26.2.2021

Audi Q5 Sportback TFSI e quattro – kyttyräselkäinen lataushybridi 61 997 euroa

Audi Q5 Sportback TFSI e

Lisähintaisella katon oikaisulla varustettu lataushybridi Audi Q5 Sportback TFSI e quattro alkaa noin 62 000 euron hinnasta ja tarjoaa yli 60 kilometriä sähköistä toimintamatkaa.

Audi Q5 Sportback TFSI e quattro on viimeisin lisäys koko Q5-mallistoon. Viime vuoden puolella päivittynyt Audi Q5 alkaa alle 58 000 euron hinnasta, mutta se edustaa silloin perinteisempää katumaasturimuotoa ja perinteistä polttomoottoriliikkumista. Kyttyräselkäisen Sportbackin halajava joutuu maksamaan muutaman tuhannen euron verran lisähintaa. Sama teema toistuu myös nyt hinnastoon lisätyn lataushybridin Q5 Sportback TFSI e quattron kohdalla.

Nyt myyntiin tulleet mallit edustavat Sportbackin Electrified Edition -erikoismalleja. Niiden hinnat alkavat 61 997 euroa maksavasta Q5 Sportback 50 TFSI e 220 kW quattro S tronic -mallista Advanced -varustetasolla. S Line -varustetaso kohottaa hintaa muutamalla tuhannella ja lähes 70 hevosvoimaa tehokkaampi Q5 Sportback 55 TFSI e quattro vielä 5 000 euroa lisää. Mitä tällä rahalla sitten saa?

Audi Q5 Sportback TFSI e

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Audi Q5 Sportback TFSI e quattro

Kyttyräselkäinen viisiovinen katumaasturi, tai kuten Audi asian ilmaisee "elegantti SUV coupé" on tarjolla kahtena eri tehovaihtoehtona: Q5 Sportback 50 TFSI e quattro rajoittaa tehon lukemaan 220 kW (299 hv) ja Q5 Sportback 55 TFSI e quattro tarjoaa 270 kW (367 hv). Kiihtyvyysarvot (0-100 km/h) ovat 6,1 sekuntia 50 TFSI e quattron tapauksessa ja 5,3 sekuntia tehokkaammalle 55 TFSI e quattrolle.

Vaikka huipputehoa on teennäisesti rajoitettu kahden version luomiseksi, ei autoissa ole muuta eroa. Sekä Q5 TFSI e quattro että Q5 Sportback TFSI e quattro käyttävät samaa voimalinjaa molemmissa tehoversioissa. Molemmissa on 2,0 TFSI -bensiinimoottori, joka tuottaa tehoa 195 kW (265 hv) ja vääntöä 370 Nm sekä sähkömoottori, joka tuottaa huipputehon 105 kW ja vääntöä maksimissaan 350 Nm.

Molemmat moottorit välittävät voimansa seitsemänvaihteisen S tronic -automaattivaihteiston kautta ultrateknologialla varustettuun quattro-nelivetoon. Normaalissa ajotilanteessa auto toimii etuvetoisena, mutta tilanteen vaatiessa myös taka-akselille välitetään voimaa.

Audi Q5 Sportback TFSI e

Sähköllä voidaan ajaa aina 135 km/h nopeuteen saakka. Molemmissa tehoversioissa on 14,4 kilowattitunnin nestekierrolla varustettu akku (nettokapasiteetti), joka takaa sähköistä toimintamatkaa WLTP-mittauksessa jopa yli 60 kilometriä. Myös perinteisemmät muodot omaava Q5 on saanut lataushybridiversioonsa tämän suuremman akun.

Akun täyteen lataaminen kestää noin kaksi ja puoli tuntia ladattaessa voimavirtapistorasiasta (400 V / 16 A) ja lataus tapahtuu maksimissaan 7,4 kilowatin teholla. Kotilatauspistokkeesta (230 V) ladattaessa akun lataaminen tyhjästä täyteen kestää hiukan yli kahdeksan tuntia.

Audi Q5 Sportback TFSI e

Varustelu Advanced

Myyntiin mallit tulevat kattavasti varusteltuina Electrified Edition -erikoisversioina, joten jo hinnaston aloittava Advanced-varusteltu Q5 Sportback omaa varsin kattavan listauksen. Näistä olennaisimpia lienevät 7-tuumainen ajotietokone, 10,1-tuumainen tietoviihdejärjestelmän kosketusnäyttö, kolmealueinen automaatti-ilmastointi, sähköisesti toimiva takaluukku, vakionopeudensäädin, peruutuskamera sekä parkkitutkat edessä ja takana. Monitoimiohjauspyörä on päällystetty nahalla, etujakkarat ovat sporttiversiot ja älypuhelin on liitettävissä tietoviihdejärjestelmään.

Auton valot on toteutettu led-teknologialla. Lisäksi varusteluun kuuluu runsaasti ulkoisia somisteita ja 18-tuumaiset kevytmetallivanteet.

Arvokkaampi S Line -varustelu lisää vähempitehoiseen versioon lähinnä logoja ja somisteita. Sen sijaan tehokkaampi 55 TFSI e quattro tuo mukanaan sellaisia varusteita, kuten vetokoukku, mukautuva ilmajousitus, äänieristetyt etusivulasit, sekä Audin virtuaalinen mittaristo. Näillä tehdään jo jonkinlaista pesäeroa ja tarjotaan vastinetta tuhansien eurojen lisähinnalle.

Kuvat ja lähde: Audi

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat