9.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: vaatimaton viidenkympin villitys – Toyota Corolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Corolla on valmistajansa maailmanlaajuinen kestohitti, jonka suosiota on osin vaikea ymmärtää. Hyvää: ulkonäköpäivitys, sisätilat, turvavarustelu. Huonoa: äänieristys, puhditon moottori. 50-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi Toyota Corolla kävi läpi päivityskierroksen. Kyseessä on kautta aikain suosituin Toyota, jonka kauppa käy tällä hetkellä noin 150 maassa. Merkin kokonaismyynnistä Corollan varassa on viidennes, joten ei ihme, että valmistaja pitää muun muassa kestävän ja vähävikaisen kulkupelin maineen omaavan mallin hengissä vuosikymmenestä toiseen.Kaikkiaan Corolla-versioita on valmistettu jo reilusti yli 40 miljoonaa. Valmistajan laskelmien mukaan automalli oli tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla maailman myydyin. Koeajoon järjestyi malliston huippuyksilö Toyota Corolla 1.6 Valvematic Premium Multidrive S.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyUlkonäköponnistuksilla eteenpäinUlkonäköä ja sisätilojen ilmettä on ehostettu, eikä autosta ole pahaa sanottavaa. Uudet muodot erottuvat varsinkin keulalla. Tarjolla on myös kolme uutuusväriä.Pysäköity Corolla keräsi koeajon aikana runsaasti huomiota. Kiinnostus lienee laitettava osin muotoilun piikkiin.Kuljettajan paikalla mitoitus osuu hyvin tanakalle ja keskipituiselle miehelle. Hallintalaitteet ovat ulottuvilla ja ajoasennosta saa mieleisen, vaikka kovin täsmällisiä säätöjä istuimen vivut eivät tarjoakaan.Kovin persoonallinen Corolla ei ole, mutta massamyynnin jatkumisen kannalta valinta on viisas. Perusautolle riittää perusilme ja siihen maltillinen ripaus tyylikkyyttä päälle. Yhdistelmä ei ärsytä.Takana päälaki ottaa kattoon 180 senttisellä, mutta jo viisi senttiä lyhempi mahtuu matkustamaan mukavasti. Tilaa on tarjolla kolmelle, mutta useimpien nykyautojen tapaan kahdella kyytiläisellä pidempikin matka taittuu.Neljät varusteet, yksi moottoriCorollaa myydään neljänä eri varusteluversiona. Perustasot ovat Life, Active ja Premium, mutta pakkaa sekoittaa vielä 50-vuotisjuhlamalli. Manuaalivaihteisen perusversion saa omakseen alle 24 000 eurolla. Koeajettu versio edustaa hinnaston toista ääripäätä. Siitä on maksettava lähes 30 000 euroa.Corolla-malliston ainoa moottorivaihtoehto on Suomessa 1,6 litran bensiinimoottori. Hybridiäkään ei ole luvassa. Vaihteissa valinta on tehtävä kuusivaihteisen manuaalin ja portaattoman automaatin välillä.Puhditon ja äänekäsAjossa moottori vaikuttaa yllättävän puhdittomalta, tiukkoihin kiihdytyksiin on varauduttava ennakoimalla ja kaasua on painettava surutta. Asvalttiraketiksi Corollasta ei ole. Lukujen valossa kiihdytys 0–100 km/h taittuu 11,1 sekunnissa.Kaupunkiajossa pintakaasulla eteneminen on nykivää, vaikka automaatti ei varsinaista vaihtamista teekään. Ohjaus on tunnoton.Matka-ajossa Corolla palvelee paremmin. Moottoritiellä sujuva matkanopeus pysyy yllä vaivatta, mutta äänieristyksen puutteita ei voi olla huomaamatta huminan peittäessä muut äänet alleen. Soralla puute korostuu. Kivien kolina yllättää ensimmäisellä kerralla taatusti. Tien epätasaisuudet puskevat läpi selvästi. Huonolla hiekkatiellä tekee mieli kierrellä kuopat.Autosta välittyy laiska ajotuntuma. Se ei sovi yhteen päivittyneen ulkomuodon ja noin 30 000 euron hintalapun kanssa.Ajotietokoneen mukaan keskikulutus pysytteli seitsemässä litrassa sadalla kilometrillä kaupunkiajoa ja maantietä yhdistelevässä koeajossa.Takakontin lastausaukko on valitettavan ahdas ja nostokynnys korkea. Jopa perinteistä kylmälaukkua täytyy sovitella sisälle, vaikka kontissa on tilaa 425 litraa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyLisäturvaa vakionaUutta on, että jatkossa Corollan vakiovarusteluun kuuluu alinta varustetasoa lukuun ottamatta Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelu. Sen osat ovat törmäyksiä ennakoiva ja automaattisesti hätäjarruttava järjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja automaattiset kaukovalot. Lisäturva perustuu laser- ja kameratekniikkaan.Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Toyota Corolla 1.6 Valvematic Premium Multidrive S Hinta alkaen 26 698 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 537 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 6400 r/min Vääntö 160 Nm (4400 r/min) Vääntö 160 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4620 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 7.10.2024 Ajoneuvot McLaren W1 jatkaa F1:n ja P1:n ajatusta 2020-luvulla – avainlukuina 1 275 hevosvoimaa ja 1 000 kilon downforce 6.10.2024 Ajoneuvot Hyundai on valmistanut 100 miljoonaa autoa 57 vuodessa – niistä puolet tehtiin vain 11 vuodessa 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 3.10.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot E-5008 Allure Launch Edition – leijonaperheen suurin 3.10.2024 Ajoneuvot Fiatilla on meneillään puolentoista kuukauden tauko täyssähköauto 500e:n valmistuksessa – syynä pohjamudissa laahaavat myyntimäärät 2.10.2024 Uutinen Syyskuu oli surkea kuukausi – autojen ensirekisteröinnit suorastaan romahtivat 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 5.10.2024 Ajoneuvot Ihan kohta täällä: Toyota Proace Maxilla voi olla uudeksi automalliksi vähän ikää, mutta ostat sen joka tapauksessa 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 6.10.2024 Koeajo Maistiainen: Mini Aceman – ovela välimalli 6.10.2024 Lentokoneet Lentokoneet: uusi israelilainen startup-lentoyhtiö aikoo aloittaa ensi viikolla lennot alle 30 kilometrin päästä Libanonin rajasta 5.10.2024 Koeajo Koeajo: BMW X3 – Münchenin myyntimaasturin muodonmuutos 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä 30.9.2024 Ajoneuvot Upouusi Toyota Land Cruiser on vihdoinkin saanut Suomi-hinnat - mitä pidät 124 778 euron alkaen-hintalapusta? 1.10.2024 Uutinen Matkailuautossa oli jos jonkinlaista vikaa – myyjäliike tarjoutui ostamaan sen takaisin, mutta 4 500 euroa halvemmalla 4.10.2024 Uutinen Käytetyssä 100 000 euron Audissa olikin jotain muuta mitä myyjä kertoi – sitten riideltiin kymmenistä tuhansista euroista 2.10.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Octavia Combi – menestys ei jää tähän 26.9.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Paholainen odottelemassa saattoautoa 20.9.2024 Kotimaanmatkailu Päivän kuva: Texaco taksi parturi baari 21.9.2024 Matkailu Tirpitz-museo – Saksan miehittämässä Norjassa nähtiin toisen maailmansodan suurimpia sota-aluksia 14.9.2024 Ajoneuvot Maastotyypit: uudella Dacia Dusterilla raaskii - ja todellakin uskaltaa - mennä kovaankin maastoon 1.10.2024 Esittely Koeistuttu: Škoda Elroq – kohti myyntilastojen kärkeä