10.1.2021 Liikenne Autoliitto muistuttaa: (taka)valot päälle! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moni autoilija ei tiedosta ajavansa takavalot pimeinä huomiovaloja käyttäessään. Jokaisen tulee osata ja ymmärtää kytkeä valot päälle tarvittaessa. Millään tavoin rajoittuneessa näkyvyydessä on syytä kytkeä valot päälle. Tämä voi olla edellytys takavalojen palamiselle ja siksi tärkeä asia. Autoliitto muistuttaa nyt autoilijoita aiheesta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMieluummin valot päälleMoottorikäyttöisessä ajoneuvossa on ajon aikana käytettävä ajovaloja tai huomiovaloja, joista jälkimmäisiä kutsutaan usein myös päiväajovaloiksi. Monessa autossa takavalot eivät pala silloin, kun huomiovalot ovat päällä. Ne saattavat syttyä vasta, kun kuljettaja kytkee valot päälle ja on jokaisen kuljettajan vastuulla tuntea kuinka oma auto toimii. – Pimeässä tai hämärässä sekä näkyvyyden ollessa sään tai muun syyn vuoksi huonontunut on tieliikennelain mukaan huomiovalojen sijaan käytettävä ajovaloja ja takavaloja. Toki ajovaloja ja takavaloja kannattaa käyttää myös valoisaan aikaan ja hyvässä säässä. Kyllä ne silloinkin auton havaittavuutta parantavat, painottaa Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen. Huomiovaloilla vain hyvissä olosuhteissaJos kuljettaja ei huolehdi olosuhteiden huonontuessa valokatkaisijaa oikeaan asentoon, on auton havaitseminen takaapäin hankalaa. Edestä lähestyttäessä huomiovalot kyllä havaitaan, mutta tietä ne eivät juuri valaise eivätkä siten helpota kyseisen auton kuljettajan havainnointia.Osassa autoja valokatkaisijassa on automaattiasento, jolloin automatiikka kytkee tilanteen mukaan huomio- tai ajovalot. Automatiikkaa ohjataan hämärätunnistimella sekä sadekelillä autosta riippuen tuulilasinpyyhkijöiden käytöllä tai sadetunnistimella.– Joissakin autoissa takavalot on ohjelmoitu palamaan yhdessä huomiovalojen kanssa. Tällaisessakin autossa on kuitenkin huolehdittava siitä, että pimeässä tai sään muuten vaatiessa tulee käytettyä ajovaloja huomiovalojen sijaan, muistuttaa Vesalainen.Käytä takasumuvaloa oikeinTakasumuvaloa saa käyttää sumun tai voimakkaan sateen aikana sekä silloin, jos ajoviima nostattaa tienpinnasta lunta, pölyä tai lokaa. Läheskään kaikki kuljettajat eivät kuitenkaan tiedä, että heidän autoissaan on takasumuvalo tai miten sen saa päälle.Kuljettajan onkin syytä opetella, mistä ja miten takasumuvalo kytketään, jotta sen käyttäminen tarpeen tullen onnistuu. Turhaan takasumuvaloa ei kuitenkaan pidä käyttää, sillä se häikäisee herkästi takana ajavia.– Hyvä nyrkkisääntö takasumuvalon käyttöön on, että jos olosuhteiden vuoksi on vaikea erottaa edellä ilman takasumuvaloa kulkeva auto, painii takana tuleva todennäköisesti saman ongelman kanssa, Vesalainen neuvoo.Huono näkyvyys ja valojen väärinkäyttö, tai käyttämättömyys, on jokaisen talven ongelma. Toivottavasti sen yleisyys vähenee asiasta viestimällä ja tiedottamalla.Kuvituskuva: Eetu Kokkonen/Moottorin arkisto Lähde: AutoliittoMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Uutinen Ferrarin ensimmäinen sähköauto saapuu ensi vuonna – esittely tapahtuu kolmessa vaiheessa 9.5.2025 Autokauppa Rahahuolet pohdituttavat autokaupoilla – ”Patoutunut kysyntä voi purkautua yllättävän nopeasti” 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 7.5.2025 Liikenne Autoliitto muistuttaa pysäköintialueiden väistämissäännöistä – ”toisin kuin usein kuvitellaan…” 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa