1.12.2019 Ajoneuvot Audi kasvattaa E-tron sähköauton toimintamatkaa vaihtamatta akkua – miten se on mahdollista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi hienosäätää E-tron sähköautoaan yhä taloudellisemmaksi. Audi E-tron Sportbackin julkaisutiedotteessa ihmettelimme viistoperäversion kasvanutta akkukokoa: uuden koriversion akun käytettäväksi kapasiteetiksi kerrottiin 86,5 kilowattituntia, kun aiemmin E-tronille on ilmoitettu 83 kilowattitunnin akkukapasiteetti. Tässä kohtaa kyse on akun kapasiteetista, jonka auto antaa kuljettajan käyttöön. Teoreettiselta kapasiteetiltaan E-tronin akku on aina ollut 95 kilowattituntinen – Audi siis on pienentänyt akkuun jäävää puskuria. Sitä tarvitaan, sillä litiumakut ikääntyvät eniten, kun niitä käytetään joko aivan tyhjäksi tai täydeksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Akku on viestintähaaste Kaikki valmistajat jättävät akkuun puskuria huolettoman käytön takaamiseksi, mutta valitettavasti valmistajien asiakkaille viestittävä kapasiteetti vaihtelee: osa kertoo suoraan kuljettajan käytössä olevan kapasiteetin, osa taas kertoo sen suuremman ja komeamman teoreettisen lukeman. Valitettavasti osa merkeistä ei edes kerro, kummasta lukemasta on kyse. Harvoin kahden lukeman ero on kuitenkaan ollut niin suuri, kuin Audi E-tronissa alun perin oli – todennäköisesti suurella turvapuskurilla saksalaisvalmistaja vain haluaa varmistaa akun oikean toiminnan, etenkin E-tronin huippunopeaa pikalatausta käytettäessä. Pihimmät jarrut Uusi akunkäyttöstrategia saapui sopivasti uuden E-tron Sportback -mallin myötä, mutta päivitys tehtiin myös alkuperäiseen pystyperäiseen E-tron-malliin. Samassa yhteydessä auton energiatehokkuutta parannettiin kehitetyllä jarrujärjestelmällä. Audi kertoo onnistuneensa vähentämään jarruista tulevaa ajovastusta, joka johtuu levyjarrun rakenteelle tyypillisestä hienoisesta hankaamisesta. Pientä säätöä kaikkialla Lisäksi Audi kertoo tehneensä hienosäätöä sähkömoottorien ohjaukseen. Auto etenee normaaliajossa takavedolla, ja etuakselin induktiosähkömoottori on valmistajan mukaan ”lähes täysin irrotettu” sähköjärjestelmälstä. Toki tilanteen vaatiessa nelivetoa kumpikin sähkömoottori on välittömästi valmiina. Hienosäätöä on tehty myös jäähdytysjärjestelmään: Audi kertoo vähentäneensä jäähdytysnestevirtaa säästääkseen pumppausenergiaa, kuitenkaan heikentämättä jäähdytystehoa. Myös auton regeneratiiviseen jarrutukseen on tehty muutoksia: valmistajan mukaan kolmen jarrutustehon eroja on kasvatettu, jotta voimakkainta on saatu lähemmäs ”yhdellä polkimella ajoa”. Audi kertoo muutosten kasvattavan E-tron 55 quattro -mallien toimintamatkaa 25 kilometriä WLTP-syklillä. Se tarkoittaa pystyperäisellä korilla 436 kilometrin toimintamatkaa. Valmistaja ei kuitenkaan kerro, voidaanko ohjelmistopohjaiset muutokset tehdä takautuvasti jo valmistettuihin E-tron -yksilöihin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Edullisempi versio tulossa Lisäksi mallista on tulossa myyntiin E-tron 50 quattro, jossa hupputeho on laskenut 312 hevosvoimaan ja akun käytettävä kapasiteetti on 64,7 kilowattituntia. Pienemmän akun kerrotaan olevan peräti 120 kiloa kevyempi kuin 55-mallissa. Audi kertoo E-tron 50 quattron WLTP-toimintamatkaksi 347 kilometriä. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?