17.10.2023 Ajoneuvot Uudistettuna Suomeen – Toyota Hilux GR Sport nostaa maailman laajimmalle levinneen avolavan haluttavuuden uudelle tasolle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Joissakin esittelyteksteissä näkyvä sana ”Dakar” viittaa aivan oikein pystyvämpään alustaan sekä sähäkämpään ilmeeseen. Australian jälkeen on Euroopan vuoro päästä osalliseksi tästä avolavaherkusta. Toyotan urheilujaoksena toimii suurimmassa osassa maailmaa GR eli Gazoo Racing. Nyt Gazoo Racing on päivittänyt meidän kaikkien tuntemasta Hilux-avolavasta tekemänsä version uudelle tasolle.Toisin kuin on esimerkiksi RAV4 GR Sportin kohdalla, Hiluxin oma GR Sport -malliversio ammentaa suoraan avolavan DNA:sta eli mitään asfalttisoturia tästä ei ole ollut mielessäkään rakentaa. Sen sijaan maailman ensimmäisen Hilux GR Sportin ominta alaa ovat suunnilleen sellaiset olosuhteet, joita Dakar-ralli autokuntien eteen heittää.Australialaiset ovat tunnetusti ute-rakkaita eli kaikenlaiset avolavat ovat valtavan suosittuja siellä alhaalla. Tämän vuoksi Australia saa yleensä myös kaikkein herkullisimmat avolavamuunnokset, kuten vaikkapa tämän Nissan Navara SL Warriorin. Vastikään julkistettu Hilux GR Sportkin on siellä vähän Euroopan-mallia järeämpi, ja se saa muun muassa 17 hevosvoimaa ja 50 newtonmetriä standardimallista 2,8-litraista dieseliä enemmän tehoa ja vääntöä.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKivet, kävyt ja risut eteen vaan!Ehkäpä kaikkein merkittävimmät tekniset muokkaukset ovat tulleet GR Sportin myötä Hiluxin alustaan. Malliversio kulkee leveämmällä lavetilla, mikä tarkoittaa muihin malleihin nähden takana jopa 155 millimetrin lisäystä raideleveyteen, edessäkin vastaavasti 140 millin lisää. Maavaraakin GR Sport tietää jo heti kättelyssä parisenkymmentä millimetriä lisää.Hunajakennomaski on yksi voimakkaimmista GR-symboleista.Laveampien mittojen lisäksi GR Sport kulkee myös jäykemmällä ja kestävämmällä alustalla. Iskunvaimentimet on uusittu, ja myös jarrut ovat standardi-Hiluxia järeämmät.On varmasti veteen piirretty viiva, missä kohtaa GR-Hiluxin näyttävät korisarjat ovat oikeita suojapintoja ja mistä alkaa se tyyliosuus, mutta ainakin keulan ja ovien alla kulkee teräksisiä suojapanssareita esimerkiksi kiveniskemiä vastaan. Myös aerodynamiikkapuolta on mietitty eri osissa esimerkiksi lavan ilmanohjaimissa.Mitään aivan yliampuvia yksityiskohtia autosta ei kuitenkaan löydy, mikä alleviivaa sitä tosiasiaa, että kyseessä on kuitenkin jokapäiväiseen käyttöön suunniteltu auto, omalla twistillään vain.Standardinakin enemmän vääntöä kuin Ranger RaptorissaHilux GR Sportia voi verrata myös astetta järeämpään ralliavolavaan, joka markkinoilta löytyy. Aivan Ford Ranger Raptorin lukemiin ei ehkä ylletä, jos ei sitten puhuta vääntömomentista, jota Hiluxin 2,8-litraisessa dieselrivinelosessa on 10 newtonmetriä Ranger Raptorin 3,0-litraista, kaksoisahdettua V6:ta enemmän. Tehollaan Raptor sentään päihittää GR-Hiluxin 87 hevosvoimalla.Aiemmin mainittuja Australian-mallin lisävirityksiä ei siis valitettavasti ole Euroopan-malliin tulossa, vaan lukemat jäävät 204 hevosvoimaan ja 500 newtonmetriin, jotka ovat toki sinänsä varsin terveellisiä lukemia.Hilux GR Sportin voisi tiivistettynä sanoa olevan järkevämpi, käytännöllisempi ja edullisempi vastine Ranger Raptorille. Eurooppaan se tulee uudistettuna ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa