20.10.2022

Tyyliä ja ajettavuutta suosikkimaasturiin – Toyota RAV4 nyt myös GR Sport -suuntauksella

Maailman myydyin yksittäinen automalli liittyy Euroopassa kasvavaan GR Sport -mallien joukkoon. Vaikka ulkonäkö onkin tässä tapauksessa vähintään puoli ruokaa, on muutoksia tehty myös jousitukseen.

Toyotan bestseller -malli RAV4:stä julkistettiin jokin aika sitten täällä Euroopassa mallivuoden 2023 päivitys. Siihen pohjautuu teknologisesti myös tämä kaikkein uusin vanhalla mantereella tarjottava RAV4-malliversio, GR Sport.

RAV4 GR Sport näkyy ja tuntuu hyvin samalla tavalla, kuin aiemmin nähdyt Toyotan pienempien crossovereiden GR-päivitykset. Gazoo Racingin puitteissa RAV4:ään on asennettu uudet, jäykemmät kierrejouset, ja iskunvaimentimia on säädetty samaan suuntaan. Muutoksilla on haluttu esimerkiksi pienentää kallisteluja mutkissa, ja siten tehdä RAV4:stä sporttisempi ajettava nimenomaan asfaltilla. Voimalinjat ovat muun malliston kanssa yhteneväiset.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Saatavilla molempiin hybridimalleihin

GR Sport tulee saataville sekä täys- että pistokehybridiversioihin. Molemmissa niin alustapäivitys, kuin tyylilliset muutokset ovat samansuuntaiset. Ulkokuoreen on haettu urheilullisuutta tummanpuhuvilla piano black -korielementeillä sekä ennennäkemättömillä, 19-tuumaisilla vanteilla, jotka on valmistettu uudenlaisella, erikoistarkalla leikkaustekniikalla. Viisipuolaisina ja mustina ne ovat vakiona GR Sportissa.

Tunnusomainen "GR mesh" -kennomaski koristaa mallin keulaa, ja Gazoo Racing -logot kuuluvat myös totutusti pakettiin. Osasarjojen värisävyt vaihtelevat hieman sen mukaan, onko kyseessä hybridi- vai pistokehybridimalli.

GR-mallin sisätiloissa nautitaan tukevammin muotoilluista keinonahkapenkeistä, joihin kuuluu edessä vakiona sähkösäätö, kuljettajan puolella muistillisena. Muilta osin muutokset ovat täälläkin visuaalisia, perustuen GR-tunnuksen laajaan esilläpitoon.

RAV4 GR Sportin myynti alkaa kuluvan vuoden viimeisellä- eli kuluvalla neljänneksellä, toimitukset sitten kun autoja saadaan valmistettua. Toyotalla on haasteita toteuttaa tilauksia maailmanlaajuisesti reilut miljoona kappaletta vuoden 2021 aikana myyneestä suosikkimallistaan.

GR Sportissa on hyvinkin erilainen lähestymistapa, kuin Atlantin takana saatavilla olevilla Woodland Editionilla ja TRD Off-road -malleilla (kuvassa). Jos GR Sport on parempi asfaltilla, painotetaan Toyota Racing Developmentin (TRD) muokkauksilla nimenomaan maastoajoa esimerkiksi uusilla alustakomponenteilla sekä tietokoneen maastoajotiloilla.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat