17.10.2023

Uudistettuna Suomeen – Toyota Hilux GR Sport nostaa maailman laajimmalle levinneen avolavan haluttavuuden uudelle tasolle

Joissakin esittelyteksteissä näkyvä sana ”Dakar” viittaa aivan oikein pystyvämpään alustaan sekä sähäkämpään ilmeeseen. Australian jälkeen on Euroopan vuoro päästä osalliseksi tästä avolavaherkusta.

Toyotan urheilujaoksena toimii suurimmassa osassa maailmaa GR eli Gazoo Racing. Nyt Gazoo Racing on päivittänyt meidän kaikkien tuntemasta Hilux-avolavasta tekemänsä version uudelle tasolle.

Toisin kuin on esimerkiksi RAV4 GR Sportin kohdalla, Hiluxin oma GR Sport -malliversio ammentaa suoraan avolavan DNA:sta eli mitään asfalttisoturia tästä ei ole ollut mielessäkään rakentaa. Sen sijaan maailman ensimmäisen Hilux GR Sportin ominta alaa ovat suunnilleen sellaiset olosuhteet, joita Dakar-ralli autokuntien eteen heittää.

Australialaiset ovat tunnetusti ute-rakkaita eli kaikenlaiset avolavat ovat valtavan suosittuja siellä alhaalla. Tämän vuoksi Australia saa yleensä myös kaikkein herkullisimmat avolavamuunnokset, kuten vaikkapa tämän Nissan Navara SL Warriorin. Vastikään julkistettu Hilux GR Sportkin on siellä vähän Euroopan-mallia järeämpi, ja se saa muun muassa 17 hevosvoimaa ja 50 newtonmetriä standardimallista 2,8-litraista dieseliä enemmän tehoa ja vääntöä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kivet, kävyt ja risut eteen vaan!

Ehkäpä kaikkein merkittävimmät tekniset muokkaukset ovat tulleet GR Sportin myötä Hiluxin alustaan. Malliversio kulkee leveämmällä lavetilla, mikä tarkoittaa muihin malleihin nähden takana jopa 155 millimetrin lisäystä raideleveyteen, edessäkin vastaavasti 140 millin lisää. Maavaraakin GR Sport tietää jo heti kättelyssä parisenkymmentä millimetriä lisää.

Hunajakennomaski on yksi voimakkaimmista GR-symboleista.

Laveampien mittojen lisäksi GR Sport kulkee myös jäykemmällä ja kestävämmällä alustalla. Iskunvaimentimet on uusittu, ja myös jarrut ovat standardi-Hiluxia järeämmät.

On varmasti veteen piirretty viiva, missä kohtaa GR-Hiluxin näyttävät korisarjat ovat oikeita suojapintoja ja mistä alkaa se tyyliosuus, mutta ainakin keulan ja ovien alla kulkee teräksisiä suojapanssareita esimerkiksi kiveniskemiä vastaan. Myös aerodynamiikkapuolta on mietitty eri osissa esimerkiksi lavan ilmanohjaimissa.

Mitään aivan yliampuvia yksityiskohtia autosta ei kuitenkaan löydy, mikä alleviivaa sitä tosiasiaa, että kyseessä on kuitenkin jokapäiväiseen käyttöön suunniteltu auto, omalla twistillään vain.

Standardinakin enemmän vääntöä kuin Ranger Raptorissa

Hilux GR Sportia voi verrata myös astetta järeämpään ralliavolavaan, joka markkinoilta löytyy. Aivan Ford Ranger Raptorin lukemiin ei ehkä ylletä, jos ei sitten puhuta vääntömomentista, jota Hiluxin 2,8-litraisessa dieselrivinelosessa on 10 newtonmetriä Ranger Raptorin 3,0-litraista, kaksoisahdettua V6:ta enemmän. Tehollaan Raptor sentään päihittää GR-Hiluxin 87 hevosvoimalla.

Aiemmin mainittuja Australian-mallin lisävirityksiä ei siis valitettavasti ole Euroopan-malliin tulossa, vaan lukemat jäävät 204 hevosvoimaan ja 500 newtonmetriin, jotka ovat toki sinänsä varsin terveellisiä lukemia.

Hilux GR Sportin voisi tiivistettynä sanoa olevan järkevämpi, käytännöllisempi ja edullisempi vastine Ranger Raptorille. Eurooppaan se tulee uudistettuna ensi vuoden jälkimmäisellä puoliskolla.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat