26.3.2019 Liikenne Autoliitto tiukkana: tieverolle ei ole tarvetta Helsingin seudulla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä ”Voi hyvin kysyä missä ovat ne ruuhkat?” Helsingin seudun maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL 2019 -suunnitelma on hyväksytty HSL:n hallituksessa. Autoliitto pitää HSL:n suunnitelmaa seudulle hyvää tarkoittavalta, mutta liiton mukaan ei voi kuitenkaan välttyä ajatukselta, että luonnoksen laatijat haluavat tarkoituksellisesti – ilmeisesti idealistisista syistä – heikentää keskeisimmän liikennemuotomme, henkilöautoilun edellytyksiä.Suunnitelma on monipuolinen linjaus siitä, kuinka esimerkiksi Suomen väkirikkaimman alueen liikenneoloja tulisi kehittää. Keskeinen tavoite liikenteen osalta on kasvihuonekaasupäästöjen puolittaminen. Liikenteen päästöt on määrä puolittaa 2030 mennessä vuoden 2005 tasosta valtakunnallisen liikenteen päästötavoitteen mukaisesti.– Henkilöliikenteen päästöt ovat laskussa ja laskevat jatkossa entistä nopeammin EU:n autoteollisuudelle asettamien päästörajojen myötä. Tämä muutos näkyy nopeasti Helsingin seudulla, jossa on Suomen nuorin autokanta ja ympäristötavoitteet saavutetaan ilman tieveroakin, Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen tähdentää.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTiemaksu vai tievero?HSL:n suunnitelman mukaan tehokkaimmat keinot päästöjen leikkaamiseksi ovat sähkö- ja vähäpäästöisten autojen osuuden voimakas kasvattaminen, tiemaksujen käyttöönotto ja bussiliikenteen päästöjen vähentäminen.HSL:n liikennejärjestelmä- ja tutkimukset -osaston johtaja Sini Puntanen on todennut, että ”Helsingin seudulle tulee suunnitella valtion ja kuntien kanssa yhdessä tänne sopivaa tiemaksujärjestelmää, arvioida sen vaikutuksia ja valmistautua sen käyttöönottoon.”Autoliiton Pasi Nieminen ymmärtää toki taustalla olevat päästötavoitteet, mutta esittää vahvoja varauksia suunnitelmassa esitetyistä keinoista – etenkin tiemaksujen tarpeellisuudesta ja toimivuudesta.– Ensinnäkin se ei ole tiemaksu vaan tievero. Ja verotuksesta tulee päättää valtakunnallisella tasolla. Veroista päättää eduskunta, Nieminen muistuttaa.HSL:n tai sen alueen kuntien oikeus periä tieveroa olisi siis Niemisen mukaan perustuslaillisesti kyseenalaista.Työmatkaa tekevät kärsisivätPasi Nieminen muistuttaa, että toimiakseen tievero vaatisi uuden järjestelmän ja siihen liittyvän byrokratian rakentamisen, ylläpidon sekä rahoittamisen. Käytännössä tieveron seurauksena maksukykyiset ostaisivat itselleen sujuvampaa liikennettä muiden kustannuksella.– Tievero rasittaisi eniten pitkää työmatkaa kulkevia pienituloisia ihmisiä, joiden asuminen on kustannussyistä keskittynyt seudun ulkoreunoille ja joilla ei ole käytännössä mahdollisuutta käyttää joukkoliikennettä. On hyvä muistaa, että Uudellamaalla on Suomen pisimmät työssäkäyntimatkat.Missä ovat ne ruuhkat?HSL:n suunnitelman mukaan tiemaksut vähentäisivät tehokkaasti ruuhkautumista.– Voi hyvin kysyä missä ovat ne ruuhkat? Onko tällä seudulla aidosti niin merkittäviä ruuhkia, että tarvitaan tieveroa, Nieminen kysyy.Tienkäytöstä perittävillä maksuilla voitaisiin HSL:n suunnitelman mukaan helpottaa niiden liikkumista, joille autoilu on välttämätöntä.– On vaikea kuvitella, että ihmisten elämä ja liikkuminen helpottuisivat ruuhkamaksuilla eli tieverolla. Valtaosalle ihmisistä liikkuminen tulisi hankalammaksi, Nieminen arvioi.Autoliitto muistuttaa, että liikenteen verotus on joka tapauksessa uudistettava. Tässä yhteydessä valtiovalta joutuu arvioimaan kuinka paljon se voi jatkossa verottaa liikennettä, jotta se ei samalla itse aiheuttaisi päästötavoitteiden vastaisia esimerkiksi autokantaa vanhentavia toimia.HSL:n mukaan sähköautojen yleistymistä voidaan nopeuttaa verotusta muuttamalla ja huolehtimalla siitä, että sähköautoilla on riittävästi latauspaikkoja. Pysäköintipolitiikalla pitää ohjata kestävämpään liikkumiseen. Linja-autojen lisäksi myös muun raskaan liikenteen päästöjä pitää leikata.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaupunkirakenne pakottaa liikkumaanAutoliitto ja Nieminen muistuttavat, että liikenne ja autoilu eivät ole itseisarvo. Liikenne syntyy rakennetun ympäristön ehdoilla. Mitä hajanaisempi yhteiskuntarakenne on, sitä enemmän on liikennettä. Yhteiskunta päättää, mitä saa rakentaa ja minne, eli se päättää samalla paljonko ja minkälaista liikennettä minnekin syntyy.Autoliiton mukaan Helsingin seudun yhdyskuntarakenne on hajanaista myös kaupunkialueilla. Helsingin kantakaupungin rakentamisen jälkeen tiivis korttelimainen rakentaminen käytännössä päättyi jo kauan sitten.Autoliiton mukaan vasta aivan viime vuosina on tosin herätty uudestaan rakentamisen tiivistämiseen, mutta muutos on hidas ja vaatii aikaa.Teksti: Marko Jokela Kuva: Moottorin arkistoLue myös: Tietullit Helsinkiin – tätä lupaa neljän miljardin sujuvoitussuunnitelma Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa