3.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: urheilullinen sekä mukava Jaguar XF Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippukevyessä sedanissa yhdistyvät mukavuus ja urheilullisuus. Hyvää: ohjaustuntuma, suorituskyky, kulutus, vaihteisto. Huonoa: tavaratilan muoto, ilmastointilaitteen toiminta. Jaguar XF -kissapeto on 75-prosenttisesti alumiinia, mikä tekee siitä yhtä aikaa notkean, sitkeän ja erittäin kevyen. XF näyttää arvokkaammalta kuin se onkaan. Onko se sitten hyvä vai huono asia, onkin jo vaikeampi kysymys.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTakatilat kasvaneetXF on tunnistettavissa edeltäjänsä seuraajaksi, vaikka 83 prosenttia osista ja ulkoiset muodot on pantu uusiksi.Coupémainen porrasperämalli on vieläkin pitkä, 4,95-metrinen, vaikka kokonaismitasta on tingitty seitsemän milliä. Ilmanvastuksen pienentämiseksi korkeudestakin on nipistetty, mutta olennaisinta on akselivälin runsaan viiden sentin kasvu.Takamatkustajien polvi- ja pääntila on selvästi aiempaa suurempi.Urheilullinen ohjausTavaratila on syvä, ja sitä voi laajentaa kolmessa osassa, mutta kontin muotoilu ja penkinkaatovipujen käyttö ei yllä parhaimpien perheautojen tasolle.Auton takaosan jousituksessa on painotettu mukavuutta, kun taas Jaguar F-Typestä kopioitu etupyörien kaksoistukivarsikiinnitys takaa urheilullisen ohjaustuntuman kovassakin vauhdissa.Lähes kaikki XF:n ostajat valinnevat kahdeksanportaisen automaattivaihteiston, vaikka uuteen kahden litran pikkudieseliin tulee tarjolle myös kuusilovinen manuaalivaihteisto, jolla kulutuslukema painuu alimmillaan neljään litraan sadalla.Huomaamaton automaattiZF:n valmistama automaattivaihteisto toimii huomaamattomasti. Siitä on kaksi eri versiota, joista toinen on varattu voimakkaimpien moottoreiden jatkeeksi.Uudesta Ingenium-moottoriperheestä kokeilimme nelisylinteristä kahden litran dieselmyllyä. Koeajossa oli tehokkaampi 180 hevosvoiman versio, mutta vielä hivenen pienempi kulutus luvataan 163 hevosvoiman versiolle.Tämä moottori osaa taloudellisen ajon ilmeisen hienosti, sillä käyntinopeus pysyy tavallisessa ajossa erittäin matalana.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMyös nelivetonaRaakaa voimaa tarjoavat kolmilitraiset kuusisylinteriset moottorit, joista mekaanisesti ahdettu bensiinimoottori tuottaa 340 tai 380 hevosvoimaa ja kahden turbon dieselkone 300.Maukkain ajokokemus tuli isolla dieselillä, jonka 700 newtonmetrin vääntömomentti on käytössä jo 2 000 kierroksen käyntinopeudessa.Kun se yhdistetään tanakkaan, sähkömekaanisesti tehostettuun ohjaukseen, ajokokemus on nautinnollinen. Takavedon lisäksi voi valita nelivedon – ensin ison bensiinimoottorin kanssa.Auto vaikutti sangen hiljaiselta. Häiritsevin ääni tuli ilmastointilaitteesta, joka puhkui viilennystä ohjaamoon. Säädöissä olisi korjaamista, sillä matkustajia uhkaa vilustuminen.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuollot sisältyvät hintaanMaahantuoja pyrkii laskemaan ostokynnystä Jaguar Care -palvelulla, jossa luvataan kolmen vuoden määräaikaishuollot veloituksetta ilman kilometrirajoitusta. Palveluun ei sisälly esimerkiksi sijaisautoa tai kuluvia osia, kuten valopolttimoita, renkaita ja muita varaosia.Teksti ja kuvat: Teppo Komulainen Jaguar XF 2.0 Ingenium diesel 180 R-Sport Moottori Dieselmoottori 1 999 cm³, 4 sylinteriä, turboahdin, 8-v. automaattivaihteisto, takaveto. Kiihtyvyys 0–100 km/h 8,1 s Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 4,3 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 114 g/km Takuu 3 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa