa että Britanniassa.Brexitistä huolimatta Nissan on tykästynyt Sunderlandin tehtaaseen. Operatiivinen johtaja Ashwani Gupta kommentoi aiemmin, että kyseessä on Nissanin kilpailukyvyn kannalta yksi maailman parhaista tehtaista. Gupta jatkoi, että Nissanin tavoitteena on saada akkutuotannon hinta alle 100 dollarin per kilowattitunti.Lähde: Financial Times Kuvat: NissanMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa