1.12.2019 Ajoneuvot Audi kasvattaa E-tron sähköauton toimintamatkaa vaihtamatta akkua – miten se on mahdollista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi hienosäätää E-tron sähköautoaan yhä taloudellisemmaksi. Audi E-tron Sportbackin julkaisutiedotteessa ihmettelimme viistoperäversion kasvanutta akkukokoa: uuden koriversion akun käytettäväksi kapasiteetiksi kerrottiin 86,5 kilowattituntia, kun aiemmin E-tronille on ilmoitettu 83 kilowattitunnin akkukapasiteetti.Tässä kohtaa kyse on akun kapasiteetista, jonka auto antaa kuljettajan käyttöön. Teoreettiselta kapasiteetiltaan E-tronin akku on aina ollut 95 kilowattituntinen – Audi siis on pienentänyt akkuun jäävää puskuria. Sitä tarvitaan, sillä litiumakut ikääntyvät eniten, kun niitä käytetään joko aivan tyhjäksi tai täydeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkku on viestintähaasteKaikki valmistajat jättävät akkuun puskuria huolettoman käytön takaamiseksi, mutta valitettavasti valmistajien asiakkaille viestittävä kapasiteetti vaihtelee: osa kertoo suoraan kuljettajan käytössä olevan kapasiteetin, osa taas kertoo sen suuremman ja komeamman teoreettisen lukeman. Valitettavasti osa merkeistä ei edes kerro, kummasta lukemasta on kyse.Harvoin kahden lukeman ero on kuitenkaan ollut niin suuri, kuin Audi E-tronissa alun perin oli – todennäköisesti suurella turvapuskurilla saksalaisvalmistaja vain haluaa varmistaa akun oikean toiminnan, etenkin E-tronin huippunopeaa pikalatausta käytettäessä.Pihimmät jarrutUusi akunkäyttöstrategia saapui sopivasti uuden E-tron Sportback -mallin myötä, mutta päivitys tehtiin myös alkuperäiseen pystyperäiseen E-tron-malliin.Samassa yhteydessä auton energiatehokkuutta parannettiin kehitetyllä jarrujärjestelmällä. Audi kertoo onnistuneensa vähentämään jarruista tulevaa ajovastusta, joka johtuu levyjarrun rakenteelle tyypillisestä hienoisesta hankaamisesta.Pientä säätöä kaikkiallaLisäksi Audi kertoo tehneensä hienosäätöä sähkömoottorien ohjaukseen. Auto etenee normaaliajossa takavedolla, ja etuakselin induktiosähkömoottori on valmistajan mukaan ”lähes täysin irrotettu” sähköjärjestelmälstä. Toki tilanteen vaatiessa nelivetoa kumpikin sähkömoottori on välittömästi valmiina.Hienosäätöä on tehty myös jäähdytysjärjestelmään: Audi kertoo vähentäneensä jäähdytysnestevirtaa säästääkseen pumppausenergiaa, kuitenkaan heikentämättä jäähdytystehoa.Myös auton regeneratiiviseen jarrutukseen on tehty muutoksia: valmistajan mukaan kolmen jarrutustehon eroja on kasvatettu, jotta voimakkainta on saatu lähemmäs ”yhdellä polkimella ajoa”.Audi kertoo muutosten kasvattavan E-tron 55 quattro -mallien toimintamatkaa 25 kilometriä WLTP-syklillä. Se tarkoittaa pystyperäisellä korilla 436 kilometrin toimintamatkaa.Valmistaja ei kuitenkaan kerro, voidaanko ohjelmistopohjaiset muutokset tehdä takautuvasti jo valmistettuihin E-tron -yksilöihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdullisempi versio tulossaLisäksi mallista on tulossa myyntiin E-tron 50 quattro, jossa hupputeho on laskenut 312 hevosvoimaan ja akun käytettävä kapasiteetti on 64,7 kilowattituntia. Pienemmän akun kerrotaan olevan peräti 120 kiloa kevyempi kuin 55-mallissa. Audi kertoo E-tron 50 quattron WLTP-toimintamatkaksi 347 kilometriä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 23.6.2025 Uutinen Kahdesta Kamuxilla myydystä jenkkiautosta löytyi myös manipuloitu matkamittarin lukema 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?