18.9.2018 Ajoneuvot Vihdoin täällä: Audi E-tron – Saksan toinenkin sähkö-SUV saapui Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Saksalaisten hyökkäys premium-luokan sähköautorintamalle jatkuu. Mercedes-Benz ehti ensin omalla EQC-mallillaan, ja nyt on Audin oman sähköisen katumaasturin E-tronin vuoro. On oikeastaan huvittavaa, miten vuosia odotettujen saksalaisten premium-sähköautojen esittelyajankohdissa puhutaan lopulta päivien tarkkuudesta. Audi E-tron, ingolstadtilaisten pelinavaus sähköautojen maailmaan, piti alun perin julkistaa jo elokuun 30. päivänä, siis viikkoa ennen Mercedes-Benzin vastaavaa mallia EQC:tä. Tuo Brysseliin kaavailtu esittelytilaisuus kuitenkin lopulta peruttiin ja siirrettiin Yhdysvaltoihin – osuvalle maaperälle Kalifornian San Franciscoon, koko nykyisen sähköautobuumin aloittaneen Teslan kotikonnuille. E-tronin esittelytilaisuus on kaiken kaikkiaan massiivinen – paikalla on arvioiden mukaan 1 600 mediaan, auton tulevaan asiakaskuntaan sekä valmistajan ja myyntiverkoston piiriin kuuluvaa henkilöä. Kaikesta huokui, että nyt ei oltu ihan tavallisen autouutuuden ensiesiintymisen ovella. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tutun näköinen ja uusi Parin viikon lykkäys lanseerauksessa ei loppujen lopuksi merkitse yhtään mitään, sillä kyseessä on Audin osalta satsaus pitkälle tulevaisuuteen. E-tronia seuraa monta muutakin paikallisesti päästötöntä autoa – tarkoitus on, että mallisto kattaa vuonna 2025 yli 10 sähköautoa. Audi ei pakkaa omaa sähköautomallistoansa erityisen alabrändin alle Mercedeksen EQ:n tapaan, vaan auto esiintyy simppelisti Audina – ja vieläpä mallinimellä, jota on käytetty muun muassa valmistajan aiemmissa lataushybridimalleissa. E-tron nähtiin konseptina jo vuonna 2015, ja naamioituja, valmiimpia autoja on näkynyt Audin pressikuvissa jo hyvän aikaa. Nyt esitelty lopullinen tuotantoversio noudattelee noista saatuja ennakkokäsityksiä. Mutta vaikka E-tron näyttää jo olemassa olevilta Audin malleilta, paketti on koko lailla uutta suunnittelua. Niin pohjalevy kuin korirakennekin on luotu juuri sähköautoa varten, joskin erinäisiä komponentteja on lainailtu sieltä täältä VW-konsernin tuotteista. Muodoiltaan ja myös mittasuhteiltaan E-tron on lähinnä Audi Q8:aa, mutta sähköauto on vielä sitäkin matalampi. 4,9-metrisen auton konsepti on hyödynnetty tavaratiloissa, sillä syvän 600-litraisen takakontin ohella käytössä on 60-litrainen etutavaratila. Sen edessä oleva keulamaski on taas yksi versio Audin nykyisestä SUV-muodista. Akusto on pakattu levyksi akselien väliin, joten pohjasta on saatu aerodynaamisesti täysin tasainen. Ilmanvastusta alentaa osaltaan myös (lähes) maailmanuutuus, lisävarusteena saatavat virtuaaliset sivupeilit. Tavallisia peilejä selvästi sirompina ne puhkovat ilmaa sulavammin, ja takana tulevaa liikennettä voi tarkkailla ovipaneeleihin upotetuista näytöistä, jotka toistavat peileihin sijoitettujen kameroiden näkymät. Pidemmälle ja nopeammin Kilpailu Mercedeksen EQC:n kanssa tulee tietysti olemaan kovaa, joten näiden kahden sähköauton numeroarvoeroilla on ainakin imagoa kohottavaa merkitystä. E-tronin toimintamatkaksi luvataan WLTP-normilla yli 400 kilometriä eli samat mitä Mercedes uskoo EQC:n saavuttavan, mutta Audissa käytetään isompaa, 95 kilowattitunnin akkua kilpailijan 80 kilowattitunnin sijaan. Latausnopeudessakin Audi on edellä, sillä E-Tronia voidaan ennätysmäisellä jopa 150 kilowatin teholla, kun EQC:ssä vastaava lukema on maksimissaan 110 kilowattia. Etenkin tulevaisuudessa, kun nykyistä nopeammat latausasemat yleistyvät, Audin akut täyttyvät siis lyhyemmässä ajassa. Teslamaista tykitystä Premium-luokan sähköauto ei voi olla laiska. E-tronissakin eteen ja taakse sijoitetut sähkömoottorit tuottavat 265 kilowatin (360 hv) yhteistehon, joka kasvaa vaihteiston S-asentoon siirryttäessä vielä 300 kilowattiin (408 hv). Näillä eväillä sähköauto sinkoaa nollasta sataan parhaimmillaan 5,7 sekunnissa, ja huippunopeus on rajoitettu lukemaan 200 km/h – kuin viittauksena Mercedes-Benz EQC:n 180 km/h maksiminopeudelle. Yhdessä etu- ja taka-akselien sähkömoottorit muodostavat nelivedon, jota Audin edustaja kehuu ”parhaaksi Quattro-nelivedoksi ikinä”. Tämä, kuten uuden sähköhydraulisen jarrujärjestelmän luoma poljintuntuma, jäävät loppuvuodesta suoritettavien lehdistökoeajojen aiheiksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Omansa voi jo tilata E-tronin tuotanto starttasi syyskuun kolmantena päivänä, ja autoa on voitu ennakkotilata Suomessakin jo kesäkuusta lähtien. Ensimmäiset autot saapuvat asiakkaidensa käsiin ensi vuoden alkupuolella. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 15.11.2025 Ajoneuvot Bentleyn tuleva sähköauto saanee Bentaygan tuntumaan keijukaiselta, mutta uusi Continental GT Supersports on kevein Bentley 85 vuoteen 14.11.2025 Ajoneuvot Audin ensiesiintyminen autourheilun kuninkuusluokassa lähestyy – R26 Concept näyttää Audin tulevan F1-identiteetin 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 12.11.2025 Autokauppa Haussa leijonan osa – Peugeotin sähkökatumaastureihin neliveto 10.11.2025 Ajoneuvot Tältä näyttää Toyotan Cyber Sumo – eli siis uusi Toyota Hilux, joka tulee ensi kertaa tarjolle myös täyssähköisenä 10.11.2025 Uutinen Renault raivaa tilaa museoon – harvinaisuudet huutokaupassa 10.11.2025 Uutinen Teekkarien Autokerho – 75 vuotta tekniikkaa, tarinoita ja tekemisen meininkiä 10.11.2025 Uutinen Suomessa kuolee vuosittain liki 200 ihmistä tieliikenteessä – Pohjoismaat yhä sitkeästi edellä turvallisuudessa 8.11.2025 Ajoneuvot Renault Twingo E-Tech todistaa, että 90-lukukin voi olla jo automuotoilussa retroa – sitä ovat myös taloustietoisuutta henkivät suorituskykylukemat Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Kopioi linkki Kopioi linkki leikepöydälle Facebook Jaa facebookissa WhatsApp Jaa WhatsAppissa Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 15.11.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: 27-litrainen V12-Beast 14.11.2025 Moottori 100 vuotta Moottori 100 vuotta: keväällä 1949 oman auton sai valita näiden 24 sallitun mallin joukosta - jos vain sattui saamaan autolle ostoluvan 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 13.11.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz näyttää meille ensikuvat uudesta, joulukuussa paljastettavasta GLB-katumaasturistaan 14.11.2025 Yleinen Koeajo: BYD Dolphin Surf – Suomen halvin sähköauto, mutta millä hinnalla? 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 10.11.2025 Lentokoneet Saksalainen lomalentoyhtiö Condor eläköitti Euroopan viimeisen "lentävän lyijykynän", harvinaiseksi jääneen Boeing 757-300:n 10.11.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Peugeot 505 Break 4x4 Dangel ei ole elämäntapafarmari, vaan enemmänkin oikea maastoauto 9.11.2025 Koeajo Koeajo: Mazda 6e – taistelua sähköä vastaan ei olisi kannattanut pitkittää näin kauan 13.11.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Vantaalta löytyi tiettävästi Suomen ensimmäinen "Rättisitikka" 11.11.2025 Autoilu Tyyppiviat: viallinen jakoketju voi tuhota koko moottorin – etenkin näiden autojen kohdalla kannattaa olla tarkkana 20.10.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Nissan Juke - "juuri katsastettu, mutta puomi tuli lasista läpi" 26.10.2025 Ajatuksia autoista Väläytin vahingossa pitkät rekkakuskin naamalle neljä kertaa, mutta väitän silti ajovalojen olevan paras asia uusissa autoissa – Ajatuksia autoista 28.10.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tässä oli Teboil vielä viikko sitten 20.10.2025 Kuluttajat Mitätön vika johti tuhansien eurojen moottorikorjaukseen – kuluttaja ja korjaamo väänsivät Škodaan tulleista korjauskustannuksista