15.1.2018 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: G on kuollut, kauan eläköön uusi G Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin G-sarjan sukupolvenvaihdoksen voisi ohittaa kevyenä kasvojenkohotuksena. Totuus on toinen: vain muutama osa säilyi ennallaan. Kantikas ja karismaattinen dinosaurus aloittaa puhtaalta pöydältä. Ennakkohuhut pitivät paikkaansa: Mercedes-Benzin ikoninen G-sarja uudistuu täysin. Tänään Detroitin autonäyttelyssä paljastettu uuden sukupolven G-sarja todellakin on uuden sukupolven maasturi: yhteisiä osia vuodelta 1979 periytyvään, nyt väistyvään G:hen on vain muutama. Tästä kaikki alkoi vuonna 1979. Geländewagen kehitettiin militääriajoneuvoksi, josta sitä vuosi vuodelta hiottiin sivistyneemmäksi. Ratkaiseva muutos auton tarinassa nähtiin vuonna 1989, kun mallisto jaettiin siviilikäyttöön tehtyyn maasturiin ja työkäyttöön tehtyyn työjuhtaan. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Armeijan leivistä Hollywoodin kaduille Juuri tästä alkoi G-luokan menestys, joskin vauhti kehittyi verkkaasti. Sadattatuhannetta yksilöä juhlittiin vasta viidentoista vuoden tuotannon jälkeen 1994. Yhtä kauan kesti toiseen sataan tuhanteen, joka rikottiin vuonna 2009. Auton ikääntyessä kaupankäynti kiihtyi. 300 000 G-malli valmistui Itävallan Grazista tänä keväänä, vain kahdeksan vuotta aiempaa ennätystä myöhemmin. Vuosimallin 2015 Mercedes-Benz G 350d. G on takonut uusia myyntiennätyksiä viime vuosina. Siitä on tullut kulttiauto myös mutapolkujen ulkopuolella. Esimerkiksi Los Angelesin äveriäimmillä seuduilla ei voi välttyä näkemästä Mercedes-AMG:n käsittelemiä G 63 -monstereita. Monella tapaa G:n menestys on lähes koomista: yksi henkilöautohistorian kyvykkäimmistä ja kestävimmistä maastoajoneuvoista nousee kukoistukseen Hollywoodin tasaisilla asvalteilla urheilurenkaiden ja korisarjojen rampauttamana. Mercedes-Benz G500 4x4² korotti maavaraa porttaaliakselien avulla. Historian painolasti pois harteilta Täysuudistus oli Mercedes-Benzille ainoa vaihtoehto: nyt tuotannosta väistyvän G-sarjan lähes 40-vuoden malli-ikä kiehtoo, mutta samalla se on rasite. Auton kori on Golfia kapeampana ahdas ja siihen on vaikea lisätä viimeisimpiä avustimia, kamerajärjestelmiä ja muita uutuuksia. Kunnollista mukitelinettäkään ohjaamoon ei saatu vuosikymmenien aikana rakennettua. Lisäksi käsityöpainotteinen rakenne alkaa käydä kalliiksi nykyisillä tuotantomäärillä ja työvoimakustannuksilla. Alkuperäisen W460-sarjan Mercedes-Benz G:n ohjaamo oli karun funktionaalinen. Nyt vuonna 2017 tuotannosta väistyneen mallin sisusta perustui samoihin elementteihin, mutta muovi ja vinyyli oli korvattu nahalla ja jalomateriaaleilla. Täysuudistus on ainoa tapa modernisoida kaikki: sähköt, ohjausjärjestelmä, tilankäyttö ynnä muut ominaisuudet. Painoakin pudotettiin 170 kiloa käyttämällä alumiinia ovissa, lokasuojissa ja konepellissä. Siis paikoissa, jotka eivät vaikuta auton rakenteen lujuuteen. Legendan uudistaminen ei silti ole helppoa. G-mallin kiehtovuus on juuri ollut sen pitkän iän tuoma karisma, joka koostuu hyvistä, mutta myös huonoista ominaisuuksista: vankasta rakenteesta, jäykistä akseleista, kiertokuulaohjauksesta, avarasta näkyvyydestä ja vankasti kiinni kolahtavista ovista. Ainakin viime mainitun Mercedes-Benz on kertonut siirtävänsä suoraan uutuuteen. Uusikin G perustuu yhä erilliseen tikapuurunkoon. Ja miten uuteen G:hen tulisi edes suhtautua? Aiemmin kaikki auton ongelmakohdat on voinut sivuuttaa toteamalla niiden olevan historiallisia jäänteitä työkonejuurista. Uusi G on vain kopio edeltäjästään. Se on olemassa, koska sen edeltäjä oli pidetty klassikko. Uusi G on syntynyt näköispainokseksi. Eikä se ole väärin. G-sarjaa voisi verrata Porsche 911 -malliin. Molemmat ovat paitsi ikonisia stuttgartilaisia, molemmat ovat nyt kokeneet suuren muutoksen. Vuonna 1997 Porsche uudisti 911:sta täysin, ja samalla moottori vaihtui vesijäähdytteiseen. Harrastajien keskuudessa ilmajäähdytetyt mallit ovat erityisen rakkaita, mutta kukaan ei voi sanoa 911:sta menneen sukupolvenvaihdoksessa pilalle. Historia on arvokas asia, mutta hengissä pysyminen vaatii uudistumista. Vuosimallin 2018 Mercedes-Benz G Ainoa oikea ratkaisu Teknisten tietojen valossa Mercedes-Benz on pitänyt tinkimättömiä maasto-ominaisuuksia korkeimpana prioriteettinä: alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukot ovat tallella. Saksalaiset tietävät, että nyt on kyse uskottavuudesta. Erillisjousitetulla etuakselilla ja merkittävästi väljemmillä korimitoilla (53mm pidempi, 121 mm leveämpi) uudesta G:stä on pyritty tekemään huomattavasti mukavampi arjessa, mutta se tuskin edelleenkään kaihtaa pientä oikoreittiä Saharan läpi. G-sarjan uusiminen niin, että vain asianharrastaja ymmärtää auton olevan kokonaan uusi, oli ainoa oikea ratkaisu. G-Wagenin legenda jatkaa katkeamattomana eteenpäin, mutta samalla auto sopii paremmin ajan henkeen. Koko ajatusketju toki perustuu siihen oletukseen, että Mercedes-Benz onnistuu modernisoinnissa. Se selviää myöhemmin koeajolla. Huomattavasti vaikeampi tilanne on edessä Land Roverilla: Defenderin tuotannon päättymisestä on kulunut jo kaksi vuotta. Näköispainos ei enää kelpaa, mutta miten rakastettua menestysreseptiä uskaltaisi muuttaa? Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz ja Lauri Ahtiainen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?