9.9.2016 Ajoneuvot Koeajo: vaatimaton viidenkympin villitys – Toyota Corolla Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Toyota Corolla on valmistajansa maailmanlaajuinen kestohitti, jonka suosiota on osin vaikea ymmärtää. Hyvää: ulkonäköpäivitys, sisätilat, turvavarustelu. Huonoa: äänieristys, puhditon moottori. 50-vuotissyntymäpäivänsä kunniaksi Toyota Corolla kävi läpi päivityskierroksen. Kyseessä on kautta aikain suosituin Toyota, jonka kauppa käy tällä hetkellä noin 150 maassa. Merkin kokonaismyynnistä Corollan varassa on viidennes, joten ei ihme, että valmistaja pitää muun muassa kestävän ja vähävikaisen kulkupelin maineen omaavan mallin hengissä vuosikymmenestä toiseen. Kaikkiaan Corolla-versioita on valmistettu jo reilusti yli 40 miljoonaa. Valmistajan laskelmien mukaan automalli oli tämän vuoden ensimmäisellä puoliskolla maailman myydyin. Koeajoon järjestyi malliston huippuyksilö Toyota Corolla 1.6 Valvematic Premium Multidrive S. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ulkonäköponnistuksilla eteenpäin Ulkonäköä ja sisätilojen ilmettä on ehostettu, eikä autosta ole pahaa sanottavaa. Uudet muodot erottuvat varsinkin keulalla. Tarjolla on myös kolme uutuusväriä. Pysäköity Corolla keräsi koeajon aikana runsaasti huomiota. Kiinnostus lienee laitettava osin muotoilun piikkiin. Kuljettajan paikalla mitoitus osuu hyvin tanakalle ja keskipituiselle miehelle. Hallintalaitteet ovat ulottuvilla ja ajoasennosta saa mieleisen, vaikka kovin täsmällisiä säätöjä istuimen vivut eivät tarjoakaan. Kovin persoonallinen Corolla ei ole, mutta massamyynnin jatkumisen kannalta valinta on viisas. Perusautolle riittää perusilme ja siihen maltillinen ripaus tyylikkyyttä päälle. Yhdistelmä ei ärsytä. Takana päälaki ottaa kattoon 180 senttisellä, mutta jo viisi senttiä lyhempi mahtuu matkustamaan mukavasti. Tilaa on tarjolla kolmelle, mutta useimpien nykyautojen tapaan kahdella kyytiläisellä pidempikin matka taittuu. Neljät varusteet, yksi moottori Corollaa myydään neljänä eri varusteluversiona. Perustasot ovat Life, Active ja Premium, mutta pakkaa sekoittaa vielä 50-vuotisjuhlamalli. Manuaalivaihteisen perusversion saa omakseen alle 24 000 eurolla. Koeajettu versio edustaa hinnaston toista ääripäätä. Siitä on maksettava lähes 30 000 euroa. Corolla-malliston ainoa moottorivaihtoehto on Suomessa 1,6 litran bensiinimoottori. Hybridiäkään ei ole luvassa. Vaihteissa valinta on tehtävä kuusivaihteisen manuaalin ja portaattoman automaatin välillä. Puhditon ja äänekäs Ajossa moottori vaikuttaa yllättävän puhdittomalta, tiukkoihin kiihdytyksiin on varauduttava ennakoimalla ja kaasua on painettava surutta. Asvalttiraketiksi Corollasta ei ole. Lukujen valossa kiihdytys 0–100 km/h taittuu 11,1 sekunnissa. Kaupunkiajossa pintakaasulla eteneminen on nykivää, vaikka automaatti ei varsinaista vaihtamista teekään. Ohjaus on tunnoton. Matka-ajossa Corolla palvelee paremmin. Moottoritiellä sujuva matkanopeus pysyy yllä vaivatta, mutta äänieristyksen puutteita ei voi olla huomaamatta huminan peittäessä muut äänet alleen. Soralla puute korostuu. Kivien kolina yllättää ensimmäisellä kerralla taatusti. Tien epätasaisuudet puskevat läpi selvästi. Huonolla hiekkatiellä tekee mieli kierrellä kuopat. Autosta välittyy laiska ajotuntuma. Se ei sovi yhteen päivittyneen ulkomuodon ja noin 30 000 euron hintalapun kanssa. Ajotietokoneen mukaan keskikulutus pysytteli seitsemässä litrassa sadalla kilometrillä kaupunkiajoa ja maantietä yhdistelevässä koeajossa. Takakontin lastausaukko on valitettavan ahdas ja nostokynnys korkea. Jopa perinteistä kylmälaukkua täytyy sovitella sisälle, vaikka kontissa on tilaa 425 litraa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lisäturvaa vakiona Uutta on, että jatkossa Corollan vakiovarusteluun kuuluu alinta varustetasoa lukuun ottamatta Toyota Safety Sense -turvallisuusvarustelu. Sen osat ovat törmäyksiä ennakoiva ja automaattisesti hätäjarruttava järjestelmä, kaistavahti, liikennemerkkien tunnistusjärjestelmä ja automaattiset kaukovalot. Lisäturva perustuu laser- ja kameratekniikkaan. Teksti ja kuvat: Antti Hentinen Toyota Corolla 1.6 Valvematic Premium Multidrive S Hinta alkaen 26 698 € Koeajetun auton hinta varusteineen 29 537 € Moottori Bensiinimoottori 1 598 cm³, 4 sylinteriä, portaaton automaattivaihteisto, etuveto. Teho 97 kW (132 hv), 6400 r/min Vääntö 160 Nm (4400 r/min) Vääntö 160 Nm (4400 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,1 s Huippunopeus 190 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 129 g/km Mitat pituus 4620 mm, leveys 1775 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2700 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 3 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Koeajo Koeajo: Citroën ë-C3 Van – noin 170 pizzalaatikon sähköpaku 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat 8.11.2025 Koeajo Koeajo: Nissan Qashqai e-Power – ilman turhaa dramatiikkaa 7.11.2025 Sähköpyörät Sähköpyörän koeajo: Canyon Citylite:On – sähköpyörä, joka lupaa hoitaa kaiken 7.11.2025 Ajoneuvot Audi vahvisti ensi vuodelle kolme tärkeää, osittain ennennäkemätöntä uutuutta – luvassa iso maasturi Q9, kompakti sähköauto sekä vihdoin uusi Q7 Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 13.11.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Škoda Elroqin näyttö kerää kehuja, mutta kahvimuki ja kännykkä tappelevat elintilasta 11.11.2025 Autoilu Yksityisen taukopaikan valtteina oma leipomo, laaja aukiolo ja sijainti 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 6.11.2025 Käyttötesti Dacia Duster ja haikeiden jäähyväisten viimeisiä ajatuksia – Käyttötesti 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista