5.6.2020 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: Volvot kulkevat jatkossa vain 180 km/h, ja se on pelkästään hyvä asia Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Huippunopeuden rajoittaminen tehdään turvallisuussyistä, mutta se tuo paljon muitakin hyötyjä. Toukokuun lopulla Volvo ilmoitti rajoittavansa kaikkien automallien huippunopeuden 180 kilometriin tunnissa. Motiivi on tietysti turvallisuudessa.Vastaan on vaikea väittää: kuinka usein lujempaa tarvitsee päästä? Saksan lisäksi maailmassa ei edes ole montaa paikkaa, missä lujempaa saisi yleisellä tiellä ajaa.montaa paikkaa ole, missä 180 kilometriä tunnissa lujempaa tarvitsisi päästä yleisellä tiellä. Kilparadoilla saisi ajaa, mutta eipä Volvon mallistosta ratapäiväautoja löydy.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMikä on sopiva huippunopeus?Miksi juuri 180 kilometriä tunnissa, onhan sekin liikenneturvallisuuden nimissä tarpeettoman korkea nopeus. Ruotsalaiset halunnevat jättää vähän puskuria korkeimpien ajonopeuksien ja huippunopeuden väliin, jotta laittomimmissakaan ohituksissa ei tule yllätyksiä.Ja vaikka 180 kilometriä tunnissa on korkean kuuloinen ajonopeus, on se Volvojen tasoisille nykyautoille vielä ajodynaamisesti mitätön lukema. Se ei ole nopeus, joka aiheuttaisi hallinnan menetystä – mutta se voi olla aivan väärä tilannenopeus, aivan kuten 80 kilometriä tunnissakin, mikäli olosuhteet ovat huonot.Nopeuden kasvaessa ajoneuvojen väliset erot alkavat kuitenkin erottua, ja jo 225 km/h nopeudessa premium-luokan autojenkin välillä on yllättävän suuria eroja, jopa 250 kilometriin tunnissa rajoitettujen saksalaismerkkien kesken.180 km/h lienee siis riittävän paljon, muttei liikaa.Hitaudesta paremmuuteenUnohdetaan kuitenkin turvallisuus: huippunopeuden rajoittaminen voi tehdä autoista paljon parempia tavallisessa arjessa.Jos auto ei kulje yli 180 km/h, alustasta voidaan tehdä mukavampi, kun iskunvaimennuksen ei tarvitse selvittää töyssyjä 230 km/h nopeudessa. Renkaista voidaan tehdä kevyempiä, kun niiden ei tarvitse kestää teoreettista Saksan läpiajoa yli 200 km/h keskinopeudella. Aerodynamiikassa ei tarvitse pohtia korkeiden nopeuksien aiheuttamaa nostetta, joka tekisi autosta epävakaan.Sähköistys hyötyyToki epäilemättä yksi Volvon päämotiivi on sähköistys: sähköautot ovat pääsääntöisesti yksivaihteisia, joten korkean huippunopeuden tavoittelu voi aiheuttaa kompromissin hyötysuhteeseen taajama-ajossa.Huippunopeuden alentaminen helpottaa myös ladattavia hybridiautoja, etenkin Volvon tapaisia, joissa etuakselilla on polttomoottori ja taka-akselilla sähkömoottori. 8-portainen vaihteisto pitää polttomoottorin pyörintänopeusalueen haluttuna vaikka kuinka korkeisiin nopeuksiin saakka, mutta yksivaihteiselle sähkömoottorille ajonopeusalue 0–250 km/h asettaisi valtavia ongelmia: riittävän pitkä välitys tekisi sähköisestä liikkeellelähdöstä hyvin vaikeaa, lyhyt välitys taas saisi taka-akselin sähkömoottorin pyörimään ylikierroksilla. Jokainen monivaihteisella polkupyörällä ajanut voinee samaistua tilanteeseen. Osa valmistajista ratkaisee ongelman mekaanisella kytkimellä, joka irrottaa taka-akselin sähkömoottorin tietyn ajonopeuden jälkeen. Tätäkään ei tarvita, kun nopeus rajoitetaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySeurataanko esimerkkiä?Huippunopeuden rajoittaminen ei tietysti tee Volvoista automaattisesti parempia autoja: kaikki yllä mainitut edut saavutettaneen vasta tulevilla perusrakenteilla, jotka suunnitellaan 180 km/h huippunopeuteen heti alusta alkaen. Toivottavasti potentiaali hyödynnetään tulevaisuudessa, sillä niin kiehtovaa kuin korkea nopeus onkin, on se aivan älytön tekosyy tehdä henkilöautosta vähän huonommin tavalliseen arkeen soveltuva. On mielenkiintoista nähdä, miten autoala reagoi Volvon esimerkkiin.Teksti ja kuva: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?