29.7.2020 Ajoneuvot Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi The Nissan Ariya Concept is making its North American debut at the Las Vegas trade show. Bringing together advanced technologies on an all-new EV platform, the zero-emission crossover embodies Nissan Intelligent Mobility, an expansive lineup of vehicle technologies and services that deliver an innovative, future-thinking driving and ownership experience for the customer, today and tomorrow. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläisen Autocarin saamien tietojen mukaan Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi ja se tulee olemaan vielä suurempi kuin juuri julkistettu Ariya. Brittiläinen Autocar uutisoi, että Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Ariyan perään. Hiljattain esitelty Nissan Ariya on jo itsessään Qashqaita suurempi täyssähköinen katumaasturi eli SUV, jota odotellaan myyntiin ensi vuoden puolella. Tulevalla mallilla ei ole vielä edes nimeä, mutta kyseessä tulisi olemaan vielä Ariyaakin suurempi SUV. Nissan kertookin, että sen on tarkoituksena julkaista tulevan 18 kuukauden aikana peräti 12 uutta mallia, joten tämä asettunee siihen joukkoon. Ariyan on tarkoitus täyttää kuluttajien ensimmäisen aallon kysyntä sähköiselle autolle ja seuraavan suuremman SUVin on jatkettava tuolla tiellä. Japanilaisvalmistaja uskoo nopeaan kehitykseen sähköisten voimalinjojen menekissä, joka tarkoittaa lukumääräisenä ennustuksena yli miljoonan sähköisellä voimalinjalla varustetun auton vuositahtia vuoden 2023 loppuun mennessä. Samana vuonna Nissan lupailee omasta mallistostaan 50% olevan sähköistetty, mutta emme tiedä tuleeko mitä täyssähkoautoja siihen mennessä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Ariyan suurempi sisarus tulisi olemaan Nissanin kolmas puhtaasti sähköautoksi suunniteltu ja valmistettu malli. Todella suurikokoisen katumaasturin ymmärtää, sillä niiden kysyntä on suurta sekä Kiinassa että Yhdysvalloissa – kahdella valtaisalla markkinalla. Lisäksi merkin rooli Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansissa on juuri suurikokoisten mallien kehitystyössä. Tuon suurikokoisen katumaasturin olisi tarkoitus tarjota sama noin 500 kilometrin toimintamatka Ariyan kanssa. Myöhemmin Nissan saattaa hyvin tehdä pienemmillä akuilla ja toimintamatkalla varustettuja sähköautoja, mutta tälle suurelle uudelle mallille reilumpi toimintamatka on yhtiön mukaan tärkeä. Jo useaan kertaan mainittu Ariya hyödyntää allianssin uutta modulaarista CMF-EV-perusrakennetta, joka on kehitetty puhtaasti sähköautoja varten. Kalliin perusrakenteen kehittäminen vaatii kuitenkin useita sitä hyödyntäviä malleja, aivan kuten myös Volkswagen-konserni hyödyntää MEB-perusrakennettaan useassa eri automallissa. Autocar sai yllättävänkin suoran vastauksen miten Nissan tuota perusrakennetta aikoo hyödyntää. – Samaa perusrakennetta tullaan hyödyntämään myös muihin autoihin. Sekä C-SUV että D-SUV segmentit tulevat kasvamaan noin 300% tulevien kolmen vuoden aikana, joten haluamme hyödyntää perusrakennettamme kasvavissa segmenteissä seuraavien vuosien aikana, vihjaa varsin suoraan Nissanin Euroopan sähköautopuolen johtaja Helen Perry. – Kaikki riippuu kysynnästä ja kuluttajien vaatimuksista. Jos olisimme tuoneet Ariyan aikaisemmin markkinoille, asiakkaamme eivät välttämättä olisi olleet valmiita sille. Teknologia ei olisi ollut samalla tasolla kuin se tulee olemaan nyt julkaistulle mallille. Lisäksi, vaikka koronavirus on ollut kauhea, niin se on saanut kuluttajat puntaroimaan asioiden tärkeyttä – kuten paikallispäästöjä. Chademo vs. CCS ja V2G Mielenkiintoisesti tuon pidemmän toimintamatkan kanssa Ariya on vaihtanut Euroopan alueella Nissan Leafista tutun Chademo-latausjärjestelmän CCS-järjestelmään – Japanissa Nissan Ariya tulee käyttämään Chademoa. Näistä CCS on toki tällä hetkellä yleisempi ja laajemmin käytetty. Nissanin perustelu on varsin yksiselitteinen. – Näkemyksemme mukaan Ariya on talouden ykkösauto, kun taas Leaf edustaa usein talouden toista autoa. Perustimme valitun latausjärjestelmän siihen, kuinka kuluttaja käyttää autoa. Valitsimme 500 kilometrin toimintamatkan tarjoavan suuren akun toimintamatka-ahdistuksen minimoimiseksi, joten on myös tärkeää tarjota kuluttajille laajin mahdollinen pikalatausverkosto. CCS ei kuitenkaan tällä hetkellä tue kaksisuuntaista latausta (V2G), toisin kuin Chademo ja tämä on Nissania kiinnostava alue. Nissan aikoo jatkossakin laajentaa tätä mahdollisuutta. Moottori raportoi hiljattain, että kotitalouden kaksisuuntainen lataus (V2H) kiinnostaa kovasti Audia, joka tekee aiheesta tutkimusta. – Emme ole hylkäämässä Chademoa. Se tulee jatkossakin löytymään Leafista ja e-NV200 -pakettiautosta. Se mahdollistaa jo nyt kaksisuuntaisen latauksen (V2G), kun CCS on vasta tutkimuksen alkumetreillä, kertoo Perry. Lähde: Autocar, Nissan; Kuvituskuva: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku