9.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: vaatimaton viidenkympin villitys – Toyota Corolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla on valmistajansa maailmanlaajuinen kestohitti, jonka suosiota on osin vaikea ymmärtää. Hyvää: ulkonäköpäivitys, sisätilat, turvavarustelu. Huonoa: äänieristys, puhditon moottori. 50-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi Toyota Corolla kävi läpi päivityskierroksen. Kyseessä on kautta aikain suosituin Toyota, jonka kauppa käy tällä hetkellä noin 150 maassa. Merkin kokonaismyynnistä Corollan varassa on viidennes, joten ei ihme, että valmistaja pitää muun muassa kestävän ja vähävikaisen kulkupelin maineen omaavan mallin hengissä vuosikymmenestä toiseen.Kaikkiaan Corolla-versioita on valmistettu jo reilusti yli 40 miljoonaa. Valmistajan laskelmien mukaan automalli oli tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla maailman myydyin. Koeajoon järjestyi malliston huippuyksilö Toyota Corolla 1.6 Valvematic Premium Multidrive S.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäköponnistuksilla eteenpäinUlkonäköä ja sisätilojen ilmettä on ehostettu, eikä autosta ole pahaa sanottavaa. Uudet muodot erottuvat varsinkin keulalla. Tarjolla on myös kolme uutuusväriä.Pysäköity Corolla keräsi koeajon aikana runsaasti huomiota. Kiinnostus lienee laitettava osin muotoilun piikkiin.Kuljettajan paikalla mitoitus osuu hyvin tanakalle ja keskipituiselle miehelle. Hallintalaitteet ovat ulottuvilla ja ajoasennosta saa mieleisen, vaikka kovin täsmällisiä säätöjä istuimen vivut eivät tarjoakaan.Kovin persoonallinen Corolla ei ole, mutta massamyynnin jatkumisen kannalta valinta on viisas. Perusautolle riittää perusilme ja siihen maltillinen ripaus tyylikkyyttä päälle. Yhdistelmä ei ärsytä.Takana päälaki ottaa kattoon 180 senttisellä, mutta jo viisi senttiä lyhempi mahtuu matkustamaan mukavasti. Tilaa on tarjolla kolmelle, mutta useimpien nykyautojen tapaan kahdella kyytiläisellä pidempikin matka taittuu.Neljät varusteet, yksi moottoriCorollaa myydään neljänä eri varusteluversiona. Perustasot ovat Life, Active ja Premium, mutta pakkaa sekoittaa vielä 50-vuotisjuhlamalli. Manuaalivaihteisen perusversion saa omakseen alle 24 000 eurolla. Koeajettu versio edustaa hinnaston toista ääripäätä. Siitä on maksettava lähes 30 000 euroa.Corolla-malliston ainoa moottorivaihtoehto on Suomessa 1,6 litran bensiinimoottori. Hybridiäkään ei ole luvassa. Vaihteissa valinta on tehtävä kuusivaihteisen manuaalin ja portaattoman automaatin välillä.Puhditon ja äänekäsAjossa moottori vaikuttaa yllättävän puhdittomalta, tiukkoihin kiihdytyksiin on varauduttava ennakoimalla ja kaasua on painettava surutta. Asvalttiraketiksi Corollasta ei ole. Lukujen valossa kiihdytys 0–100 km/h taittuu 11,1 sekunnissa.Kaupunkiajossa pintakaasulla eteneminen on nykivää, vaikka automaatti ei varsinaista vaihtamista teekään. Ohjaus on tunnoton.Matka-ajossa Corolla palvelee paremmin. Moottoritiellä sujuva matkanopeus pysyy yllä vaivatta, mutta äänieristyksen puutteita ei voi olla huomaamatta huminan peittäessä muut äänet alleen. Soralla puute korostuu. Kivien kolina yllättää ensimmäisellä kerralla taatusti. Tien epätasaisuudet puskevat läpi selvästi. Huonolla hiekkatiellä tekee mieli kierrellä kuopat.Autosta välittyy laiska ajotuntuma. Se ei sovi yhteen päivittyneen ulkomuodon ja noin 30 000 euron hintalapun kanssa.Ajotietokoneen mukaan keskikulutus pysytteli seitsemässä litrassa sadalla kilometrillä kaupunkiajoa ja maantietä yhdistelevässä koeajossa.Takakontin lastausaukko on valitettavan ahdas ja nostokynnys korkea. Jopa perinteistä kylmälaukkua täytyy sovitella sisälle, vaikka kontissa on tilaa 425 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäturvaa vakionaUutta on, että jatkossa Corollan vakiovarusteluun kuuluu alinta varustetasoa lukuun ottamatta Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelu. Sen osat ovat törmäyksiä ennakoiva ja automaattisesti hätäjarruttava järjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja automaattiset kaukovalot. Lisäturva perustuu laser- ja kameratekniikkaan.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Toyota Corolla 1.6 Valvematic Premium Multidrive S Hinta alkaen 26 698 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 537 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 6400 r/min Vääntö 160 Nm (4400 r/min) Vääntö 160 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4620 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Crussis E-Largo 7.10 – vauhdikas tšekkiläinen 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4×4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 10.5.2025 Koeajo Koeajo: MG Cyberster GT – superhalpa superauto? 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa - auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Koeajo Koeajo: Škoda Enyaq 85x 4x4 Sportline – pikkuhiljaa aina vain paremmaksi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa