15.1.2018 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: G on kuollut, kauan eläköön uusi G Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mercedes-Benzin G-sarjan sukupolvenvaihdoksen voisi ohittaa kevyenä kasvojenkohotuksena. Totuus on toinen: vain muutama osa säilyi ennallaan. Kantikas ja karismaattinen dinosaurus aloittaa puhtaalta pöydältä. Ennakkohuhut pitivät paikkaansa: Mercedes-Benzin ikoninen G-sarja uudistuu täysin. Tänään Detroitin autonäyttelyssä paljastettu uuden sukupolven G-sarja todellakin on uuden sukupolven maasturi: yhteisiä osia vuodelta 1979 periytyvään, nyt väistyvään G:hen on vain muutama.Tästä kaikki alkoi vuonna 1979.Geländewagen kehitettiin militääriajoneuvoksi, josta sitä vuosi vuodelta hiottiin sivistyneemmäksi. Ratkaiseva muutos auton tarinassa nähtiin vuonna 1989, kun mallisto jaettiin siviilikäyttöön tehtyyn maasturiin ja työkäyttöön tehtyyn työjuhtaan.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyArmeijan leivistä Hollywoodin kaduilleJuuri tästä alkoi G-luokan menestys, joskin vauhti kehittyi verkkaasti. Sadattatuhannetta yksilöä juhlittiin vasta viidentoista vuoden tuotannon jälkeen 1994. Yhtä kauan kesti toiseen sataan tuhanteen, joka rikottiin vuonna 2009. Auton ikääntyessä kaupankäynti kiihtyi. 300 000 G-malli valmistui Itävallan Grazista tänä keväänä, vain kahdeksan vuotta aiempaa ennätystä myöhemmin.Vuosimallin 2015 Mercedes-Benz G 350d.G on takonut uusia myyntiennätyksiä viime vuosina. Siitä on tullut kulttiauto myös mutapolkujen ulkopuolella. Esimerkiksi Los Angelesin äveriäimmillä seuduilla ei voi välttyä näkemästä Mercedes-AMG:n käsittelemiä G 63 -monstereita. Monella tapaa G:n menestys on lähes koomista: yksi henkilöautohistorian kyvykkäimmistä ja kestävimmistä maastoajoneuvoista nousee kukoistukseen Hollywoodin tasaisilla asvalteilla urheilurenkaiden ja korisarjojen rampauttamana.Mercedes-Benz G500 4x4² korotti maavaraa porttaaliakselien avulla.Historian painolasti pois harteiltaTäysuudistus oli Mercedes-Benzille ainoa vaihtoehto: nyt tuotannosta väistyvän G-sarjan lähes 40-vuoden malli-ikä kiehtoo, mutta samalla se on rasite. Auton kori on Golfia kapeampana ahdas ja siihen on vaikea lisätä viimeisimpiä avustimia, kamerajärjestelmiä ja muita uutuuksia. Kunnollista mukitelinettäkään ohjaamoon ei saatu vuosikymmenien aikana rakennettua. Lisäksi käsityöpainotteinen rakenne alkaa käydä kalliiksi nykyisillä tuotantomäärillä ja työvoimakustannuksilla.Alkuperäisen W460-sarjan Mercedes-Benz G:n ohjaamo oli karun funktionaalinen. Nyt vuonna 2017 tuotannosta väistyneen mallin sisusta perustui samoihin elementteihin, mutta muovi ja vinyyli oli korvattu nahalla ja jalomateriaaleilla.Täysuudistus on ainoa tapa modernisoida kaikki: sähköt, ohjausjärjestelmä, tilankäyttö ynnä muut ominaisuudet. Painoakin pudotettiin 170 kiloa käyttämällä alumiinia ovissa, lokasuojissa ja konepellissä. Siis paikoissa, jotka eivät vaikuta auton rakenteen lujuuteen.Legendan uudistaminen ei silti ole helppoa. G-mallin kiehtovuus on juuri ollut sen pitkän iän tuoma karisma, joka koostuu hyvistä, mutta myös huonoista ominaisuuksista: vankasta rakenteesta, jäykistä akseleista, kiertokuulaohjauksesta, avarasta näkyvyydestä ja vankasti kiinni kolahtavista ovista. Ainakin viime mainitun Mercedes-Benz on kertonut siirtävänsä suoraan uutuuteen.Uusikin G perustuu yhä erilliseen tikapuurunkoon.Ja miten uuteen G:hen tulisi edes suhtautua? Aiemmin kaikki auton ongelmakohdat on voinut sivuuttaa toteamalla niiden olevan historiallisia jäänteitä työkonejuurista. Uusi G on vain kopio edeltäjästään. Se on olemassa, koska sen edeltäjä oli pidetty klassikko. Uusi G on syntynyt näköispainokseksi. Eikä se ole väärin.G-sarjaa voisi verrata Porsche 911 -malliin. Molemmat ovat paitsi ikonisia stuttgartilaisia, molemmat ovat nyt kokeneet suuren muutoksen. Vuonna 1997 Porsche uudisti 911:sta täysin, ja samalla moottori vaihtui vesijäähdytteiseen. Harrastajien keskuudessa ilmajäähdytetyt mallit ovat erityisen rakkaita, mutta kukaan ei voi sanoa 911:sta menneen sukupolvenvaihdoksessa pilalle. Historia on arvokas asia, mutta hengissä pysyminen vaatii uudistumista.Vuosimallin 2018 Mercedes-Benz GAinoa oikea ratkaisuTeknisten tietojen valossa Mercedes-Benz on pitänyt tinkimättömiä maasto-ominaisuuksia korkeimpana prioriteettinä: alennusvaihteisto ja tasauspyörästön lukot ovat tallella. Saksalaiset tietävät, että nyt on kyse uskottavuudesta. Erillisjousitetulla etuakselilla ja merkittävästi väljemmillä korimitoilla (53mm pidempi, 121 mm leveämpi) uudesta G:stä on pyritty tekemään huomattavasti mukavampi arjessa, mutta se tuskin edelleenkään kaihtaa pientä oikoreittiä Saharan läpi. G-sarjan uusiminen niin, että vain asianharrastaja ymmärtää auton olevan kokonaan uusi, oli ainoa oikea ratkaisu. G-Wagenin legenda jatkaa katkeamattomana eteenpäin, mutta samalla auto sopii paremmin ajan henkeen. Koko ajatusketju toki perustuu siihen oletukseen, että Mercedes-Benz onnistuu modernisoinnissa. Se selviää myöhemmin koeajolla.Huomattavasti vaikeampi tilanne on edessä Land Roverilla: Defenderin tuotannon päättymisestä on kulunut jo kaksi vuotta. Näköispainos ei enää kelpaa, mutta miten rakastettua menestysreseptiä uskaltaisi muuttaa?Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz ja Lauri AhtiainenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 21.1.2025 Autoilu Käytetyt autot vaihtavat vilkkaasti omistajaa 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Autoilu Autoliitto kummeksuu rikosuhrimaksun tarvetta tieliikennerikoksissa 20.1.2025 Autoilu Työsuhdeautot auraavat latua liikenteen sähköistymisessä 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 21.1.2025 Kuluttajat Autoilija kolaroi autonsa matkalla vaihtamaan talvirenkaita – olisi pitänyt olla talvirenkaat, vakuutusyhtiö pienensi korvausta 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa