18.9.2018 Ajoneuvot Vihdoin täällä: Audi E-tron – Saksan toinenkin sähkö-SUV saapui Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Saksalaisten hyökkäys premium-luokan sähköautorintamalle jatkuu. Mercedes-Benz ehti ensin omalla EQC-mallillaan, ja nyt on Audin oman sähköisen katumaasturin E-tronin vuoro. On oikeastaan huvittavaa, miten vuosia odotettujen saksalaisten premium-sähköautojen esittelyajankohdissa puhutaan lopulta päivien tarkkuudesta. Audi E-tron, ingolstadtilaisten pelinavaus sähköautojen maailmaan, piti alun perin julkistaa jo elokuun 30. päivänä, siis viikkoa ennen Mercedes-Benzin vastaavaa mallia EQC:tä. Tuo Brysseliin kaavailtu esittelytilaisuus kuitenkin lopulta peruttiin ja siirrettiin Yhdysvaltoihin – osuvalle maaperälle Kalifornian San Franciscoon, koko nykyisen sähköautobuumin aloittaneen Teslan kotikonnuille. E-tronin esittelytilaisuus on kaiken kaikkiaan massiivinen – paikalla on arvioiden mukaan 1 600 mediaan, auton tulevaan asiakaskuntaan sekä valmistajan ja myyntiverkoston piiriin kuuluvaa henkilöä. Kaikesta huokui, että nyt ei oltu ihan tavallisen autouutuuden ensiesiintymisen ovella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutun näköinen ja uusi Parin viikon lykkäys lanseerauksessa ei loppujen lopuksi merkitse yhtään mitään, sillä kyseessä on Audin osalta satsaus pitkälle tulevaisuuteen. E-tronia seuraa monta muutakin paikallisesti päästötöntä autoa – tarkoitus on, että mallisto kattaa vuonna 2025 yli 10 sähköautoa. Audi ei pakkaa omaa sähköautomallistoansa erityisen alabrändin alle Mercedeksen EQ:n tapaan, vaan auto esiintyy simppelisti Audina – ja vieläpä mallinimellä, jota on käytetty muun muassa valmistajan aiemmissa lataushybridimalleissa. E-tron nähtiin konseptina jo vuonna 2015, ja naamioituja, valmiimpia autoja on näkynyt Audin pressikuvissa jo hyvän aikaa. Nyt esitelty lopullinen tuotantoversio noudattelee noista saatuja ennakkokäsityksiä. Mutta vaikka E-tron näyttää jo olemassa olevilta Audin malleilta, paketti on koko lailla uutta suunnittelua. Niin pohjalevy kuin korirakennekin on luotu juuri sähköautoa varten, joskin erinäisiä komponentteja on lainailtu sieltä täältä VW-konsernin tuotteista. Muodoiltaan ja myös mittasuhteiltaan E-tron on lähinnä Audi Q8:aa, mutta sähköauto on vielä sitäkin matalampi. 4,9-metrisen auton konsepti on hyödynnetty tavaratiloissa, sillä syvän 600-litraisen takakontin ohella käytössä on 60-litrainen etutavaratila. Sen edessä oleva keulamaski on taas yksi versio Audin nykyisestä SUV-muodista. Akusto on pakattu levyksi akselien väliin, joten pohjasta on saatu aerodynaamisesti täysin tasainen. Ilmanvastusta alentaa osaltaan myös (lähes) maailmanuutuus, lisävarusteena saatavat virtuaaliset sivupeilit. Tavallisia peilejä selvästi sirompina ne puhkovat ilmaa sulavammin, ja takana tulevaa liikennettä voi tarkkailla ovipaneeleihin upotetuista näytöistä, jotka toistavat peileihin sijoitettujen kameroiden näkymät. Pidemmälle ja nopeammin Kilpailu Mercedeksen EQC:n kanssa tulee tietysti olemaan kovaa, joten näiden kahden sähköauton numeroarvoeroilla on ainakin imagoa kohottavaa merkitystä. E-tronin toimintamatkaksi luvataan WLTP-normilla yli 400 kilometriä eli samat mitä Mercedes uskoo EQC:n saavuttavan, mutta Audissa käytetään isompaa, 95 kilowattitunnin akkua kilpailijan 80 kilowattitunnin sijaan. Latausnopeudessakin Audi on edellä, sillä E-Tronia voidaan ennätysmäisellä jopa 150 kilowatin teholla, kun EQC:ssä vastaava lukema on maksimissaan 110 kilowattia. Etenkin tulevaisuudessa, kun nykyistä nopeammat latausasemat yleistyvät, Audin akut täyttyvät siis lyhyemmässä ajassa. Teslamaista tykitystä Premium-luokan sähköauto ei voi olla laiska. E-tronissakin eteen ja taakse sijoitetut sähkömoottorit tuottavat 265 kilowatin (360 hv) yhteistehon, joka kasvaa vaihteiston S-asentoon siirryttäessä vielä 300 kilowattiin (408 hv). Näillä eväillä sähköauto sinkoaa nollasta sataan parhaimmillaan 5,7 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 200 km/h – kuin viittauksena Mercedes-Benz EQC:n 180 km/h maksiminopeudelle. Yhdessä etu- ja taka-akselien sähkömoottorit muodostavat nelivedon, jota Audin edustaja kehuu ”parhaaksi Quattro-nelivedoksi ikinä”. Tämä, kuten uuden sähköhydraulisen jarrujärjestelmän luoma poljintuntuma, jäävät loppuvuodesta suoritettavien lehdistökoeajojen aiheiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Omansa voi jo tilata E-tronin tuotanto starttasi syyskuun kolmantena päivänä, ja autoa on voitu ennakkotilata Suomessakin jo kesäkuusta lähtien. Ensimmäiset autot saapuvat asiakkaidensa käsiin ensi vuoden alkupuolella. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?