29.7.2020 Ajoneuvot Ariyaa suurempi – Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi The Nissan Ariya Concept is making its North American debut at the Las Vegas trade show. Bringing together advanced technologies on an all-new EV platform, the zero-emission crossover embodies Nissan Intelligent Mobility, an expansive lineup of vehicle technologies and services that deliver an innovative, future-thinking driving and ownership experience for the customer, today and tomorrow. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittiläisen Autocarin saamien tietojen mukaan Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi ja se tulee olemaan vielä suurempi kuin juuri julkistettu Ariya. Brittiläinen Autocar uutisoi, että Nissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturi Ariyan perään. Hiljattain esitelty Nissan Ariya on jo itsessään Qashqaita suurempi täyssähköinen katumaasturi eli SUV, jota odotellaan myyntiin ensi vuoden puolella. Tulevalla mallilla ei ole vielä edes nimeä, mutta kyseessä tulisi olemaan vielä Ariyaakin suurempi SUV.Nissan kertookin, että sen on tarkoituksena julkaista tulevan 18 kuukauden aikana peräti 12 uutta mallia, joten tämä asettunee siihen joukkoon. Ariyan on tarkoitus täyttää kuluttajien ensimmäisen aallon kysyntä sähköiselle autolle ja seuraavan suuremman SUVin on jatkettava tuolla tiellä.Japanilaisvalmistaja uskoo nopeaan kehitykseen sähköisten voimalinjojen menekissä, joka tarkoittaa lukumääräisenä ennustuksena yli miljoonan sähköisellä voimalinjalla varustetun auton vuositahtia vuoden 2023 loppuun mennessä. Samana vuonna Nissan lupailee omasta mallistostaan 50% olevan sähköistetty, mutta emme tiedä tuleeko mitä täyssähkoautoja siihen mennessä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNissanilta tulee toinenkin sähkökatumaasturiAriyan suurempi sisarus tulisi olemaan Nissanin kolmas puhtaasti sähköautoksi suunniteltu ja valmistettu malli. Todella suurikokoisen katumaasturin ymmärtää, sillä niiden kysyntä on suurta sekä Kiinassa että Yhdysvalloissa – kahdella valtaisalla markkinalla. Lisäksi merkin rooli Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansissa on juuri suurikokoisten mallien kehitystyössä.Tuon suurikokoisen katumaasturin olisi tarkoitus tarjota sama noin 500 kilometrin toimintamatka Ariyan kanssa. Myöhemmin Nissan saattaa hyvin tehdä pienemmillä akuilla ja toimintamatkalla varustettuja sähköautoja, mutta tälle suurelle uudelle mallille reilumpi toimintamatka on yhtiön mukaan tärkeä.Jo useaan kertaan mainittu Ariya hyödyntää allianssin uutta modulaarista CMF-EV-perusrakennetta, joka on kehitetty puhtaasti sähköautoja varten. Kalliin perusrakenteen kehittäminen vaatii kuitenkin useita sitä hyödyntäviä malleja, aivan kuten myös Volkswagen-konserni hyödyntää MEB-perusrakennettaan useassa eri automallissa. Autocar sai yllättävänkin suoran vastauksen miten Nissan tuota perusrakennetta aikoo hyödyntää.– Samaa perusrakennetta tullaan hyödyntämään myös muihin autoihin. Sekä C-SUV että D-SUV segmentit tulevat kasvamaan noin 300% tulevien kolmen vuoden aikana, joten haluamme hyödyntää perusrakennettamme kasvavissa segmenteissä seuraavien vuosien aikana, vihjaa varsin suoraan Nissanin Euroopan sähköautopuolen johtaja Helen Perry.– Kaikki riippuu kysynnästä ja kuluttajien vaatimuksista. Jos olisimme tuoneet Ariyan aikaisemmin markkinoille, asiakkaamme eivät välttämättä olisi olleet valmiita sille. Teknologia ei olisi ollut samalla tasolla kuin se tulee olemaan nyt julkaistulle mallille. Lisäksi, vaikka koronavirus on ollut kauhea, niin se on saanut kuluttajat puntaroimaan asioiden tärkeyttä – kuten paikallispäästöjä.Chademo vs. CCS ja V2GMielenkiintoisesti tuon pidemmän toimintamatkan kanssa Ariya on vaihtanut Euroopan alueella Nissan Leafista tutun Chademo-latausjärjestelmän CCS-järjestelmään – Japanissa Nissan Ariya tulee käyttämään Chademoa. Näistä CCS on toki tällä hetkellä yleisempi ja laajemmin käytetty. Nissanin perustelu on varsin yksiselitteinen.– Näkemyksemme mukaan Ariya on talouden ykkösauto, kun taas Leaf edustaa usein talouden toista autoa. Perustimme valitun latausjärjestelmän siihen, kuinka kuluttaja käyttää autoa. Valitsimme 500 kilometrin toimintamatkan tarjoavan suuren akun toimintamatka-ahdistuksen minimoimiseksi, joten on myös tärkeää tarjota kuluttajille laajin mahdollinen pikalatausverkosto.CCS ei kuitenkaan tällä hetkellä tue kaksisuuntaista latausta (V2G), toisin kuin Chademo ja tämä on Nissania kiinnostava alue. Nissan aikoo jatkossakin laajentaa tätä mahdollisuutta. Moottori raportoi hiljattain, että kotitalouden kaksisuuntainen lataus (V2H) kiinnostaa kovasti Audia, joka tekee aiheesta tutkimusta.– Emme ole hylkäämässä Chademoa. Se tulee jatkossakin löytymään Leafista ja e-NV200 -pakettiautosta. Se mahdollistaa jo nyt kaksisuuntaisen latauksen (V2G), kun CCS on vasta tutkimuksen alkumetreillä, kertoo Perry.Lähde: Autocar, Nissan; Kuvituskuva: Nissan Lue lisää Kaikki artikkelit 14.3.2025 Uutinen Moottorin haastattelu: Toyota ei usko solid state -akkujen tulevan massatuotantoon vielä vuosikausiin 14.3.2025 Ajoneuvot Ulkonäkö pettää – Mercedes-Benz CLA on nyt nimittäin aivan uusi, ja lähtökohtaisesti valmistajansa energiatehokkain sähköauto 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Autoilu Isoveli valvoo ilmasta – poliisi turvautuu drooneihin liikennevalvonnassakin 12.3.2025 Uutinen VR muokkaa matkustusluokkia – mutta miten lippujen hinnoittelu muuttuu? 12.3.2025 Uutinen Toyota suunnittelee täyssähköisen ”mopoauton” valmistamista: 100 kilometrin toimintamatka 10 000 eurolla 12.3.2025 Matkailu Norwegianin matkustajamäärät kasvoivat talvikuukausina merkittävästi 11.3.2025 Ajoneuvot Alfa Romeo Junior saa nelivedon ja lisää urheilullisuutta 11.3.2025 Liikennepolitiikka Isot kaupungit huolissaan – liikenteen kehittämisen rahoitus ei ole riittävää ja näyttää laskevan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 14.3.2025 Ajoneuvot Saisiko olla maailman nopeimmin kiihtyvä tuotantoauto? Tässä on Porsche Taycan Turbo GT 13.3.2025 Laivat Päivän kuva: Prinsessa ehostumassa 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Mazda 6e – sähkö pukee Mazdaa 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 9.3.2025 Laivat Rauman telakka rakensi Tallinnan-laivan ja Tasmanian-laivan - näin käyttötarkoitus erottaa ulkoisesti hyvin samanlaiset alukset toisistaan 13.3.2025 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanille saa taas varata korjaamoajan, kun matka oli katketa tehojen katoamiseen 14.3.2025 Sähköautot Koeistuttu: Toyota Urban Cruiser on susi lampaan vaatteissa, tai siis Suzuki Toyotan vaatteissa 5.3.2025 Autoilun hinta Tonnin pommit ovat nyt kolmen tonnin pommeja – mihin katosivat halvimmat autot? 11.3.2025 Autoilu Nakkaatko renkaat ulkovarastoon säilytykseen? Se saattaa pilata kumit ennätysajassa 19.2.2025 Kuluttajat Fordin Ecoboost-moottorien jakopääongelmat puhuttavat – Ford on Briteissä myöntänyt massiivisen virheen, Suomessa ei 25.2.2025 Uutinen Autosta rikkoutui takalasi – asiakkaan ostama lasivakuutus ei korvannutkaan 6.3.2025 Autoilu Täytyykö peltoautokin liikennevakuuttaa? – Näin vastaa asiantuntija