26.2.2021 Ajoneuvot Audi Q5 Sportback TFSI e quattro – kyttyräselkäinen lataushybridi 61 997 euroa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Lisähintaisella katon oikaisulla varustettu lataushybridi Audi Q5 Sportback TFSI e quattro alkaa noin 62 000 euron hinnasta ja tarjoaa yli 60 kilometriä sähköistä toimintamatkaa. Audi Q5 Sportback TFSI e quattro on viimeisin lisäys koko Q5-mallistoon. Viime vuoden puolella päivittynyt Audi Q5 alkaa alle 58 000 euron hinnasta, mutta se edustaa silloin perinteisempää katumaasturimuotoa ja perinteistä polttomoottoriliikkumista. Kyttyräselkäisen Sportbackin halajava joutuu maksamaan muutaman tuhannen euron verran lisähintaa. Sama teema toistuu myös nyt hinnastoon lisätyn lataushybridin Q5 Sportback TFSI e quattron kohdalla. Nyt myyntiin tulleet mallit edustavat Sportbackin Electrified Edition -erikoismalleja. Niiden hinnat alkavat 61 997 euroa maksavasta Q5 Sportback 50 TFSI e 220 kW quattro S tronic -mallista Advanced -varustetasolla. S Line -varustetaso kohottaa hintaa muutamalla tuhannella ja lähes 70 hevosvoimaa tehokkaampi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro vielä 5 000 euroa lisää. Mitä tällä rahalla sitten saa? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Audi Q5 Sportback TFSI e quattro Kyttyräselkäinen viisiovinen katumaasturi, tai kuten Audi asian ilmaisee "elegantti SUV coupé" on tarjolla kahtena eri tehovaihtoehtona: Q5 Sportback 50 TFSI e quattro rajoittaa tehon lukemaan 220 kW (299 hv) ja Q5 Sportback 55 TFSI e quattro tarjoaa 270 kW (367 hv). Kiihtyvyysarvot (0-100 km/h) ovat 6,1 sekuntia 50 TFSI e quattron tapauksessa ja 5,3 sekuntia tehokkaammalle 55 TFSI e quattrolle. Vaikka huipputehoa on teennäisesti rajoitettu kahden version luomiseksi, ei autoissa ole muuta eroa. Sekä Q5 TFSI e quattro että Q5 Sportback TFSI e quattro käyttävät samaa voimalinjaa molemmissa tehoversioissa. Molemmissa on 2,0 TFSI -bensiinimoottori, joka tuottaa tehoa 195 kW (265 hv) ja vääntöä 370 Nm sekä sähkömoottori, joka tuottaa huipputehon 105 kW ja vääntöä maksimissaan 350 Nm. Molemmat moottorit välittävät voimansa seitsemänvaihteisen S tronic -automaattivaihteiston kautta ultrateknologialla varustettuun quattro-nelivetoon. Normaalissa ajotilanteessa auto toimii etuvetoisena, mutta tilanteen vaatiessa myös taka-akselille välitetään voimaa. Sähköllä voidaan ajaa aina 135 km/h nopeuteen saakka. Molemmissa tehoversioissa on 14,4 kilowattitunnin nestekierrolla varustettu akku (nettokapasiteetti), joka takaa sähköistä toimintamatkaa WLTP-mittauksessa jopa yli 60 kilometriä. Myös perinteisemmät muodot omaava Q5 on saanut lataushybridiversioonsa tämän suuremman akun. Akun täyteen lataaminen kestää noin kaksi ja puoli tuntia ladattaessa voimavirtapistorasiasta (400 V / 16 A) ja lataus tapahtuu maksimissaan 7,4 kilowatin teholla. Kotilatauspistokkeesta (230 V) ladattaessa akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää hiukan yli kahdeksan tuntia. Varustelu Advanced Myyntiin mallit tulevat kattavasti varusteltuina Electrified Edition -erikoisversioina, joten jo hinnaston aloittava Advanced-varusteltu Q5 Sportback omaa varsin kattavan listauksen. Näistä olennaisimpia lienevät 7-tuumainen ajotietokone, 10,1-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, kolmealueinen automaatti-ilmastointi, sähköisesti toimiva takaluukku, vakionopeudensäädin, peruutuskamera sekä parkkitutkat edessä ja takana. Monitoimiohjauspyörä on päällystetty nahalla, etujakkarat ovat sporttiversiot ja älypuhelin on liitettävissä tietoviihdejärjestelmään. Auton valot on toteutettu led-teknologialla. Lisäksi varusteluun kuuluu runsaasti ulkoisia somisteita ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet. Arvokkaampi S Line -varustelu lisää vähempitehoiseen versioon lähinnä logoja ja somisteita. Sen sijaan tehokkaampi 55 TFSI e quattro tuo mukanaan sellaisia varusteita, kuten vetokoukku, mukautuva ilmajousitus, äänieristetyt etusivulasit, sekä Audin virtuaalinen mittaristo. Näillä tehdään jo jonkinlaista pesäeroa ja tarjotaan vastinetta tuhansien eurojen lisähinnalle. Kuvat ja lähde: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku