15.1.2018 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: G on kuollut, kauan eläköön uusi G Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin G-sarjan sukupolvenvaihdoksen voisi ohittaa kevyenä kasvojenkohotuksena. Totuus on toinen: vain muutama osa säilyi ennallaan. Kantikas ja karismaattinen dinosaurus aloittaa puhtaalta pöydältä. Ennakkohuhut pitivät paikkaansa: Mercedes-Benzin ikoninen G-sarja uudistuu täysin. Tänään Detroitin autonäyttelyssä paljastettu uuden sukupolven G-sarja todellakin on uuden sukupolven maasturi: yhteisiä osia vuodelta 1979 periytyvään, nyt väistyvään G:hen on vain muutama.Tästä kaikki alkoi vuonna 1979.Geländewagen kehitettiin militääriajoneuvoksi, josta sitä vuosi vuodelta hiottiin sivistyneemmäksi. Ratkaiseva muutos auton tarinassa nähtiin vuonna 1989, kun mallisto jaettiin siviilikäyttöön tehtyyn maasturiin ja työkäyttöön tehtyyn työjuhtaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArmeijan leivistä Hollywoodin kaduilleJuuri tästä alkoi G-luokan menestys, joskin vauhti kehittyi verkkaasti. Sadattatuhannetta yksilöä juhlittiin vasta viidentoista vuoden tuotannon jälkeen 1994. Yhtä kauan kesti toiseen sataan tuhanteen, joka rikottiin vuonna 2009. Auton ikääntyessä kaupankäynti kiihtyi. 300 000 G-malli valmistui Itävallan Grazista tänä keväänä, vain kahdeksan vuotta aiempaa ennätystä myöhemmin.Vuosimallin 2015 Mercedes-Benz G 350d.G on takonut uusia myyntiennätyksiä viime vuosina. Siitä on tullut kulttiauto myös mutapolkujen ulkopuolella. Esimerkiksi Los Angelesin äveriäimmillä seuduilla ei voi välttyä näkemästä Mercedes-AMG:n käsittelemiä G 63 -monstereita. Monella tapaa G:n menestys on lähes koomista: yksi henkilöautohistorian kyvykkäimmistä ja kestävimmistä maastoajoneuvoista nousee kukoistukseen Hollywoodin tasaisilla asvalteilla urheilurenkaiden ja korisarjojen rampauttamana.Mercedes-Benz G500 4x4² korotti maavaraa porttaaliakselien avulla.Historian painolasti pois harteiltaTäysuudistus oli Mercedes-Benzille ainoa vaihtoehto: nyt tuotannosta väistyvän G-sarjan lähes 40-vuoden malli-ikä kiehtoo, mutta samalla se on rasite. Auton kori on Golfia kapeampana ahdas ja siihen on vaikea lisätä viimeisimpiä avustimia, kamerajärjestelmiä ja muita uutuuksia. Kunnollista mukitelinettäkään ohjaamoon ei saatu vuosikymmenien aikana rakennettua. Lisäksi käsityöpainotteinen rakenne alkaa käydä kalliiksi nykyisillä tuotantomäärillä ja työvoimakustannuksilla.Alkuperäisen W460-sarjan Mercedes-Benz G:n ohjaamo oli karun funktionaalinen. Nyt vuonna 2017 tuotannosta väistyneen mallin sisusta perustui samoihin elementteihin, mutta muovi ja vinyyli oli korvattu nahalla ja jalomateriaaleilla.Täysuudistus on ainoa tapa modernisoida kaikki: sähköt, ohjausjärjestelmä, tilankäyttö ynnä muut ominaisuudet. Painoakin pudotettiin 170 kiloa käyttämällä alumiinia ovissa, lokasuojissa ja konepellissä. Siis paikoissa, jotka eivät vaikuta auton rakenteen lujuuteen.Legendan uudistaminen ei silti ole helppoa. G-mallin kiehtovuus on juuri ollut sen pitkän iän tuoma karisma, joka koostuu hyvistä, mutta myös huonoista ominaisuuksista: vankasta rakenteesta, jäykistä akseleista, kiertokuulaohjauksesta, avarasta näkyvyydestä ja vankasti kiinni kolahtavista ovista. Ainakin viime mainitun Mercedes-Benz on kertonut siirtävänsä suoraan uutuuteen.Uusikin G perustuu yhä erilliseen tikapuurunkoon.Ja miten uuteen G:hen tulisi edes suhtautua? Aiemmin kaikki auton ongelmakohdat on voinut sivuuttaa toteamalla niiden olevan historiallisia jäänteitä työkonejuurista. Uusi G on vain kopio edeltäjästään. Se on olemassa, koska sen edeltäjä oli pidetty klassikko. Uusi G on syntynyt näköispainokseksi. Eikä se ole väärin.G-sarjaa voisi verrata Porsche 911 -malliin. Molemmat ovat paitsi ikonisia stuttgartilaisia, molemmat ovat nyt kokeneet suuren muutoksen. Vuonna 1997 Porsche uudisti 911:sta täysin, ja samalla moottori vaihtui vesijäähdytteiseen. Harrastajien keskuudessa ilmajäähdytetyt mallit ovat erityisen rakkaita, mutta kukaan ei voi sanoa 911:sta menneen sukupolvenvaihdoksessa pilalle. Historia on arvokas asia, mutta hengissä pysyminen vaatii uudistumista.Vuosimallin 2018 Mercedes-Benz GAinoa oikea ratkaisuTeknisten tietojen valossa Mercedes-Benz on pitänyt tinkimättömiä maasto-ominaisuuksia korkeimpana prioriteettinä: alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukot ovat tallella. Saksalaiset tietävät, että nyt on kyse uskottavuudesta. Erillisjousitetulla etuakselilla ja merkittävästi väljemmillä korimitoilla (53mm pidempi, 121 mm leveämpi) uudesta G:stä on pyritty tekemään huomattavasti mukavampi arjessa, mutta se tuskin edelleenkään kaihtaa pientä oikoreittiä Saharan läpi. G-sarjan uusiminen niin, että vain asianharrastaja ymmärtää auton olevan kokonaan uusi, oli ainoa oikea ratkaisu. G-Wagenin legenda jatkaa katkeamattomana eteenpäin, mutta samalla auto sopii paremmin ajan henkeen. Koko ajatusketju toki perustuu siihen oletukseen, että Mercedes-Benz onnistuu modernisoinnissa. Se selviää myöhemmin koeajolla.Huomattavasti vaikeampi tilanne on edessä Land Roverilla: Defenderin tuotannon päättymisestä on kulunut jo kaksi vuotta. Näköispainos ei enää kelpaa, mutta miten rakastettua menestysreseptiä uskaltaisi muuttaa?Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz ja Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajatuksia autoista Merkkikerhot ovat jäsentensä ilmentymiä – Ajatuksia autoista 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen