22.10.2015 Ajoneuvot Koeajo: Nissan Leaf Col de Turinilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ekokilpailua Monte Carlo -rallin maisemissa. Hyvää: Pidentynyt toimintamatka, vaivaton ajettavuus. Huonoa: Kolho sisusta. Puhtaan valkea Nissan Leaf näyttää eksyneeltä vuorenrinteellä mutkittelevalla asvalttispagetilla. Luonnonmyllerrys on jättänyt jälkeensä todellisen voimannäytteen. Havumetsien keskeltä kalliot kohoavat pilviin. Teräväsärmäisten kivien lohkeamat ja kerrostumat erottuvat satojen metrien korkeudessa siintävien pilvien raoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMatka mukavuusalueen ulkopuolelleKenties ympäröivän luonnon karuus saa viiden vuoden ikään yltäneen Leafin näyttämään yhä futuristiselta. Oli syy mikä tahansa, sähköauto on nyt kaukana suurkaupunkien latausverkkojen mukavuusalueelta.Nissanin energiansäästörenkaat vierivät karkealla ja kuoppaisella asfaltilla. Moottoriurheilun pyhällä maalla, Col de Turinilla. Etappi on yksi Monte Carlo -rallin kuuluisimmista erikoiskokeista.Nissan Leafilla ei suinkaan haeta uutta pohja-aikaa. Eksoottisella reitillä Nissan haluaa esitellä uuden entistä suuremman akun parantamaa toimintamatkaa. Akun kapasiteetti on kasvanut kuudella kilowattitunnilla tasan kolmeenkymmeneen. Nissanin edustajien mukaan se riittää hyvissä olosuhteissa 250 kilometrin toimintamatkaan.Nyt olosuhteet ovat kaukana hyvästä. Kylmän vuoristoilman vuoksi ilmastointia ei tarvitse, mutta kiipeäminen käy toimintamatkan päälle. Alamäkeen suuntautuvaa kotimatkaa helpottaa se, että sähköauto kykenee moottorijarrulla keräämään menetettyä energiaa takaisin.Mäet ovat murhaaSeikkailu alkoi välimeren auringossa kylpevästä Nizzasta. Ennakoiva ajo ja maltilliset kiihdyttelyt pitivät lataustason erinomaisena ensimmäiset viisikymmentä kilometriä. Sitten saavuttiin vuoristoon, ja 80 prosentin lataustaso oli historiaa.Nissanin edustajat kertovat ranskalaiskuljettajien yltäneen 2 300 metrin korkeudessa siintävälle huipulle säilyttäen 47 prosenttia latauksesta.Lukeman peittoaminen kuulostaa mahdolliselta, eikä ranskalaisille nyt muutenkaan saa hävitä. Jälleen kerran Col de Turinilla ajetaan kilpaa.Jyrkimmillä nousuilla Leafin akku menettää prosenttiyksikön kilometriä kohden. Nopeus ei silti kohoa yli 40 kilometrin tunnissa. Kaikki taloudellisuusajon niksit ovat nyt käytössä.Sähköauto serpentiineissäJyrkälle seinämälle pengerretyn tien päädyssä näkyvät ehkä rallihistorian kuuluisimmat neulansilmät. Jyrkänteen päätyyn kyhättyä tiilirakennelmaa seuraava tie kieputtaa Leafia vuoroin vasempaan, oikeaan, taas vasempaan ja vielä kerran oikeaan. Tiukat mutkat ajetaan jarruitta, vähäiseen hidastamiseen riittää sähköenergiaa talteen ottava moottorijarru. Yhtään ylimääräistä wattituntia ei ole tuhlattavaksi.Taistelu painovoimaa vastaan vie veronsa, vaikka kaasupoljinta kohtelee hellästi. Kun matkaa huipulle on enää viisitoista kilometriä, on jäljellä enää 65 prosenttia.Viimeisen kymmenen kilometrin alkaessa tilanne näyttää vielä hyvälle. Akun varaustaso näyttää kuuttakymmentä prosenttia. Ranskalaisennätys murtuu, jos Leaf selviää ylös maaliin kymmenen prosenttiyksikön kulutuksella.Vaan ei. Seuraavat kilometrit ovat tuskaisen jyrkkää nousua. Kaasua on painettava, jottei meno täysin hyytyisi. Tasaisen vauhdin ylläpito vie yli prosenttiyksikön kilometriä kohden.Akun varauksesta kertova lukema valahtaa alle ranskalaisten saavuttaman 47 prosentin. Yritys oli hyvä, mutta paikallistuntemus korvaamaton.Voitto jää haaveeksi, mutta tunnelma on myönteinen. Matka Col de Turinin huipulle on ollut ehkä yksi ajoneuvohistorian hitaimmista, mutta samalla se on muistuttanut taloudellisuusajon haastavuudesta ja palkitsevuudesta.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Nissan Leaf 30 kWh Hinta alkaen 40 060 € Moottori Sähkömoottori Teho 80 kW, 254 r/min Akku 30 kWh Litium-Ioni -akku. Jännite 360 volttia. Toimintamatka 250 km Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,5 s Huippunopeus 144 km/h Mitat Tavaratila: 370 l Omamassa: 1516 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 km, akulla 8 vuotta tai 160 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa