1.12.2019 Ajoneuvot Audi kasvattaa E-tron sähköauton toimintamatkaa vaihtamatta akkua – miten se on mahdollista? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Audi hienosäätää E-tron sähköautoaan yhä taloudellisemmaksi. Audi E-tron Sportbackin julkaisutiedotteessa ihmettelimme viistoperäversion kasvanutta akkukokoa: uuden koriversion akun käytettäväksi kapasiteetiksi kerrottiin 86,5 kilowattituntia, kun aiemmin E-tronille on ilmoitettu 83 kilowattitunnin akkukapasiteetti.Tässä kohtaa kyse on akun kapasiteetista, jonka auto antaa kuljettajan käyttöön. Teoreettiselta kapasiteetiltaan E-tronin akku on aina ollut 95 kilowattituntinen – Audi siis on pienentänyt akkuun jäävää puskuria. Sitä tarvitaan, sillä litiumakut ikääntyvät eniten, kun niitä käytetään joko aivan tyhjäksi tai täydeksi.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyAkku on viestintähaasteKaikki valmistajat jättävät akkuun puskuria huolettoman käytön takaamiseksi, mutta valitettavasti valmistajien asiakkaille viestittävä kapasiteetti vaihtelee: osa kertoo suoraan kuljettajan käytössä olevan kapasiteetin, osa taas kertoo sen suuremman ja komeamman teoreettisen lukeman. Valitettavasti osa merkeistä ei edes kerro, kummasta lukemasta on kyse.Harvoin kahden lukeman ero on kuitenkaan ollut niin suuri, kuin Audi E-tronissa alun perin oli – todennäköisesti suurella turvapuskurilla saksalaisvalmistaja vain haluaa varmistaa akun oikean toiminnan, etenkin E-tronin huippunopeaa pikalatausta käytettäessä.Pihimmät jarrutUusi akunkäyttöstrategia saapui sopivasti uuden E-tron Sportback -mallin myötä, mutta päivitys tehtiin myös alkuperäiseen pystyperäiseen E-tron-malliin.Samassa yhteydessä auton energiatehokkuutta parannettiin kehitetyllä jarrujärjestelmällä. Audi kertoo onnistuneensa vähentämään jarruista tulevaa ajovastusta, joka johtuu levyjarrun rakenteelle tyypillisestä hienoisesta hankaamisesta.Pientä säätöä kaikkiallaLisäksi Audi kertoo tehneensä hienosäätöä sähkömoottorien ohjaukseen. Auto etenee normaaliajossa takavedolla, ja etuakselin induktiosähkömoottori on valmistajan mukaan ”lähes täysin irrotettu” sähköjärjestelmälstä. Toki tilanteen vaatiessa nelivetoa kumpikin sähkömoottori on välittömästi valmiina.Hienosäätöä on tehty myös jäähdytysjärjestelmään: Audi kertoo vähentäneensä jäähdytysnestevirtaa säästääkseen pumppausenergiaa, kuitenkaan heikentämättä jäähdytystehoa.Myös auton regeneratiiviseen jarrutukseen on tehty muutoksia: valmistajan mukaan kolmen jarrutustehon eroja on kasvatettu, jotta voimakkainta on saatu lähemmäs ”yhdellä polkimella ajoa”.Audi kertoo muutosten kasvattavan E-tron 55 quattro -mallien toimintamatkaa 25 kilometriä WLTP-syklillä. Se tarkoittaa pystyperäisellä korilla 436 kilometrin toimintamatkaa.Valmistaja ei kuitenkaan kerro, voidaanko ohjelmistopohjaiset muutokset tehdä takautuvasti jo valmistettuihin E-tron -yksilöihin.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyEdullisempi versio tulossaLisäksi mallista on tulossa myyntiin E-tron 50 quattro, jossa hupputeho on laskenut 312 hevosvoimaan ja akun käytettävä kapasiteetti on 64,7 kilowattituntia. Pienemmän akun kerrotaan olevan peräti 120 kiloa kevyempi kuin 55-mallissa. Audi kertoo E-tron 50 quattron WLTP-toimintamatkaksi 347 kilometriä.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen, lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen